شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ابعاد تازه از علت عزل رئيس اف‌بی‌آی توسط دونالد ترامپ 

 

خبرگزاری رویترز گزارش داده علت اخراج رئيس اف‌بی‌آی خودداری او از انجام درخواست ترامپ بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و جف سشز، وزیر دادگستری، از جیمز کومی خواسته بودند تا پیش از حضورش در کمیته قضایی سنا در روز۱۳ اردیبهشت کلیاتی از آنچه را که قرار است در سنا بگوید، در اختیار آنها قرار دهد.

 

به گفته منابع مطلع، جیمز کومی این درخواست را رد کرده و به این ترتیب «این حس را القا کرده که دیگر نمی‌تواند به وظایفش عمل کند.»

جلسه کمیته سنا درباره ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون در جریان کارزار انتخاباتی‌اش بود و ترامپ نیز اعلام کرده که اخراج رئیس اف‌بی‌آی در ارتباط با همین پرونده بوده است. آقای ترامپ گفت که آقای کومی به این دلیل اخراج شد که کارش را خوب انجام نمی داد.  

 

منابع آگاه در کنگره روز چهارشنبه به رسانه های آمریکایی گفتند که آقای کومی در روزهای اخیر از معاون وزارت دادگستری خواسته بود منابع بیشتری را به این تحقیقات اختصاص دهد.

سارا ایسگر فلورز، سخنگوی وزارت دادگستری گفت که این گزارش ها «کاملا غلط است».

 

روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال «اف.‌بی.‌آی.» را از کار برکنار کرده است. تصمیم رییس جمهوری آمریکا در برکناری رییس پلیس فدرال، اف‌بی‌آی، با انتقادهای زیادی هم از سوی دموکراتها و هم از سوی بعضی جمهوریخواهان روبرو شد. منتقدان اما این اخراج ناگهانی را به تحقیقات رئيس اف‌بی‌آی درباره ارتباط احتمالی ستاد انتخاباتی دونالد  ترامپ با روسیه درجریان مبارزات انتخاباتی مرتبط می دانند.

 

انتقادها درباره عزل رئیس اف‌بی‌آی، واکنش کاخ سفید را بدنبال داشت.  سارا هاکبی ساندرز، یکی از سخنگویان  کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ از روزی که انتخاب شد در اندیشه برکناری جیمز کومی، مدیر اف بی‌آی، بود. وی تصریح کرد که رییس جمهوری آمریکا اعتمادش را نسبت به مدیر اف بی آی از دست داده بود و دلیل اصلی برکناری مدیر اف بی‌آی ناتوانی وی در انجام وظایفش بوده و ارتباطی با تحقیقات این نهاد در خصوص مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ نداشته است.

پس از اخراج ناگهانی جیمز کومی از سوی دونالد ترامپ، جمهوری خواهان و دمکرات ها در کمیته های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا اعلام کردند که به تحقیقات درباره ادعاهای مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ادامه می‌دهند. لیندزی گراهام سناتو جمهوری خواه گفت که اگر رئیس جمهور فکر می کند جایگزینی آقای کومی تحقیقات را متوقف خواهد کرد شدیدا در اشتباه است.

 

خبرگزاری رویترز گزارش داد که  کمیته امنیت سنا روز چهارشنبه۲۰ اردیبهشت مایکل فلین مشاور امنیت ملی برکنارشده ترامپ را فراخوانده تا تمامی اسناد مرتبط با موضوع احتمال ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه را در اختیار این کمیته قرار دهد.

ریچارد بور، رئيس جمهوری‌خواه کمیته امنیت ملی سنا و مارک وارنر عضو برجسته دموکرات این کمیته هردو اعلام کرده‌اند که فلین دعوت غیررسمی کمیته امنیت ملی سنا از او را در آخر ماه آوریل رد کرده است. وارنر روز سه‌شنبه به رویترز گفته بود: برخی افراد اهل همکاری نیستند. به همین دلیل ما قدم بعدی را برمی‌داریم.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی ترامپ، پس از افشای ارائه اطلاعات غلط درباره ارتباطش با روسیه استعفا داد.

اخراج ناگهانی مسئول بلندپایه تحقیق در این پرونده گمانه ها را  که او در حال کشف ابعاد تازه ای از این ماجرا بوده، تقویت کرده است.

 

https://heavyeditorial.files.wordpress.com/2016/10/hillary-clinton-quid-pro-quo-fbi-emails-investigation-server-crimes-james-comey.jpg?quality=65&strip=all&w=780&strip=all

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More