شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: هیچ کس اجازه دخالت در امور قضایی افغانستان را ندارد

 

اشرف غنی، رئیس ‌جمهور افغانستان، عصر روز یکشنبه ۲۱ آبان در اختتامیۀ پنجمین کنفرانس سراسری دادستان‌های افغانستان بار دیگر قول داد به کسی اجازه ندهد در امور قضایی کشور مداخله کند.

اعمال نفوذ افراد قدرتمند، مقام‌های دولتی، احزاب سیاسی، وزرا و والی‌ها در کارهای دادستانی و قضایی افغانستان همواره جنجال برانگیز بوده‌است.

رئیس جمهورغنی گفت: "من در امور کاری نهادهای عدلی و قضایی مداخله نمی‌کنم و به هیچ‌کس اجازه مداخله را نمی‌دهم. فعالیت‌های غیرمسوولانۀ افراد مسلح غیر مسوول، پذیرفتنی نیست، تهدید را با تهدید پاسخ خواهیم گفت."

نهادهای قضایی افغانستان از ادارات به شدت آلوده به فساد اداری قلمداد می‌شود چون در بسیاری موارد افراد بانفوذ در ازای داد و ستد مالی، سعی می‌کنند متهمان را آزاد کنند یا مدت حبس آنها را کاهش دهند.

رئیس جمهور اشرف غنی تصریح کرد که هنوز مشکلاتی در راه تأمین سراسری عدالت وجود دارد و تا رسیدن به این مرحله، فرصت‌های بیشتری نیاز است.

رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد، تأمین عدالت به همان اندازه حایز اهمیت است که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور قربانی می‌دهند، زیرا آنها با خون‌شان و شما به وسیلۀ قلم‌تان عدالت را تأمین می‌نمایید.

در برخی نقاط افغانستان مردم برای فرار از سیستم آلوده قضایی افغانستان به دادگاه‌های صحرایی طالبان پناه می‌برند.

اما از وقتی که فرید حمیدی، دادستان کل جدید روی کار آمده است، تغییرات زیادی اعمال شده است. آقای حمیدی قول داده که میزان فساد را در ادارات عدلی و قضایی کشور به حداقل برساند.

آقای حمیدی پیشنهادهایی را امروز جهت مصوونیت قضایی و جانی دادستان‌ها به ویژه در شهرستان‌ها که حاکمیت قانون ضعیف‌تر است، ارایه کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More