شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اتحادیه عرب به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای شناسایی دولت فلسطینی به پایتختی بیت‌المقدس

 

شش کشورعربی سلسله اقدامات دیپلماتیک خود، که هدف آن اعمال فشار بر سازمان ملل برای به رسمیت‌ شناختن دولت مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس را به زودی شروع خواهند کرد.

به گزارش رویترز، روز شنبه ۱۶ دی‌ماه، ایمان صفدی، وزیر امور‌خارجه اردن، طی یک کنفرانس خبری در عمان پایتخت اردن، از اولین جلسه وزرای خارجه شش کشور عربی در این خصوص خبرداد.

قرار است شش عضو اتحادیه عرب شامل، مصر، مراکش، عربستان‌سعودی، امارات‌متحده عربی، فلسطین و اردن بر پیشنهاد قطعنامه‌ای کار کنند که در آن از سازمان ملل خواهند خواست تا دولت فلسطین را به پایتختی بیت‌المقدس و در چارچوب مرزهای قبل از اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل در سال ۱۹۶۷ میلادی به رسمیت بشناسد.

این اقدام دیپلماتیک از جانب کشورهای فوق برای مخالفت با اعلام بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از جانب دونالد ترامپ در اواخر سال پیش میلادی است. این گروه از کشورهای عرب، اقدام ترامپ را زیرپاگذاشتن صریح قوانین بین‌المللی خواندند و تاکید کردند که این تصمیم آمریکا هیچ وجهه قانونی و عملی ندارد.

این مقام اردنی ضمن اشاره به ادامه نشست‌ها در این خصوص در چند ماه آینده، روشن نکرد که زمان‌بندی این جلسات چگونه خواهد بود و قطعنامه چه زمانی به سازمان ملل تقدیم می‌شود.
احمد ابولغیظ، دبیر کل اتحادیه عرب نیز تاکید کرد که اتحادیه عرب چگونگی نقش میانجی‌گری آمریکا در حل بحران فلسطین و اسرائیل را بازبینی خواهد کرد. او افزود:«ما می‌خواهیم از زیان‌های فلسطین بکاهیم و دست‌آوردهای اسرائیل را نیز کاهش دهیم.»

اقدام ترامپ، خشم جهان عرب و نیز بیشتر کشورهای جهان را برانگیخت. فلسطین، شرق بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت دولت آینده این کشور می‌داند ولی اسرائیل می‌گوید این شهر پایتخت ابدی این اسراییل خواهد ماند.

آمریکا روز ۲۷ آذر امسال، درخواست شورای امنیت سازمان ملل را، که خواستار لغو تصمیم ترامپ در به رسمیت‌ شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل شده بود، وتو کرد.
سه روز پس از آن، ۱۲۸ کشور جهان به قطعنامه پیشنهادی ترکیه علیه این تصمیم آمریکا رای مثبت دادند.

گفتنی است که قطعنامه سال ۲۰۱۲سازمان ملل مبنی بر به رسمیت‌شناختن دولت مستقل فلسطینی، اعلام نهایی دولت فلسطین را به اتمام مذاکرات برای تعیین سرنوشت بیت‌المقدس منوط کرده‌ است. مذاکراتی که اکنون با اعلام تصمیم جنجالی آمریکا در خصوص بیت‌المقدس در هاله‌ای از ابهام فرو قرار دارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More