شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا ۱۰ مقام سیاسی، نظامی و سه نهاد اقتصادی میانمار را تحریم کرد

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای شش مقام سابق و کنونی ارتش میانمار، چهار عضو شورای حکومت نظامی و سه نهاد اقتصادی تحت نظر ارتش این کشور را که در کودتای اخیر در میانمار نقش داشته‌اند، تحریم کرد.

این بیانیه‌ با اشاره به «بازداشت گسترده» رهبران منتخب دولتی، روزنامه‌نگاران، رهبران جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر گفت: «این یک کودتا بود و ما کنار نخواهیم نشست.»

بیانیه وزارت خارجه آمریکا افزود: «این کودتا در تلاش است اراده مردم میانمار را که در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ بیان شده بود طرد کند. مردم میانمار از اول فوریه با برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و نافرمانی مدنی تعهد خود را به مردم‌سالاری نشان داده‌اند. ایالات متحده در کنار آنان می‌ایستد.»

وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد این تحریم‌ها به ویژه علیه نظامیان کنونی و پیشینی که در این کودتا نقش داشته‌اند اعمال شده و مردم میانمار و اقتصاد این کشور را هدف قرار نمی‌دهد.

این بیانیه تاکید کرد آمریکا نهایت تلاش خود را به کار خواهد بست تا اطمینان حاصل کند که مشکل جدیدی به «مخمصه حقوق بشری» که مردم میانمار در آن گرفتار شده‌اند اضافه نشود.

وزارت خارجه آمریکا ضمن درخواست از کشورهای متحد و شریک آمریکا برای محکوم کردن این کودتا، حمایت خود را از نمایندگان منتخب مردم میانمار و تظاهرات‌کنندگان در این کشور اعلام کرد.

بیانیه وزارت خارجه تاکید کرد: «رژیم نظامی باید قدرت را واگذار کرده و دولت منتخب مردمی را بازگرداند، همه کسانی را که غیرعادلانه دستگیر شده‌اند آزاد کند، محدودیت‌های ارتباطی و محدودیت شبکه‌های اجتماعی را بردارد و از اعمال خشونت خودداری کند.»

دولت نظامی میانمار همزمان با ادامه اعتراضات در ششمین روز، از کارمندان دولت خواست به محل کار خود برگردند و به مردم نیز هشدار داد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تجمع‌های خود را متوقف کنند.

کودتا در میانمار در پی برگزاری انتخابات در ماه نوامبر صورت گرفت که ارتش اعلام کرد در آن پیروزی حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» با تقلب همراه بوده است. کمیسیون انتخابات این موضوع را رد کرده است.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از مقابله فیزیکی ماموران پلیس با معترضان از جمله با آب‌پاش، گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور منتشر شده بود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More