شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

شمار معترضان کشته شده در جریان اعتراضات روز یک‌شنبه میانمار به ۳۹ نفر رسید

نیروهای امنیتی در میانمار بیش از ۳۹ معترض ضدکودتا را در تظاهرات روز یک‌شنبه در نقاط مختلف این کشور کشتند. بنابر گزارش‌ها دست‌کم ۲۲ نفر در یک حومه فقیرنشین شهر اصلی میانمار و ۱۶ نفر در تظاهرات مناطق دیگر کشته شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک گروه مدافع حقوق بشر گفت که ‌دست‌کم ۲۲ نفر در یک حومه فقیرنشین و صنعتی هلاینگتایا، در جنوب یانگون، و پس از آن کشته شدند که که کارگاه‌های چینی به آتش کشیده شدند.

بنا به گزارش‌ها ۱۶ نفر دیگر و یک مامور پلیس نیز در تظاهرات جاهای دیگر کشته شدند.

این خونبارترین روز در جریان ناآرامی‌های میانمار پس از کودتای اول فوریه در این کشور، علیه آنگ سان سوچی، رهبر منتخب این کشور، به شمار می‌رود.

پس از آن بود که در پی کشتار  معترضان در میانمار به دست نیر‌وهای امنیتی این کشور، نماینده ویژه سازمان ملل در امور میانمار خواستار اقدام جهانی برای توقف کشتار معترضان علیه کودتا شد.

همزمان رییس کابینه ژاپن صبح روز دوشنبه گفت که دولت این کشور وقایع اخیر پس از کودتا در میانمار را به دقت دنبال می‌کند. او گفت: «ژاپن نحوه پاسخگویی به وضعیت در میانمار را از نظر همکاری اقتصادی و سیاست‌گذاری بررسی خواهد کرد.»

سفارت چین نیز در گزارشی عنوان کرد که بسیاری از کارمندان چینی تحت محاصره مهاجمان ناشناس در یک کارگاه لباس‌‌دوزی درآمدند. سفارت چین گفت که از میانمار خواسته تا از اماکن و شهروندان چینی حفاظت کند. معترضان میانمار چین را حامی کودتاگرانی می‌دانند که قدرت را به دست گرفته‌اند.

رسانه‌های میانمار گفتند که در هلاینگتایا و یک منطقه دیگر یانگون، مقررات حکومت نظامی حکمفرما شده است.

تلویزیون تحت مدیریت ارتش میانمار گفت که نیروهای امنیتی پس از آن وارد عمل شدند که چهار کارگاه لباس‌دوزی و یک تاسیسات تولید کود آتش گرفتند و حدود دو هزار نفر مانع رسیدن وسائل اطفاء حریق به آنها شدند.

بنا به گزارش‌ها، از آغاز ناآرامی‌ها تاکنون، تخمین زده می‌شود که ۱۲۶ نفر جان باخته‌‌اند. تا روز شنبه نیز بیش از دو هزار و ۱۵۰ نفر بازداشت شده‌اند که ۳۰۰ نفر از آنان آزاد شده‌اند.

به دنبال حمله به کارگاه‌های چینی، سفارت این کشور وضعیت را «بسیار وخیم»‌ توصیف کرد و در بیانیه‌ای میانمار را به در پیش گرفتن «تمهیدات موثرتر برای توقف خشونت‌ها، مجازات شرکت‌کنندگان در تظاهرات بر اساس قانون، و اطمینان از شرکت‌ها و کارگاه‌ها و همچنین شهروندان چینی در میانمار» ترغیب کرد. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آتش زدن کارگاه‌ها را برعهده نگرفته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More