شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال ایران از توافق‌های اولیه در مذاکرات صلح یمن

 

سخنگوی وزارت امور‌خارجه ایران ضمن استقبال از «تفاهمات اولیه یمنی‌ها» در چارچوب گفت‌وگوهای استکهلم، گفت ایران از «توقف جنگ و خونریزی و تداوم گفت‌وگوهای یمنی-یمنی» حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی با اشاره به این‌که «گام‌های مثبت اعتماد‌ساز و توافقات اولیه حاصل‌شده» در حال حاضر برای «استمرار گفت‌وگوها در آینده» امیدوارکننده است، گفت تفاهم درباره مواردی چون بندر الحدیده نشان می‌دهد که دو طرف «شرایط اسف‌بار»‌ مردم یمن را درک کرده‌‌اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که بندر حدیده و فرودگاه صنعا «هر چه سریع‌تر برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه و فعالیت‌های مدنی به منظور کاهش رنج و آلام مردم یمن آماده‌سازی شوند».

از پنج‌شنبه هفته گذشته، و با تلاش مارتین گریفیث، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، گفت‌وگوهایی میان نمایندگان دولت این کشور و حوثی‌ها در استکهلم سوئد آغاز شده است. قرار است این گفت‌وگوها به مدت یک هفته ادامه پیدا کند.

در این گفت‌‌وگوها، دولت یمن خواستار تخلیه شهر حدیده از سوی حوثی‌ها و در اختیار گرفتن کنترل این شهر است. حوثی‌ها نیز خواهان این هستند که پروازهای غیرنظامی به فرودگاه صنعا، پایتخت یمن، از سر گرفته شود.

جنگ داخلی یمن از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و پس از فتح صنعا، پایتخت این کشور، به‌دست حوثی‌ها، ائتلاف عربی به‌ رهبری عربستان سعودی هم وارد این جنگ شد.

طی سال‌های اخیر، در نتیجه این جنگ هزاران نفر، از جمله شهروندان غیرنظامی، کشته و میلیون‌ها نفر در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی و قحطی قرار دارند. سازمان ملل متحد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که در یمن هر هفته دست‌کم ۱۲۳ نفر جان خود را از دست می‌دهند.

شبه‌نظامی‌های حوثی در یمن مورد حمایت ایران هستند، و به همین دلیل، از جنگ یمن به‌عنوان جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود. اما مسئولان جمهوری اسلامی ایران حمایت مالی و تسلیحاتی از حوثی‌ها را رد می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More