شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
درپی نشست ایران و کشورهای ۱+۴

اعلام ساز و کار ویژه برای حفظ برجام در شب اجلاس سازمان ملل

 

یک روز پیش‌از آغاز رسمی اجلاس سالانه مجمع‌عمومی سازمان‌ملل با سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌ جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران از ایجاد سازوکاری ویژه برای تسهیل روابط تجاری با ایران تحت برجام، ازجمله درمورد صادرات نفت، خبر دادند.

در ساعات پایانی روز دوشنبه دوم مهرماه و پس از جلسه‌ای طولانی بین وزرای خارجه ایران، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین، با حضور فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حاضران در جلسه، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند که طی آن، بر تعهد خود بر حفظ برجام تاکید کردند.  بیانیه‌ پایانی این نشست را محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی، به دو زبان انگلیسی و فارسی قرائت کردند.

در این بیانیه آمده است که کشورهای ۱+۴ از راه‌اندازی یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت‌های مربوط‌به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، استقبال می‌کنند.

همچنین در بیانیه آمده است: «اعضا اذعان کردند که درکنار اجرای تعهدات هسته‌ای ازسوی ایران، رفع تحریم‌ها و ازجمله برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصل از آن، بخشی حیاتی از برجام است.»

موگرینی و ظریف جزئیاتی از چگونگی راه‌اندازی و عملکرد این سازوکار ویژه اعلام نکردند.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی و به‌نقل از منابع مطلع، کشورهای اروپایی به‌دنبال تاسیس یک شرکت حامل ویژه‌اند که سهام‌داران آن، دولت‌های اروپایی باشند. احتمالا این شرکت حامل، به‌عنوان واسطه‌ای برای پرداخت‌های برون‌مرزی به داخل ایران و از ایران به خارج، عمل خواهد کرد. بانک‌های مرکزی و موسسات تجاری که از عواقب نقض تحریم‌های آمریکا نگران‌اند، در مدیریت این شرکت نقشی نخواهند داشت و به این شکل، ممکن است بتوانند از اثر تحریم‌ها مصون بمانند.

بیانیه مشترک کشورهای  ۱+۴ در روزی صادر شد که دولت آمریکا پیش از شروع اجلاس سازمان ملل، از همه کشورها خواست که در کنار آمریکا بایستند و به تحریم‌های ایران پایبند باشند تا سیستم فشار حداکثری دونالد ترامپ علیه ایران، به نتیجه برسد.

بر اساس بیانیه مشترک، اعضای ۱+۴ از آزادی فعالان اقتصادی در تجارت با ایران، در تطابق کامل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، حمایت کردند.

کشورهای اروپایی تاکنون از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های این کشور، به‌طور رسمی حمایت نکرده‌اند، اما شرکت‌های بزرگ اروپایی به‌سرعت از ایران خارج شده‌اند تا گرفتار عواقب این تحریم‌ها نشوند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More