شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز دور تازه‌ اعتراض‌های ضد دولتی در عراق

دور تازه اعتراض‌های ضد دولتی در عراق از شامگاه پنج‌شنبه در چند منطقه مختلف بغداد، از جمله در «منطقه سبز» و اطراف میدان تحریر آغاز شد. گزارش‌هایی نیز از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی در شهر ناصریه، در جنوب عراق، منتشر شده است.

تجمع‌های اعتراضی شامگاه پنج‌شنبه به عنوان مقدمه‌ای برای تظاهرات اعتراضی است که در  روز جمعه سوم آبان ماه  قرار است در شهرهای مختلف عراق برگزار شود.

 معترضان در تجمع‌های روز پنج‌شنبه، به مانند دور اول اعتراض‌ها، خواهان برخورد با عوامل فساد اقتصادی و نیز برکناری دولت حاکم شدند.

بخش‌هایی از تظاهرکنندگان همچنین نسبت به نفوذ ایران و نیروهای وابسته به ایران در ساختار تصمیم‌گیری در عراق اعتراض دارند. در تجمع‌ روز پنج‌شنبه گروهی از معترضان علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شعار دادند.

در آستانه برگزاری تظاهرات روز جمعه، عادل عبدالمهدی، نخست‌‌وزیر عراق، از معترضان خواست تا مواضع و دیدگاه‌های خود را با روشی مسالمت‌‌‌آمیز مطرح کنند.

نخست وزیر عراق همچنین شامگاه پنج‌شنبه در بخش دیگری از اظهارات خودش گفت: «کناره‌گیری دولت بدون وجود یک جایگزین قانونی، برابر قانون اساسی، به معنای رها کردن کشور در هرج و مرج است.»

عبدالمهدی همچنین وعده تغییر و اصلاح دولت را داد. او  گفت: «گروهی از کارکنان دولتی که اخراج شده‌اند به سر کار برخواهند گشت و حقوق مسئولان و مقام‌های دولتی را نیز کم خواهیم کرد.»

در آستانه برگزاری تظاهرات روز جمعه، خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق، گفت: «امنیت تظاهرکنندگان حفظ خواهد شد.»

در جریان دور نخست تظاهرات‌های ضددولتی در عراق، دست‌کم ۱۵۷ تن از سوی نیروهای امنیتی عراق کشته شدند.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More