شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش‌سوزی گمرک اسلام‌قلعه در افغانستان؛ تخلیه ۲۵۰۰ خودرو و سوختن ۵۰۰ تانکر

 

در پی آتش‌سوزی گسترده گمرک «اسلام‌قلعه» در هرات افغانستان، در نزدیکی مرز ایران، دو هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه از آن تخلیه و ۵۰۰ تانکر نیز دچار آتش‌سوزی شدند.

جیلانی فرهاد،‌ سخنگوی والی هرات، روز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه گفت تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه از گذرگاه اسلام‌قلعه تخلیه شده و تخلیه بقیه آن‌ها نیز ادامه دارد.

او اضافه کرد: «خودروهای اطفای حریق به محل اعزام شدند. ما تلاش می‌کنیم تا از خسارات بیشتر اموال مردم جلوگیری کنیم.»

پیش از این نیز مهرالله بلوچ،‌ کمیسار گمرک اسلام‌قلعه در ولایت هرات، اعلام کرده بود بیش از ۵۰۰ تانکر نفت و گاز بر اثر این آتش‌سوزی سوخته‌اند.

این آتش‌سوزی بر اساس اعلام مقام‌های ایران و افغانستان روز ظهر شنبه صورت گرفت و موجب مصدومیت ده‌ها نفر شد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام غربی که وضعیت را زیر نظر دارد، از مصدوم شدن دست‌کم ۶۰ نفر خبر داد. این خبرگزاری نوشت که بر اساس اولین گزارش‌ها، آتش‌سوزی از انفجار یک تانکر آغاز شد.

رییس اتاق بازرگانی ولایت هرات افغانستان خسارت این آتش‌سوزی را میلیون‌ها دلار تخمین زده است.

ایران نیز برای کمک به کنترل آتش‌سوزی اقدام به اعزام آتش‌نشانان خود از شهرهای مشهد،‌ تایباد، تربت‌جام،‌ باخرز،‌ فریمان و خواف به همراه ۴۰ دستگاه خودروی آتش‌نشانی کرده بود.

امرالله صالح،‌ معاون اول رییس‌جمهور افغانستان، در پیامی اعلام کرد این حادثه تلفات جانی نداشته و در مورد آن تحقیق صورت خواهد گرفت.

از سویی نیز این حادثه موجب توقف ناوگان حمل و نقل شد که در پی آن محسن سیاح،‌ فرماندار تایباد،‌ طی آخرین اظهاراتش گفت در پی مهار آتش‌سوزی، طی ۴۸ ساعت آینده رفت و آمد ناوگان ترانزیت حمل و نقل و جابه‌جایی بار و کالا در گذرگاه مرزی دوغارون عادی می‌شود.

گمرک اسلام قلعه واقع در شهرکی به همین نام در غرب ولایت هرات و در نقطه صفر مرزی با ایران است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More