شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشپیگل: صاحب کشتی مرتبط با انفجار بیروت با بانک نزدیک به حزب‌الله کار می‌کرد

 

نشریه آلمانی اشپیگل در گزارشی نوشت کشتی که بار عظیم نیترات آمونیومش اخیرا در بندر بیروت منفجر شد، متعلق به تاجری قبرسی بوده و این فرد با بانکی که حزب‌الله از آن استفاده می‌کرده، ارتباط داشته است.

پیشتر نیویورک‌تایمز گزارش داده بود این کشتی که روسوس نام دارد در اجاره ایگور گرچوشکین، تاجری روس بوده است. 

بنا بر این گزارش، محموله نیترات‌ آمونیوم کشتی روسوس از گرجستان به مقصد موزامبیک بارگیری و اعزام شده بود. این کشتی که با پرچم مولداوی حرکت می‌کرده، نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی به بندر بیروت رسیده است.  

این روزنامه آمریکایی در گزارشش نوشته بود کشتی دارای بدهی بوده،‌ خدمه ناراضی داشته و به علت ایجاد حفره‌ای در بدنه‌اش باید دائما آب را به خارج پمپاژ می‌کرده است. به همین علت، در میانه راه مجبور به پهلو گرفتن در بندر بیروت شده بود.

بر اساس گزارش تازه اشپیگل، که با همکاری یک سازمان فعال در زمینه روزنامه‌نگاری به نام «پروژه گزارش جرائم سازمان‌یافته و فساد» تهیه شده این کشتی به تاجری اهل قبرس به نام چارالامبوس منولی متعلق است و او تلاش فراوانی کرده تا این موضوع را پنهان نگه دارد.

این کشتی در مولداوی ثبت شده و گرچوشکین صرفا آن را اجاره کرده است. 

به گزارش اشپیگل، منولی ابتدا ادعا کرده که کشتی را به گرچوشکین فروخته، ولی بعدا پذیرفته که این بازرگان روسی صرفا تلاش کرده کشتی را بخرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نداده است. 

براساس گزارش این نشریه آلمانی، منولی در سال ۲۰۱۱ یک وام چهار میلیون دلاری از بانک تانزانیایی اف‌بی‌ام‌ای برای خرید یک کشتی دیگر گرفته است. آمریکا این بانک را به پولشویی برای حزب‌الله متهم کرده است.  

 

 

منولی کشتی روسوس را به عنوان وثیقه در بانک گذاشته بود، اما اکتبر ۲۰۱۴ همچنان ۱/۱ میلیون به بانک بدهکار بود.

اشپیگل گزارش داده که گرچه منولی ارتباط میان بدهی‌اش به بانک و ماندن کشتی در بیروت را رد کرده، اما یک بازرس گفته است این بانک تانزانیایی به وام‌گیرندگانش فشار وارد می‌کرده تا برای مشتری‌های مشکوکی چون حزب‌الله کارهایی انجام دهند.

 

گم شدن بخشی از محموله نیترات آمونیوم

خریدار موزامبیکی بار آمونیوم نیترات کشتی روسوس هرگز تقاضای دریافت محموله‌اش را بعد از پهلو گرفتن کشتی در بیروت مطرح نکرده است. کشتی روسوس هم در نهایت در فوریه ۲۰۱۸ در آب‌های لبنان غرق شد و محموله آن علی‌رغم هشدارها، شش سال در بندر بیروت ذخیره شد.

اشپیگل نوشته بازرسی این محموله ۲۷۵۰ تنی نیترات آمونیوم در بهار سال جاری از سوی نیروهای امنیتی لبنان نشان داد بخش بزرگی از آن گم شده و در انباری که در بیروت ذخیره شده بود، قرار ندارد. 

یکی از درهای انبار ناپدید شده بوده و سوراخ بزرگی در دیوار جنوبی آن ایجاد شده بوده است. بر اساس گزارش اشپیگل، میزان دقیق آمونیوم نیترات باقی‌مانده در انبار در آن زمان محاسبه نشده است.

هشدارها برای ایمن‌سازی این انبار تا ماه ژوئن به گوش دادستان کل لبنان نرسیده است. در ماه ژوئیه مقام های امنیتی گزارشی به رییس جمهوری و نخست وزیری لبنان می فرستند، اما اقدامی برای ایمن‌سازی صورت نمی‌گیرد. 

اشپیگل می‌نویسد تاکنون مشخص نشده که در انفجار اخیر بیروت چه میزان نیترات آمونیوم منفجر شده اما مقام‌های اطلاعاتی اروپایی دخیل در تحقیقات میزان آن را بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ تن تخمین می‌زنند. 

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، ۱۷ مرداد در نطقی تلویزیونی، فرضیه‌های مطرح‌شده درباره نقش این گروه در انفجار بندر بیروت را رد کرد و گفت حزب‌الله هیچ انبار سلاحی در این محل نداشته است.

انفجار مهیب روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه در بیروت که به دلیل نگهداری بیش از ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت مسائل ایمنی اتفاق افتاد، فرضیه‌های متفاوتی را به همراه داشته است. در برخی فرضیه‌ها انگشت اتهام به سوی حزب‌الله است که پیشتر هم در کشورهای مختلف پرونده‌هایی علیه اعضایش به دلیل ذخیره‌سازی نیترات آمونیوم تشکیل شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More