شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در پی خواسته رییس جمهوری مصر

احتمال قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا

 

سارا سندرز، سخنگوی کاخ‌سفید، تایید کرد که رییس جمهوری آمریکا در حال رایزنی برای قرار دادن نام «اخوان المسلمین» در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده است.

روزنامه نیویورک تایمز، روز سه‌شنبه دهم اردی‌بهشت، در گزارشی نوشت که کاخ سفید از دیپلمات‌های آمریکایی و مسئولان امنیت ملی ایالات متحده خواسته است تا در پی یافتن راهی باشند که بشود تحریم‌هایی را علیه «اخوان المسلمین» وضع کرد.

در بیانیه روز سه‌شنبه سارا سندرز، همچنین آمده است که رییس جمهوری آمریکا نه تنها با مشاوران امنیت ملی کاخ سفید، بلکه با برخی از رهبران منطقه‌ای نیز، که به گفته سندرز «دغدغه‌های مشترکی» در این باره دارند؛ رایزنی کرده است.

با این حال، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی که روز سه‌شنبه درباره این خبر منتشر کرد؛ نوشت که این تصمیم رییس جمهوری آمریکا با مخالفت‌هایی هم در داخل خود دولت مواجه شده است. بر اساس این گزارش‌‌ها، برخی از دیپلمات‌ها و مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نسبت به اجرای چنین تصمیمی و پیامدهای آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، خواست قرار گرفتن اخوان المسلمین در فهرست «گروه‌های تروریستی» ایالات متحده، در جریان دیدار اخیر عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر، با دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده، در کاخ سفید مطرح شده است. دیداری که سه هفته پیش، ۲۰ فروردین، در پشت درهای بسته برگزار شد و اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است.

«اخوان المسلمین» از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین گروه‌های اسلامی است که نه تنها پیروان پرشماری در جامعه مصر و بسیاری دیگر از کشورهای منطقه دارد؛ بلکه در میان رهبران و مقام‌های سیاسی-دولتی برخی از کشورها از جمله تونس، اردن، قطر یا حتی ترکیه هم نفوذ داد.

محمد مرسی، از رهبران اخوان المسلمین در سال ۲۰۱۲، پس از سقوط حکومت ۳۰ ساله حسنی مبارک، در یک انتخاب سراسری، که بسیاری از ناظران آن را قابل قبول قلمداد کردند، در مصر به قدرت رسید؛ اما در نهایت حکومت او در جریان کودتای تابستان سال ۲۰۱۳ ارتش مصر سرنگون شد. اخوان المسلمین از سال ۲۰۱۳ در مصر به عنوان گروه «تروریستی» شناخته می‌شود. این گروه در ۱۹۲۸ در مصر پایه‌ریزی شده است.

اخوان‌ المسلمین از قدرت و شبکه مالی قابل ملاحظه‌‌ای نیز برخوردار است. انتظار می‌رود در صورت اعمال تحریم‌های ایالات متحده، پیامدهای اقتصادی و تبعا واکنش‌های سیاسی نسبت به این اقدام گسترده باشد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More