شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا در پی اتحاد عربستان و عراق بر علیه ایران است

 

خبرگزاری «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا در گزارشی از خاورمیانه روز یکشنبه۳۰ مهر، در گزارشی  نوشت: «رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده در سفر جاری خود به خاورمیانه در صدد است یک اتحاد جدید منطقه‌ای با مرکزیت عربستان سعودی و عراق بر علیه ایران بوجود بیاورد.»
در گزارش «ای‌بی‌سی» آمده است: «آمریکا امیدوار است اتحاد جدید میان عراق و عربستان سعودی دروازه‌های اصلی دنیای عرب بر روی گسترش نفوذ ایران در میان کشورهای آن را خواهد بست.
در حالی که ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا اختلافات میان کشورهای منطقه خلیج فارس را با قطر به یک راه‌حل صلح‌آمیز سوق دهد و جنگ‌های داخلی یمن و سوریه را نیز به پایان ببرد، سفر تیلرسون به منطقه خاورمیانه یک هدف جاه‌طلبانه‌تر و چالش برانگیزتری را دنبال می‌کند که می‌تواند به یک قمار سیاسی بزرگ برای تغییر نقشه خاورمیانه بیانجامد.»
به گزارش «ای‌بی‌سی»، مقامات آمریکا در بوجود آمدن یک اتحاد استراتژیک میان عربستان و عراق آن را محور اساسی کوتاه کردن دست ایران از منطقه می‌بینند.
این استراتژی آمریکا باتوجه به نیازهای دولت عراق برای بازسازی کشور پس از شکست داعش و کنار گذاشتن مسأله استقلال کردستان برنامه‌ریزی شده است.
«ای‌بی‌سی» می‌افزاید: «تلاش آمریکا برای جدا کردن عراق از خط سیاست‌های ایران در منطقه امر تازه‌ای نیست. اما کارشناسان سیاسی در واشنگتن اکنون نشانه‌هایی را از درون خود ساختار سیاسی عراق مشاهده می‌کنند که خواهان انجام این امر می‌باشد.»
اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دولت، هفته گذشته با اشاره به این تحول گفته بود: «ایران در به‌جان‌هم انداختن جوامع و کشورها با یکدیگر مهارت کامل دارد. ایرانی‌ها از این نظر هم‌طراز داعش و القاعده هستند. آنها مردم را به جان هم می‌اندازند تا در میان آنها نفوذ خود را به پیش ببرند. آنها چنین وانمود می‌کنند که قصد میانجی‌گری و کمک به اتحاد میان گروه‌ها و مردم مختلف را دارند و از دعوت آنها برای کمک رساندن سوءاستفاده می‌کنند و برنامه‌های خود را به پیش می‌برند. آنها هژمونی و نفوذ خود را این چنین به پیش می‌برند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More