شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزارت خارجه ایران بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ایران، عربستان سعودی را به «سوء استفاده» از میزبانی اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه  متهم کرد.

به گزارش ایسنا، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۱۰ خرداد «اتهامات مطرح شده» در بیانیه پایانی نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را «بی‌اساس» خواند و آن را رد و محکوم کرد.

نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شامگاه پنجشنبه ۹ خرداد در مکه برگزار شد. هدف از این نشست دستیابی به موضعی هماهنگ از سوی رهبران و سران کشورهای عربی در مقابل ایران عنوان شده است. 

در نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس رهبران کویت و بحرین و مقام‌های بلندپایه‌ای از کشورهای عمان، امارات و قطر حضور داشتند. پیش از آن، نشست اضطراری اتحادیه عرب با حضور مقام های ۲۲ کشور برگزار شده بود.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی،  در افتتاحیه نشست کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با متهم کردن ایران به دخالت در امور داخلی سایر کشورها، از جامعه جهانی خواست تا با استفاده از تمامی ابزار‌های ممکن، جلوی رفتارهای ایران در منطقه گرفته شود.

پادشاه عربستان سعودی در ادامه با اشاره به برنامه موشکی جمهوری اسلامی، ایران را به عنوان خطر برای امنیت منطقه و جهان معرفی کرد.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده که «جمهوری اسلامی ایران اطمینان دارد این‌گونه بیانیه‌ها نظر واقعی و دیدگاه همه اعضا نیست.» و عربستان از ماه مبارک رمضان و مکان مقدس مکه «استفاده سیاسی و ابزاری کرده تا اتهاماتی را از زبان برخی شرکت کنندگان در این اجلاس متوجه ایران اسلامی کند.»

میان کشورهای عضو اتحادیه عرب و همینطور کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، درباره چگونگی برخورد با «رفتارهای ایران» اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد.

عباس موسوی همچنین از عربستان سعودی انتقاد کرد که به جای استفاده از فرصت روز جهانی قدس و بهره‌گیری از این روز و نشست سران کشورهای اسلامی و عربی «برای طرح و پیگیری حقوق مردم فلسطین»، «رویکردی اشتباه» را در پیش گرفته و «به ایجاد اختلاف در بین کشور‌های اسلامی منطقه» ادامه می‌دهد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More