شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارتش میانمار حاضران در تشییع معترضان کشته شده را به گلوله بست: بایدن کشتار معترضان میانمار را هولناک خواند

در ادامه خشونت، سرکوب و کشتار مردم معترض به کودتای نظامیان، نیروهای ارتش و ماموران امنیتی روز یک‌شنبه دست‌کم دوازده معترض دیگر را کشتند و شرکت کنندگان در مراسم تشییع تعدادی از کشته‌شدگان را به گلوله بستند، همزمان جو بایدن این خشونت‌ها را وحشتناک و هولناک توصیف کرد.

نیروهای ارتش و ماموران امنیتی میانمار روز یک‌شنبه به روی شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری یک دانشجوی ۲۰ ساله در شهر باگو، آتش گشودند. او یکی از ۱۱۴ نفری است که یک روز قبل، در جریان خونین‌ترین سرکوب تظاهرات علیه کودتای ارتش، به دست نظامیان کشته شدند.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، روز یک‌شنبه درباره خشونت ارتش و نیروهای امنیتی میانمار علیه مردم معترض به خبرنگاران گفت:‌ «وحشتناک و مطلقا هولناک است. بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده‌ام، شمار بسیار زیادی از افراد کشته‌ شده‌اند. کاملا غیرضروری.»

همزمان خبرگزاری رویترز به نقل از انجمن یاری به زندانیان سیاسی میانمار، گزارش داد که ۱۲ نفر دیگر در شهری دیگر در این کشور طی روز یک‌شنبه کشته شدند.

به گفته این گروه مدافع زندانیان سیاسی میانمار، شمار کلی قربانیان اعتراض‌ها به کودتای نظامی، از اول فوریه تاکنون به ۴۵۹ نفر رسیده است.

همچنین گزارش شده است که حمله هوایی ارتش به یکی از چند گروه قومی شبه‌نظامی که حملات‌شان را پس از کودتا تشدید کرده بودند، ساکنین مناطق مرزی میانمار را به فرار به تایلند واداشته است.

درگیری‌های خونین در میانمار موجب واکنش‌های بین‌المللی شده و کشورها و سازمان‌های غربی خشونت‌ها را محکوم کرده‌‌اند. تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور میانمار، گفته است که ارتش این کشور دست به «کشتار انبوه» زده است.

این مقام سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست تا نظامیان کودتاگر در میانمار را منزوی کرده و دسترسی آن به تسلیحات را مسدود کنند. اندروز گفت که بودجه کودتاگران، از جمله درآمد حاصل از نفت و گاز آنان باید قطع شود.

محکومیت‌ها و تحریم‌هایی که برخی کشورهای غربی علیه میانمار اعمال کرده‌اند، تاکنون رهبران نظامی این کشور را از اعمال خشونت‌های بیشتر علیه مردم معترض بازنداشته است. کشورهایی چون ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا خشونت‌ها در میانمار را محکوم کرده‌‌اند.

علاوه بر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا که کشتار معترضان در میانمار را هولناک خواند و جوزف بورل، مسئول سیاست‌‌ خارجی اتحادیه اروپا، نیز خواستار عقب‌نشینی نظامی‌های میانمار از «مسیر بی‌معنی»‌خشونت علیه مردم شد.

بورل در بیانیه‌ای گفت:‌ «ما به استفاده از مکانیسم‌های اتحادیه اروپا از جمله تحریم و هدف قرار دادن عاملان خشونت و مسئولان ایجاد مانع در مسیر دموکراسی و صلح در میانمار ادامه می‌دهیم.»

روز یک‌شنبه نیز پس از آنکه منابع مستقل گزارش دادند دست‌کم ۱۱۴ نفر در تظاهرات سراسری روز شنبه در میانمار کشته شده‌اند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، کشتار مردم به دست ارتش میانمار را شوکه کننده خواند و گفت: «ما از کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی میانمار شوکه شده‌ایم و مردم شجاع میانمار سلطه ترور نظامیان را نخواهند پذیرفت.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More