شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اختلال شدید در فرودگاه هنگ‌کنگ؛ پلیس با اسپری فلفل به معترضان حمله کرد

اداره امور فرودگاهی هنگ‌کنگ اعلام کرد فعالیت‌های فرودگاه بین‌المللی در این شهر به علت تجمع معترضان و مداخله پلیس دچار «اختلال شدید» شده است. 

در همین حال، نیروهای پلیس ضد شورش روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد در فرودگاه مستقر شد و با اسپری فلفل سعی کرد معترضان را متفرق کند. 

بنا بر اعلام اداره امور فرودگاهی هنگ‌کنگ، تجمع‌کنندگان مسیرهای منتهی به بخش‌های مشمول محدودیت عبور و مرور را مسدود کرده و مانع از سوار شدن مسافران به هواپیما شدند.  

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد تظاهرات‌کنندگان مانع حرکت تعدادی از اتومبیل‌های حمل نیروهای پلیس شدند.

در همین حال کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از دولت هنگ‌کنگ خواست در برخورد با معترضان خویشتنداری کرده و شواهد مربوط به شلیک گاز اشک‌آور به معترضان را بررسی کند. به گفته این نهاد، استفاده از گاز اشک‌آور در قوانین بین‌المللی ممنوع است.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه کری لام، رییس اجرایی دولت هنگ‌کنگ، ضمن تاکید بر اینکه حاضر به کناره‌گیری از قدرت نیست گفت فضای «وحشت و آشوب» بر کشورش حاکم شده است.

لام در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «یک دقیقه وقت بگذارید و به شهرمان، به وطنمان نگاه کنید. آیا می‌توانیم بپذیریم که شهر و وطنمان را به ورطه برده و آن را تکه‌تکه کنیم؟»   

اظهارت لام در حالی مطرح شد که بازار بورس این کشور سقوط کرده است و بر اثر اعتراضات ضددولتی پروازهای زیادی لغو شده است.

ناآرامی گسترده از ۱۰ هفته پیش در هنگ‌کنگ آغاز شد. تظاهرات ابتدا در اعتراض به بررسی طرح استرداد مجرمان به چین در شورای قانونگذاری بود، اما به تدریج فقدان آزادی و تبعیت رهبران این شهر از دولت کمونیستی چین را در بر گرفت.

در اثر موج گسترده اعتراض‌ها، هنگ‌کنگ، به‌عنوان قطب مالی آسیا، جدی‌ترین بحران خود را در دهه‌های اخیر تجربه می‌کند.

هنگ‌کنگ در سال ۱۹۹۷ از کنترل بریتانیا خارج و در چارچوب «یک کشور، دو دولت» به چین بازگردانده شد. طرح یک کشور، دو دولت به هنگ‌کنگ آزادی‌های ویژه از جمله قوه قضاییه مستقل می‌دهد.

معترضان می‌گویند طرح «یک کشور، دو دولت» رو به نابودی است و عملا هنگ‌کنگ را از حالت خودمختار خارج و تحت سیطره چین در خواهد آورد. 

دولت چین روز دوشنبه با اذعان به اینکه، موج جدید ناآرامی در هنگ‌کنگ به نقطه حساسی رسیده‌ است، گفت «جوانه‌های تروریسم» در حال روییدن در این جزیره‌شهر است.

معترضان خواهان استعفای لام‌اند، اما او همچنان بر ماندن در قدرت مصر است.

لام روز سه‌شنبه گفت: «مسئولیت من فراتر از این تظاهرات خاص است. من به‌عنوان رییس دولت مسئول بازسازی اقتصاد هنگ‌کنگم. باید تا حد امکان درگیر امور باشم، تا جایی که می‌توانم به شکایت‌های مردم گوش فرا دهم و تلاش کنم هنگ‌کنگ را رو به جلو ببرم.»

در پی لغو صدها پرواز و تعطیلی فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ، درگیری‌های پراکنده‌ای میان مسافران و معترضان رخ داد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More