شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یوسف طباطبایی نژاد؛ امام جمعه‌ای در راس شبکه سرکوب استانی اصفهان

ابوالقاسم  یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد که گفته بود زندگی را باید برای بدحجابان ناامن کرد، بعد از فشار افکار عمومی و بازتاب گسترده این خبر در شبکه‌های اجتماعی گفته است خواستار برخورد فیزیکی با زنان نیست.

دفتر یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اصفهان، نیز که گفته  بود نیروی انتظامی باید با زنانی که به گفته وی «کشف حجاب می‌کنند» برخورد کند، در توضیحی گفته از اظهارات او برداشت نادرست شده است.

امام جمعه بجنورد چهره سرشناسی در سیاست ایران نیست؛ اما امام جمعه ۷۶ ساله اصفهان، هم فرد شناخته شده‌‌‌تری در کشور است و هم  به اظهارات افراطی علیه زنان و معترضان مشهور است. امام جمعه‌ای که اسیدپاشی به زنان اصفهانی در سال ۱۳۹۳ پس از اظهارات مشابه وی علیه زنان رخ داد.

او در راس یک شبکه قدرتمند سرکوب افراطی در استان اصفهان قرار دارد. شبکه‌ای که یوسف طباطبایی‌‌نژاد آن را فرماندهی می‌کند، دارای شش بخش اصلی و بخش‌های متعدد فرعی است. این شبکه بسیار قدرتمندتر از استاندار و نمایندگان دولت در استان است و اگر آنها همراهی لازم را با این شبکه نشان ندهند به راحتی از سوی امام جمعه و شبکه تحت فرمانش نادیده گرفته می‌شوند.

یوسف طباطبایی‌‌نژاد رابطه‌ای شخصی با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دارد و پیش از این نماینده او در سوریه بوده (۱۳۷۶-۱۳۸۱) و حالا ۱۷ سال است که زمام امور استان اصفهان را به نیابت از علی خامنه‌ای برعهده دارد.

بخش دوم این شبکه استانی فرماندهان ارشد سپاه  هستند. دو فرمانده افراطی، با سابقه و اصفهانی‌الاصل سپاه عملا این شبکه سرکوب را هدایت می‌کنند. یکی از آنها که امام جمعه اصفهان در حضور او اظهارات جدید علیه زنان را عنوان کرده، سرتیپ پاسدار مجید میراحمدی یکی از افراطی‌ترین فرماندهان سپاه با سوابق متعدد سرکوب معترضان در سطح کشوری است. سرتیپ میراحمدی که هم اکنون جانشین معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح است و سِمت سازمانی وی ربط خاصی به تحولات اصفهان ندارد، از طراحان و مجریان اصلی ایجاد قرارگاه‌های استانی مبارزه با اراذل و اوباش است که در مرداد امسال با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه پاسداران در شورای امنیت کشور به تصویب رسید و در تمام استان‌ها به اسم نیروی انتظامی ولی در عمل تحت مدیریت سپاه و بسیج ایجاد شده‌اند.

این قرارگاه‌ها، همراه با تیم‌های ضربت محلات سپاه که همزمان با آنها اعلام موجودیت کرده‌اند، وظیفه مقابله با اعتراضات ضد حکومتی در سطح محلات را دارند. با این هدف که مانع گسترش اعتراضات کوچک در محلات به سطوح گسترده‌تر درشهر‌ها‌ و استان‌ها شوند.

مجید میراحمدی پیش ازاین سابقه جانشین فرماندهی بسیج کل کشور تا سال ۱۳۸۶ را داشته و در بالاترین سطوح کشوری، سرکوب اعتراضات مردمی و ضدحکومتی را فرماندهی کرده است.

ضلع دوم فرماندهان بانفوذ سپاه در اصفهان سرتیپ پاسدار علی شمشیری است که هم اکنون در بیت رهبری دستیار سرلشکر پاسدار رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، است. علی شمشیری پیش از این، سال‌های طولانی فرمانده حفاظت اطلاعات وزارت دفاع بوده است.

نفوذ درازمدت مجید میراحمدی و علی شمشیری در سپاه اصفهان به حدی است که  سرتیب مجتبی فدا، فرمانده سپاه استانی صاحب‌الزمان اصفهان، و سرهنگ علی مشیر‌صدری، فرمانده بسیج آن، در عمل دست‌نشانده و نوچه آنها محسوب می‌شوند و اطلاعات سپاه در این استان نیز کاملا با اهداف و برنامه‌های آنها  و امام جمعه، همراه، هم‌سو و مطیع است.

سومین بخش شبکه استانی سرکوب در اصفهان، پس از امام جمعه و سپاه، نیروی انتظامی است که سرتیپ محمدرضا میرحیدری، فرمانده آن، یکی از مطیع‌ترین فرماندهان نسبت به امام جمعه و دستورات او از جمله برای برخورد با معترضان و زنان در امر حجاب اجباری است.

نیروی انتظامی اصفهان در پنج سالی که از حملات زنجیره‌ای اسیدپا‌شی در این شهر گذشته است، هیچ‌گاه به طور جدی پی‌گیر بازداشت اسیدپاشان نبوده است. میرحیدری همراه با میراحمدی دو فرماندهی هستند که در جلسه اخیر با امام جمعه حضور داشتند و فرمان امام جمعه برای مقابله با زنان در حضور آنها و خطاب به آنها صادر شده است.

چهارمین بخش شبکه سرکوب استانی در اصفهان را لباس شخصی‌های معروف به «انصار ولایت» تشکیل می‌دهند که یکی از معروف‌ترین و افراطی‌ترین شعبه‌های «انصار حزب‌الله» در سراسر ایران شناخته می‌شوند.

فرماندهی لباس شخصی‌های اصفهان با یک روحانی به نام کمیل کاوه است که در سابقه او حملات به سینماها و نیز فرماندهی  میدانی حملات به تجمعات اعتراضی مردم اصفهان در سه دهه گذشته به چشم می‌خورد. کمیل کاوه همراه با حمید استاد در مشهد، صادق اشک تلخ در کرمانشاه و حسین الله‌کرم و دیگران در تهران، رهبران و فرماندهان چهار گروه از افراطی‌ترین لباس شخصی‌ها در سراسر ایران به شمار می‌روند.

بخش  پنجم از این شبکه استانی سرکوب، که بخش اطلاعاتی آن به شمار می‌رود،  اطلاعات سپاه و شعبه استانی وزارت اطلاعات هستند که اولی کاملا هم‌سو با سپاه و امام جمعه حرکت می‌کند و دومی نیز به رغم آنکه زیر نظر دولت اداره می‌شود اما حداکثر هماهنگی را در همراهی با امام جمعه در برخورد با فعالان سیاسی و عقیدتی استان داشته است.

این دو نهاد اطلاعاتی با وجود آنکه در امر برخورد با فعالان سیاسی و معترضان، حداکثر تلاش را از خود نشان می‌دهند، اما همانند نیروی انتظامی در پنج سال گذشته در موضوع بازداشت اسیدپاشان کاملا سکوت کرده و اقدامی جدی انجام نداده‌اند.

ششمین بخش شبکه استانی سرکوب در اصفهان دستگاه قضایی استان است که  محمدرضا حبیبی، رییس آن، تابستان امسال خبر از آمادگی  برای اعدام هشت تن از معترضان اعتراضات ضدحکومتی سال‌های ۹۶ و ۹۸ را داده بود. او اگر چه تحت فشار افکار عمومی تایید این اعدام‌ها را تکذیب کرد اما اصل حکم اعدام آنها را رد نکرد.

امام‌جمعه اصفهان در اظهارات اخیر خود از قضات و دستگاه قضایی اصفهان  نیز خواسته است تا در مورد «مقابله با بدحجابی» از آمران به معروف (در واقع لباس شخصی‌ها، انصار حزب‌الله و اسیدپاشان احتمالی) حمایت قضایی لازم را انجام دهد.

این شبکه استانی سرکوب در اصفهان که تقسیم کار مشخصی در مورد فرماندهی، اجرا، پشتیبانی و حمایت‌های لازم اطلاعاتی و قضایی در آن صورت گرفته است، از دو طریق مستقیم به شخص آیت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، وصل است و حمایت می‌شود:

نخست آنکه شخص یوسف طباطبایی‌نژاد مستقیم به رهبری وصل است و دوم آنکه سپاه و بسیج و لباس شخصی‌ها  نیز از طریق علی شمشیری و مجید میراحمدی به رحیم صفوی در بیت رهبری وصل هستند که خود اصفهانی  است و مشاور نزدیک و عالی رهبر است.

در واقع همانطور که خامنه‌ای و سپاه در سطح کشوری سازمان سرکوب جمهوری اسلامی را هدایت می‌کنند، در سطح استانی نیز یوسف طباطبایی‌نژاد و فرماندهان سپاه نیزهمین شبکه را در اصفهان فرماندهی می‌کنند؛ و علت اینکه به رغم این همه رفتارهای افراطی و حتی اسیدپاشی در اصفهان، با آنها برخورد نمی‌شود، وجود این شبکه قدرتمند و حمایت‌های خاص از آن در عالی‌ترین سطوح جمهوری اسلامی است.

عضو تحریریه ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More