شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش اسرائیل یک تونل دیگر حماس را مسدود کرد

 

نیروهای نظامی اسرائیل یک تونل متعلق به حماس را در نوار غزه مسدود کردند.

سرهنگ جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۷ اسفندماه گفت که این تونل که در فاصله چندصد متری از حصار مرزی اسرائیل با غزه و در محدوده تحت کنترل حماس حفر شده بود، در جریان جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۲) توسط اسراییل مسدود شد اما حماس به دنبال راه‌اندازی مجدد آن بود.

کونریکوس به خبرنگاران گفت که نیروهای اسرائیلی برای از کارانداختن این تونل از مرز عبور نکرده و با استفاده از روشی جدید آن را مسدود کرده‌اند.

به گفته او، «ما به جای استفاده از مواد منفجره، از روشی جدید و با به‌کارگیری موادی خاص برای پر کردن این تونل استفاده کردیم».

یک سخنگوی حماس نیز گفته که نیروهای ارتش اسرائیل برای تقویت روحیه سربازان و شهروندان اسرائیلی که در نزدیکی مناطق تحت‌محاصره زندگی می‌کنند، تظاهر به پیروزی می‌کند.

اسرائیل در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) شهروندان و نیروهای خود را از باریکه غزه خارج کرد ولی با این حال سعی در کنترل مرزهای آبی و زمینی این باریکه دارد. از سوی دیگر، با وجود نگرانی‌های امنیتی موجود، مصر نیز مرز مشترک خود با غزه را کاملا بسته است.

در جریان جنگ ۲۰۱۴، شبه‌نظامیان حماس ده‌ها تونل را برای پنهان ماندن از تیررس نیروهای اسراییل حفر کردند و اسرائیل نیز با انفجار این تونل ها سعی در جلوگیری از دسترسی شبه‌نظامیان حماس به داخل قلمرو خود داشته است. این انفجارها همواره باعث کشته شدن تعدادی از نیروهای حماس شده است.

از آن پس اسرائیل برای مقابله با حفر این تونل‌ها، تمهیداتی امنیتی مانند ساخت دیوار زیرزمینی در تمامی طول نوار غزه و مجهز کردن آن به حسگرهای پیشرفته اتخاذ کرد. هزینه این پروژه که قرار است تا اواسط سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) به بهره‌برداری برسد ۱.۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسراییل، در بیانیه‌ای گفت: «با اتکا به اطلاعات کیفی و تکنولوژی‌های پیشرفته، اسراییل تک‌تک تونل‌های احداثی حماس را نابود کرده است».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More