شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان: مرزهایمان را از وجود تروریست‌ها پاک خواهیم کرد

 

رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز جمعه ۶ بهمن‌ماه، تأکید کرد که نیروهای کشورش مرز ترکیه با سوریه را تا عراق از نیروهای کُرد پاکسازی خواهند کرد.

ارتش ترکیه به‌ همراه نیروهای «ارتش آزاد سوریه» از روز شنبه ۳۰ دی‌ماه، حملاتی را علیه نیروهای کُرد معروف به «یگان‌های مدافع خلق»، در عفرین در شمال‌غربی سوریه، آغاز کرده‌اند. ترکیه نام این عملیات را «شاخه زیتون»، گذاشته است.

از ابتدای این عملیات، اردوغان تأکید کرده است که عملیات را تا شهر «منبج» در شرق عفرین گسترش خواهد داد. در صورت تحقق یافتن این گفته، نیروهای ترکیه در مقابل نیروهای آمریکایی که در این منطقه حضور دارند، قرار خواهند گرفت.

آمریکا ۲ هزار نیروی نظامی در سوریه دارد که در مشغول ارائه کمک مستشاری و آموزش نظامی به نیروهای عمدتا کرد در این کشور هستند. ترکیه این نیروهای کرد را تروریست می‌خواند.

رئیس‌جمهور ترکیه که در آنکارا سخن می‌گفت، افزود: «عملیات شاخه زیتون تا تحقق کامل اهدافش ادامه خواهد یافت. ما منبج را از تروریست‌ها پاکسازی خواهیم کرد. این نبرد تا زمانی که مرزهایمان تا عراق از وجود تروریست‌ها پاکسازی شود، ادامه خواهد یافت».

پیش‌تر، دونالد‌ ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، طی تماسی تلفنی با همتای ترک خود از او خواست تا وسعت عملیات نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان هم‌پیمانش در شمال سوریه را محدود کند. ترامپ همچنین به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هشدار داد تا از بروز درگیری بین نیروهای ترک و آمریکایی اجتناب کند.

ترکیه نیز به نوبه خود از آمریکا خواسته تا فرستادن سلاح به نیروهای کرد در سوریه را متوقف کند.

سازمان ملل متحد گزارش داده که از زمان آغاز عملیات «شاخه زیتون» هزاران غیر نظامی آواره شده‌اند. سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است نیز از کشته شدن ۳۸غیرنظامی خبر داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More