شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مجلس نمایندگان آمریکا به توقف فروش هواپیما به ایران رأی داد

 

مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته علیرغم هشدار برخی از دموکرات‌ها به متمم هایی به یک لایحه بودجه دولتی رأی مثبت داد که از فروش هواپیماهای مسافربری به ایران جلوگیری می‌کند.

وب سایت خبری 'هیل' در واشنگتن روز پنجشنبه 23 شهریور ماه در گزارشی در این مورد می‌نویسد: «نماینده جمهوری‌خواه پیتر روسکام دو متمم را به یک لایحه هزینه‌های دولتی اضافه کرد که مشخصاً استفاده از دارایی‌های دولت برای نقل و انتقالات مالی را منع می‌کند و از صدور مجوز فروش هواپیماهای مسافربری توسط ' اداره کنترل دارایی‌های دولتی' جلوگیری می‌کند.»

پیتر روسکام در دفاع از متمم ارایه شده خود گفت: «آمریکا می‌بایستی از فروش هواپیما به ایران، باتوجه به سابقه این کشور در استفاده از هواپیماهای مسافربری برای ارسال اسلحه و اعزام نیرو برای دفاع از رژیم بشاراسد خودداری کند. تا زمانی که ایران به استفاده از هواپیماهای مسافربری برای حمایت از تروریست‌ها و جنایتکاران جنگی ادامه می‌دهد، کمپانی‌های غربی نباید اجازه فروش هیچ هواپیمایی را به ایران داشته باشند. این هواپیماها در اختیار بشاراسد و ادامه جنایات جنگی او مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

از سوی دیگر، نماینده جمهوری‌خواه ' ِارل بلومنور' هشدار داد که جلوگیری از فروش هواپیما به ایران به «تنبیه اقتصادی کمپانی‌های آمریکایی منجر می‌شود».

قرار است متمم‌های ارایه شده از سوی پیتر روسکام در سنای آمریکا مورد تصویب قرار بگیرد و پس از امضای دونالد ترامپ اجرایی شود.

 

  • ولایتی: منع فروش هواپیما به ایران، نقض برجام است

علی اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین الملل، در واکنش به رای مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه ۲۳شهریور،  گفت: اقدام آمریکایی‌ها درخصوص ممنوعیت فروش هواپیما به ایران قطعا نقض برجام است.
به گزارش ایسنا، ولایتی در ­گردهمایی مدیران و اساتید گروه معارف دانشگاه آزاد در جمع خبرنگاران، افزود : «ممنوعیت فروش هواپیما به ایران نشانه دیگری است که نباید به آمریکا و متحدانش دل ببندیم، جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود نیازی به آمریکایی‌ها ندارد و در طول سال‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد نیز هیچ‌گاه غربی‌ها به مردم ایران روی خوش نشان ندادند و این کارشان نیز غیرمنتظره نبود.­»
علی‌اکبر ولایتی با اشاره به اینکه ایران به هواپیمای آمریکایی نیاز ندارد، افزوده: «هم در حوزه بین‌الملل و هم در حوزه داخلی می‌توانیم نیازهای ایران را بدون احتیاج به آمریکا تأمین کنیم؛ بنابراین هیچ نگرانی نداریم که آن‌ها از اهرم فشار استفاده کنند؛ این‌ها برای ما فشار نیست و فقط توهم آمریکایی‌هاست که به هیچ کجا هم نمی‌رسند.»­
این طرح چنانچه در سنا نهایی و به امضای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور برسد، فروش هواپیماهای تجاری به ایران ممنوع می‌شود. دمکرات‌ها هشدار داده‌اند که تصویب نهایی این مصوبه می‌تواند به توافق برجام آسیب بزند و بر تلاشهای جهانی دررابطه با برجام تاثیر منفی بگذارد.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More