شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال آمریکا و اسرائیل از حکم دادگاه لاهه در مجرم شناختن یک عضو حزب‌الله در ترور رفیق حریری

آمریکا و اسرائیل از حکم دادگاه ویژه لبنان در مجرم شناختن و محکومیت سلیم عیاش، یک عضو حزب الله لبنان در ترور رفیق حریری، نخست وزیر وقت لبنان، استقبال کردند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با استقبال از حکم دادگاه لاهه در محکوم کردن سلیم عیاش، یکی از عوامل منتسب به حزب‌الله به دلیل نقش او در ترور رفیق حریری، گفت: «پایان دادن به مصونیت اشخاص برای تضمین امنیت، ثبات و استقلال لبنان ضروری است.»

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که محکومیت سلیم عیاش کمک می کند به عیان شدن آن چیزی که جهان به‌طور فزاینده در حال مشاهده است، اینکه حزب‌الله و اعضایش آن گونه که ادعا می‌کنند مدافعان لبنان نیستند بلکه یک سازمان تروریستی هستند که  اهداف فرقه گرایانه جمهوری اسلامی ایران را در لبنان دنبال می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر با تاکید بر اینکه «حزب‌الله لبنان یک سازمان تروریستی است» افزود که از بیروت در سال ۱۹۸۳ و بوینس‌آیرس سال ۱۹۹۴ تا بلغارستان سال ۲۰۱۲، حملات تروریستی حزب‌الله در سراسر جهان منجر به کشته شدن صدها نفر شده و سبب بدبختی هزاران نفر دیگر شده است.

پمپئو افزود در حالی که مردم لبنان از بحران اقتصادی رنج می‌برند، حزب‌الله با سوءاستفاده از سیستم مالی و تضعیف نهادهای ملی لبنان و با اقدامات تحریک‌آمیز و خطرناک، مردم این کشور را تهدید کرده و بهبود وضعیت مالی مردم لبنان را در معرض آسیب قرار داده است.

همزمان وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای حکم دادگاه لاهه در پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان، را «بدون ابهام» توصیف کرد و تاکید کرد که حزب‌الله لبنان «در قتل حریری و مانع‌تراشی در مسیر تحقیقات، دخیل بوده است.»

دادگاه ویژه لبنان که سه‌شنبه ۲۸ مرداد در لاهه برگزار شد، اعلام کرد تحقیقات نشان می‌دهد، تصمیم به قتل حریری در فوریه ۲۰۰۵ یعنی دو هفته پیش از عملیات ترور گرفته شده است.

دادگاه لاهه سلیم عیاش منتسب به حزب‌الله لبنان را در پنج فقره قتل از جمله ترور رفیق حریری گناهکار شناخت.

سعد حریری، فرزند رفیق حریری، در پایان جلسه دادگاه ویژه لبنان در لاهه، گفت رای دادگاه را می‌پذیرد، اما این موضوع هنوز تمام نشده است.

حریری با تاکید براینکه دادگاه به اطلاعات زیادی دست پیدا نکرده است، گفت که هر آنچه پیشتر گفته بودیم، ثابت شد که واقعیت بوده است. او گفت که ترور پدرش به دلیل مخالفت با حضور رژیم سوریه بوده است و افزود که «برای ما آشکار شد که یک شبکه از صفوف حزب الله عامل قتل رفیق حریری بوده است.»

قرار بود دادگاه ویژه لبنان نزدیک دو هفته قبل حکم متهمان پرونده ترور رفیق حریری را اعلام کند اما سه روز قبل از تشکیل دادگاه انفجار بیروت رخ داد و این دادگاه اعلام حکم پرونده ترور رفیق‌ حریری، نخست وزیر اسبق این کشور، را به تعویق انداخت.

رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان ۲۶ بهمن سال۱۳۸۳، چهاردهم فوریه ۲۰۰۵، با انفجار یک کامیون مواد منفجره بر سر راه عبور خودرواش همراه با بیست و یک نفر از محافظان و همراهانش ترور شد. صدها تن در این انفجار مجروح شدند.

دادگاه ویژه لبنان، دادگاهی بین‌المللی است بر اساس خواست شورای امنیت سازمان ملل و برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری تشکیل شد. این دادگاه دی ماه سال ۱۳۹۲، ژانویه ۲۰۱۴ و  نزدیک به هشت سال و نیم پس از ترور رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان، محاکمه غیابی متهمان ترور نخست وزیر وقت لبنان از جمله چهار عضو شناخته شده حزب‌الله لبنان را آغاز کرد.

آغاز این محاکمه با ترور یکی از نزدیکان رفیق حریری همراه بود و درست در آستانه آغاز محاکمه محمد شطح وزیر اسبق دارایی لبنان که در شمار نزدیکان نخست وزیر کشته شده لبنان بود، بر اثر انفجار یک بمب کشته شد. حدود سه سال و نیم بعد از آغاز محاکمه غیابی متهمان پرونده ترور رفیق حریری، دست‌کم یکی از آنها، مصطفی بدرالدین، اردیبهشت ماه سال ۹۶ در سوریه کشته شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More