شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گردشگر فرانسوی زندانی در ایران به جاسوسی و تبلیغ علیه نظام متهم شد

 

سعید دهقان، وکیل بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی زندانی در ایران، از اخذ آخرین دفاع از موکلش برای دو اتهام خبر داد.

دهقان روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت این گردشگر به خاطر عکس‌برداری از «مناطق ممنوعه» به «جاسوسی» متهم شده و همچنین به خاطر اینکه در شبکه‌های اجتماعی پرسیده چرا حجاب در جمهوری اسلامی اجباری است ولی در سایر کشورهای اسلامی اختیاری است، به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

سعید دهقان به خبرگزاری رویترز نیز گفت جلسه دادگاه این شهروند فرانسوی روز یکشنبه برگزار شد و او با خطر مجازات زندان طولانی‌مدت مواجه است.

هنوز مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی در این باره توضیحاتی ارایه نکرده‌اند.

بنجامین بریر که ۳۵ سال دارد حدود ده ماه پیش در ایران بازداشت شد، اما اعلام خبر بازداشت او ماه گذشته، همزمان با فشارهای دیپلماتیک کشورهای غربی علیه ایران برای مجاب کردن جمهوری اسلامی به بازگشت به تعهدات برجامی‌اش، صورت گرفت.

به گفته سعید دهقان، این گردشگر فرانسوی پس از به پرواز درآوردن یک پهپاد عکاسی در صحرای نزدیک مرز ایران و ترکمنستان بازداشت شد.

دهقان به رویترز گفت: «او در زندان وکیل‌آباد در شهر مشهد محبوس است. وضعیت جسمی‌اش خوب است، به وکلایش دسترسی دارد و از دسترسی کنسولی برخوردار است و مقام‌های سفارت فرانسه به طور مرتب با او در تماس بوده‌اند.»

دهقان گفت: «من و همکارانم معتقدیم این اتهامات کذب و بی‌اساس است، اما باید منتظر بمانیم تا قاضی در چند روز آینده تحقیقات کامل را انجام دهد و رأی خود را صادر کند.»

جمهوری اسلامی تاکنون بارها شهروندان خارجی و شهروندان دوتابعیتی را با اتهام‌های مشابه و برای اعمال فشار در جهت خواسته‌های خود از دولت‌های خارجی بازداشت کرده است.

 

نازنین زاغری‌رتکلیف، شهروند ایرانی‌بریتانیایی، یکی از این افراد است که به تازگی دوره محکومیت پنج سال حبس او به پایان رسید اما قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای او پرونده‌ای جدید باز کرد.

دادگاه اتهام‌های جدید زاغری روز یکشنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. اتهام‌های جدید او «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق شرکت در تجمع مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۸۸ و مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی فارسی ذکر شده است. ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، گفته است جمهوری اسلامی همسر او را در ارتباط با پرونده بدهی دولت بریتانیا به ایران گروگان گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More