شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس مصادیق سوء رفتار با کودکان و نوجوانان را تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه سوم مرداد، مصادیق سوء رفتار با کودکان و نوجوانان را در قالب لایحه حمایت از حقوق کودک تعیین کردند. طبق این لایحه، طفل به هر فردی که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد، گفته می شود و نوجوانان شامل افرادی می شوند که سن آن ها زیر هجده سال تمام باشد.

بی‌توجهی و سهل‌انگاری، سوء رفتار، بهره‌کشی اقتصادی،  به‌کارگیری غیرقانونی طفل و نوجوان و یا وادار کردن یا گماردن او به کار،  انجام خدماتی از سوی کودک یا نوجوان که از لحاظ جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی با نظر به وضعیت طفل و نوجوان برای وی مضر یا خطرناک باشد از موارد مورد ذکر در این لایحه است. همچنین ممنوعیت خرید و فروش یا هرگونه اقدام غیرقانونی که به موجب آن طفل یا نوجوان در ازای پرداخت وجه صورت بگیرد از دیگر موارد به تصویب رسیده در این لایحه است.

به‌کارگیری و یا وادار کردن طفل و نوجوان در فعالیت‏های جنسی برای خود یا دیگری و همچنین انتشار هرگونه محتوا اعم از صوتی و تصویری که به‌صورت واقعی یا غیرواقعی بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد- آمیزش- عمل جنسی یا اندام جنسی باشد از سوی قانونگذار ممنوع اعلام شده است.

ممنوعیت در هرزه‌نگاری و  تهیه و تولید هر اثری که محتوای آن بیانگر جذابیت جنسی طفل یا نوجوان مانند برهنگی، آمیزش، عمل جنسی یا اندام جنسی باشد و یا  قرار دادن کودک و نوجوان در وضعیتی که حیات یا سلامت جسمی یا روانی طفل و نوجوان به شدت تهدید و در معرض آسیب قرار گیرد، از موارد اصلاح شده در ماده ۱ لایحه حمایتی حقوق و کودک ونوجوان بود که نمایندگان مجلس امروز به آن پرداختند.

نمایندگان تصویب کردند که به موجب ماده ۲ این لایحه نه تنها کودکان بلکه تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نیز نرسیده‏‌اند، مشمول این قانون می‏ باشند.

از اردیبهشت ۸۸ تا مرداد ۹۷  

۲۲ اردیبهشت ماه سال ۸۸،  قوه قضائیه لایحه‌ای با عنوان «حمایت از کودکان و نوجوانان» در قالب ۵۴ ماده به دولت ارائه داد.

پس از ارسال این لایحه، دولت تغییراتی را در آن بوجود آورد و مواد این لایحه به ۴۹ ماده کاهش یافت.

لایحه حقوق کودک در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ و در کمیسیون لوایح دولت دهم به تصویب رسید و در بیست‌وهشتم آبان ماه همان سال، به مجلس ارسال شد و از همان سال تا به دیروزاین لایحه در راهروهای بهارستان بلاتکلیف بود.

قتل بنیتا هفت ماه، کشته شدن آتنا دختر خردسال  و تعرض جنسی به چند نوجوان پسر توسط یکی از مشهورترین قاریان قرآن، انتشار اخباری درخصوص تجاوز و تعرض به کودکان کار و همچنین تعرض به برخی از دانش آموزان یک مدرسه پسرانه در تهران و انتشار اخبار دردناک یکی پس از دیگری باعث شد که فعالان حقوق کودک و مددکاران اجتماعی، حقوقدانان از دولت و مجلس بخواهند هر چه سریع‌تر تکلیف «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» را تعیین کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More