شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پیشنهاد فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران برای تعطیلی و قرنطینه کامل پایتخت

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، خواهان تشدید محدودیت‌ها، تعلیق تمام آزمون‌ها و جلوگیری از همه تجمعات در پایتخت شد و گفت در صورتی‌که این محدودیت‌ها منجر به کنترل کرونا در پایتخت نشود، پیشنهاد ما قرنطینه کامل تهران است.

زالی با تاکید بر وخیم شدن وضعیت شیوع، ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا، گفت در صورتی‌که در تهران محدودیت‌های جدید اجرا نشود، اوضاع از کنترل خارج خواهد شد.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران طی سخنانی در جلسه اضطراری که روز چهارشنبه هجدهم تیر ماه با حضور وزیر بهداشت، استاندار تهران، فرمانده سپاه ویژه پایتخت و شماری از مقام‌های پایتخت برگزار شد، به شدت از وزیر بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا انتقاد کرد و خطاب به سعید نمکی  گفت: «آنچه تاکنون به عنوان بندهای شش گانه قبلی خدمت جنابعالی دیدیم و آنچه از ستاد ملی مقابله با کرونا بیرون آمد، مطلقا در انطباق با خواسته‌های ما نبود و یک چیز حداقلی بود.»

زالی گفت که «متاسفانه به دلیل یک اشتباه راهبردی تهران هیچ وقت قرمز تلقی نشده بنابراین حتی آن گروه‌های سه و چهار که معاون بهداشت وزارت بهداشت ابلاغ شده، شامل تهران نمی‌شود» و حتی اکنون در شرایط اوج گیری کرونا، تنها «چیزی که از کمیته وزارت کشور به ما ابلاغ شده است بستن باشگاه‌های پر برخورد مثل کشتی و کاراته، بستن استخرهای سرپوشیده و لغو نماز جمعه است که اینها خیلی در شرایط فعلی تاثیر گذار نیست.»

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت در ادامه سخنانش گفت که «پیشنهاد ما در دو فاز است» و فاز اول آن را تشدید محدودیت‌ها، کاهش فعالیت ادارات، لغو اجرای طرح ترافیک و لغو تمام آزمون‌ها در تهران عنوان کرد.

زالی افزود: «فاز اول این است که باید پروفایل اجرایی در تهران تغییر کند. این واقعا اضطراری است و درخواست می‌کنم به هر شکلی از ستاد ملی مقابله با کرونا این مصوبه خارج شود تا ما بتوانیم از شنبه آن را اجرا کنیم و بتوانیم تا برای یک هفته یک مقدار بتوانیم بار سنگین مراجعه به بیمارستان‌ها را مدیریت کنیم.»

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت که «برای خروج از شرایط  فعلی، در تهران حداکثر باید ادارات با ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند» ضمن اینکه قرار است طی هفته آینده چند آزمون در تهران برگزار شود اما باید تمام آزمون‌های حضوری هفته آینده لغو شود چون تهران شرایط میزانی شرکت کنندگان در آزمون‌ها و ورود افراد از استان‌های پرخطر را ندارد.

زالی در بخش دیگری از سخنانش به اشاره به اعلام آمادگی پیروز حناچی، شهردار تهران، برای لغو طرح ترافیک اشاره کرد و خطاب به وزیر بهداشت، گفت «باید اجرای طرح ترافیک فعلا به مدت یک هفته لغو شود و تمام مجامع نیز باید به طور مطلق لغو شود.»

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت درباره فاز دوم پیشنهادات خود برای مهار بار شدید مراجعه، بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا،  تاکید کرد که اگر این محدودیت‌ها کفایت نکرد، باید یک هفته تعطیلی و قرنطینه کامل را در تهران اجرا کرد.

سعید نمکی وزیر بهداشت در واکنش به درخواست فرمانده عملیات مقابله با کرونای پایتخت درباره تعطیلی و قرنطینه کامل تهران، گفت که ما در شرایطی هستیم که «نه می‌شود مردم را با شعار در خانه بمان، در خانه نگهداشت و نه می‌شود کسبه را مجبور به تعطیلی کرد.»

وزیر بهداشت گفت: ما باید دنبال راهکار جدید باشیم، «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید» و به روش هنرمندانه تری می‌خواهد تا مردم را متقاعد به رعایت برخی بعضی چهارچوب‌ها کنیم.»

مقام‌های وزارت بهداشت پیشتر تاکید کرده‌اند که تصمیم‌گیری درباره مقابله با کرونا بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست حسن روحانی است با این حال سعید نمکی وزیر بهداشت که از ابتدای شیوع کرونا تاکنون با اجرای قرنطینه کامل در هر سطح و منطقه‌ای مخالفت کرده است.

ایرج حریرچی، معاون‌کل، وزیر بهداشت، نیز چند روز قبل با شکسته شدن شمار رسمی مرگ و میر روزانه بر اثر کرونا، گفت، ما چهار سطح قرنطینه داریم؛ یکی ایزوله افراد مبتلا است و دیگری قرنطینه کسانی که مشکوک به بیماری هستند، فاصله گذاری اجتماعی سطح سوم قرنطینه است و آنچه برخی از مردم و رسانه‌ها تصور می کنند سطح چهارم است که لاک داون [تعطیلی و قرنطینه کامل]  نامیده می‌شود و برخلاف تصور بسیاری، تنها در یک نقطه در جهان به اجرا در آمده است.

حریرچی گفت که «تنها در چین، در شهر ووهان لاک داون [تعطیلی و قرنطینه کامل] به اجرا در آمد و با وجود آنکه گفته می‌شود برخی کشورهای دیگر هم لاک داون کردند، این گونه نبوده و محدودیت در سطوح مختلفی به اجرا در آمده است و مواردی استثنا اعلام شده از جمله اینکه برای کار، خرید، ورزش انفرادی و گردش بردن حیوانات خانگی می‌شود از خانه خارج شد که معنی آن اجرای چیزی غیر از لاک داون است.

معاون کل وزیر بهداشت دلیل عدم اجرای قرنطینه کامل را نبود توانایی اجرای آن و ناتوانی در تامین نیازهای مردم از جمله تامین تغذیه شهروندان عنوان کرد.

حریرچی گفت که «در ووهان چین هم  که لاک داون اجرایی شد در حالی بود که پیش از آن فرصت داده شد و حدود ۵ میلیون نفر از جمعیت حدود ۱۲ میلیون نفری خارج شدند، بماند که باید از خودمان بپرسیم آیا در کشور ما توانایی لاک داون وجود دارد یا خیر و آیا می توانیم به مانند ووهان مواد غذایی را به در خانه مردم ببریم و توزیع کنیم تا هیچ کسی به هیچ دلیل بیرون نیاید.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More