شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

وزیر خارجه آمریکا: از کشتار گسترده مردم به‌دست ارتش میانمار شوکه شدیم

منابع مستقل گزارش دادند دست‌کم ۱۱۴ نفر در تظاهرات سراسری روز شنبه در میانمار کشته شده‌اند. همزمان وزیر خارجه آمریکا کشتار مردم به دست ارتش میانمار را شوکه کننده خواند و مقام‌های ارشد نظامی دوازده کشور در بیانیه‌ای تاکید کردند ارتش میانمار با کشتار مردم غیرمسلح، بی‌اعتبار شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، خشونت و رعب افکنی ارتش میانمار را محکوم کرد و گفت: «ما از کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی میانمار شوکه شده‌ایم. من عمیقا به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گویم. مردم شجاع میانمار سلطه ترور نظامیان را نخواهند پذیرفت.»

این در حالی است که منابع مستقل از میانمار گزارش دادند که دست‌کم ۱۱۴ نفر از جمله کودکان روز شنبه در جریان تظاهرات سراسری و مسالمت‌آمیز مخالفان کودتای نظامی میانمار، در شهرهای مختلف این کشور کشته شده‌اند. 

همزمان رویترز گزارش داد که بلندپایه‌ترین مقام‌های نظامی ۱۲ کشور اروپایی، آسیایی و آمریکایی در بیانیه‌ای مشترک استفاده مرگبار از زور توسط نیروهای امنیتی میانمار علیه مردم این کشور را محکوم کرده و افزودند ارتش میانمار اعتبار خود را در برابر مردم این کشور از دست داده است.

در متن این بیانیه که به امضای عالی‌ترین مقام‌های نیروهای مسلح ۱۲ کشور آمریکا، استرالیا، بریتانیا، کانادا، دانمارک، آلمان، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، نیوزیلند و  کره جنوبی رسیده، تاکید شده که ما کشتار افراد غیرمسلح توسط نیروهای مسلح و امنیتی میانمار را محکوم می‌کنیم.

در پیش نویس این بیانیه آمده است: «ما به عنوان روسای دفاع، استفاده از نیروی کشنده علیه افراد غیرمسلح توسط نیروهای مسلح میانمار و سرویس‌های امنیتی مرتبط را محکوم می‌کنیم.»

به گزارش رویترز، پیش نویس این بیانیه به طور مستقیم کودتای اول فوریه را که دولت منتخب آنگ سان سوچی را سرنگون کرد، محکوم نکرد، اما گفت که «یک ارتش حرفه‌ای باید از استانداردهای بین‌المللی پیروی کند و مسئول حفاظت از جان مردم باشد.»

این در حالی است که ارتش میانمار پیشتر عنوان کرده بود که پس از تقلب در انتخابات و برنده شده حزب سوچی، قدرت را به دست گرفته است، ادعایی که کمیسیون انتخابات این کشور رد کرد. سوچی در بازداشت در مکانی نامعلوم باقی مانده و بسیاری دیگر از شخصیت‌های حزب لیگ ملی برای دموکراسی نیز در بازداشت هستند.

با به دست گرفتن حکومت توسط نیروی امنیتی و نظامی در میانمار، تحریم‌های جدیدی از سوی ایالات متحده و اروپا باعث افزایش فشارهای خارجی علیه حکومت نظامی در این کشور شده است. اما سران نظامی میانمار از حمایت روسیه و چین برخوردارند که هر دوی این کشورها در شورای امنیت سازمان ملل متحد حق وتو دارند و می‌توانند از هرگونه اقدام بالقوه سازمان ملل جلوگیری کنند.

الكساندر فومین، معاون وزیر دفاع روسیه  نیز روز گذشته به مناسبت روز نیروهای مسلح در میانمار در رژه در نایپیتاوا، پایتخت این کشور حضور یافت و یك روز قبل نیز با رهبران ارشد حکومت نظامی میانمار ملاقات كرده بود.

پیش از این به گفته منابع رسمی، هشت کشور روسیه، چین، هند، پاکستان، بنگلادش، ویتنام، لائوس و تایلند نمایندگانی را به مراسم رژه روز نیروهای مسلح فرستادند، اما روسیه تنها کشوری بود که وزیر دفاع خود را به این میانمار اعزام کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More