شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش دولت کوبا برای جلوگیری از اعتراضات بیشتر؛ محدودیت‌های گمرکی غذا و دارو موقتا برداشته شد

 

 

در اقدامی که به نظر می‌رسد واکنشی است به خواسته‌های معترضان، کوبا اعلام کرد محدودیت‌های مربوط به مقدار غذا و دارویی که مسافران می‌توانند از خارج از کشور با خود بیاورند را به طور موقت لغو می‌کند.

دولت پیشتر رسانه‌های اجتماعی و آمریکا را عامل تحریک اعتراضات دانسته بود. 

اندکی پیش از سخنرانی تلویزیونی میگل دیاز-کانل، رییس جمهوری کوبا، نخست وزیر این کشور مانوئل ماررو اعلام کرد برخی محدودیت‌های گمرکی برداشته می‌شود و به معترضان قول‌هایی برای بهبود وضعیت کشور داد. او گفت مقام‌های دولتی برای برطرف کردن کمبود دارو تلاش خواهند کرد.

در همین حال، الخاندرو گیل، وزیر اقتصاد کوبا اعلام کرد که دولت قوانینی را که مدت‌هاست به صاحبان مشاغل برای راه اندازی شرکت‌های کوچک و متوسط ​​وعده داده، وضع می‌کند.

بسیاری از کالاها به سختی در کوبا یافت می‌شود و وارد کردن آنها مستلزم پرداخت هزینه‌های گمرکی بالاست. بر اساس قوانین کنونی مسافران کوبایی می‌توانند تا سقف ۱۰ کیلوگرم دارو بدون پرداخت مالیات با خود به کوبا بیاورند. مسافران همچنین می‌توانند مقدار محدودی غذا و لوازم بهداشتی بیاورند اما باید هزینه‌های گمرکی پرداخت کنند.

بنابر اعلام جدید دولت کوبا، مسافران کوبایی می‌توانند از روز دوشنبه به طور نامحدودی کالاهای مورد نیاز خود را بدون پرداخت هزینه های گمرکی وارد کشور کنند.

یکی از خواسته‌های معترضان این بود که دولت محدودیت‌های گمرکی در مورد مواد غذایی، دارویی و محصولات بهداشتی را که به سختی در کوبا یافت می‌شوند، آنهم در یکی از بحرانی‌ترین دوران‌های اقتصادی این کشور از زمان سقوط شوروی برداشته شوند.

ماررو در یک میزگرد تلویزیون دولتی همراه با دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا، گفت: «برداشتن محدودیت‌های گمرکی خواسته بسیاری از مسافران بوده است و لازم بود این تصمیم گرفته شود.»

اما مشخص نیست با توجه به اینکه در حال حاضر به دلیل وجود بدترین موج شیوع کرونا در کشورهای حوزه دریای کارائیب پروازهای اندکی به این کشورها وجود دارد، برداشتن محدودیت‌ها چقدر می‌تواند کارآمد باشد.

یوانی سانچز، وبلاگ‌نویس زن منتقد دولت که یک وب‌سایت خبری را اداره می‌کند، به سرعت توییت کرد که دادن چنین امتیازاتی برای دلجویی از معترضان کافی نیست.

او در این توییت نوشت: «ما خرده نان نمی‌خواهیم، ما آزادی می‌خواهیم و همین حالا نیز آن را می‌خواهیم. خیابان‌ها حرف خود را زده‌اند، ما نمی‌ترسیم.»

هزاران نفر از معترضان در روزهای اخیر در اعتراض به کمبود کالاهای اساسی، نبود آزادی‌های مدنی و نحوه مدیریت بحران کرونا در کوبا به خیابان‌ها آمدند. این اعتراضات در شش دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گفته سازمان حقوق بشری کوبالکس،که در زمینه حقوق تبعیدی‌ها فعالیت می‌کند، تاکنون ۲۰۰ نفر در این اعتراضات دستگیر و تنها تعداد اندکی از آنها آزاد شده‌اند.

رییس‌ جمهوری کوبا، معترضان را به سه دسته تقسیم کرده است: ضدانقلاب‌ها، خرابکارها که عامل تخریب و سرقت در خیابان‌ها هستند و کسانی که به طور مشروع از شرایط موجود ناراضی‌اند. او پیشتر گفته بود: «معترضان برای براندازی انقلاب باید از روی جسد ما رد شوند.»

موسیقیدانان و نوازندگان برجسته کوبایی در اقدامی بی‌سابقه از اعتراضات مردمی حمایت و از دولت کمونیستی کوبا برای نحوه برخورد با بدترین ناآرامی‌های چند دهه اخیر انتقاد کردند.

موسیقیدانان کوبایی همواره از پرداختن به موضوعات سیاسی برای جلوگیری از مواجهه با خطر انتقام‌جویی دولت از آنها، دوری کرده‌اند. از طرفی آنها نگران بوده‌اند با گرفتن مواضع سیاسی مورد تنفر کوبایی‌های خارج از کشور قرار بگیرند. اما این‌ بار علنا از معترضان حمایت کرده و از دولت خواستند به جای برخورد با معترضان به حرف آنها گوش دهند.

چندین کشور و سازمان ملل از دولت کوبا خواسته‌اند که به حق شهروندان برای ابراز وجود احترام بگذارد. اما کشورهای دیگری مانند مکزیک نیز معتقدند بهترین راه برای کمک به مردم کوبا کاهش تحریم‌های آمریکاست.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More