شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه واکنش‌ها به غنی‌سازی ۲۰ درصدی؛ ابراز نگرانی اروپا،عربستان سعودی، ژاپن و چین

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی نسبت به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران، علاوه بر ژاپن و چین، کمیسیون اروپا و عربستان سعودی نیز نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کردند.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۶ دی‌ماه در این زمینه اعلام کرد درباره اقدامات انجام شده توسط ایران «بسیار نگرانیم.» این اقدام «نقض تعهدات هسته‌ای است و پیامدهای جدی خواهد داشت.»

اتحادیه اروپا همچنین حفظ توافق هسته‌ای را مهم عنوان کرد.

ولیعهد عربستان سعودی نیز همچنین در واکنش به این مساله اعلام کرد: «برنامه هسته‌ای ایران صلح و امنیت منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد.»

در پی اعلام رسمی روز دوشنبه سخنگوی دولت ایران مبنی بر آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در سایت فردو،‌ تاکنون چین،‌ ژاپن، روسیه، اسرائیل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به آن واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل،‌ این اقدام را در راستای «پیشبرد هدف رژیم برای توسعه برنامه هسته‌ای نظامی» خواند. با این حال،‌ روسیه اقدام ایران را با توجه به قانون مصوب مجلس درباره افزایش غنی‌سازی و توقف مرحله‌ای اجرای پروتکل‌ الحاقی «قابل پیش‌بینی» دانست. 

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در این زمینه گفت نکته اصلی این است که این اقدام با عادی‌شدن شرایط در ارتباط با برجام «قابل بازگشت» است. 

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد توسط ایران اعلام کرد همه طرف‌ها باید از اقداماتی که موجب «تشدید تنش‌ها» می‌شود، خودداری کنند.

از سوی دیگر، ژاپن ضمن ابراز نگرانی شدید، این قدم تهران را «نقض توافق هسته‌ای» عنوان کرده است.

سخنگوی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از اعلام این تصمیم ایران به خبرگزاری رویترز گفته بود بازرسان آژانس در حال رصد فعالیت‌های ایران هستند و رافائل گروسی،‌ مدیر کل این نهاد، پس از دریافت اطلاعات از بازرسان به کشورهای عضو در این زمینه گزارش خواهد داد.

با وجود انتقادهای ۲۴ ساعت گذشته، علی اکبر صالحی،‌ رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سه‌شنبه در سخنانی بر افزایش فعالیت‌های تهران در حوزه هسته‌ای تاکید کرد و گفت ایران در حال نصب هزار سانتریفیوژ نسل دوم است.

پیش از آغاز رسمی فرایند افزایش غنی‌سازی، وزرای کشورهای عضو برجام در جلسات و اظهارات اخیر خود از ایران خواسته بودند به سطح تعهدات برجامی بازگردد و با اقداماتش موجب تضعیف این توافق و از بین بردن فرصت بازگشت آمریکا به آن نشود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More