شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

پمپئو: مطمئن باشید ترامپ درباره رژیم ایران حرف‌های محکمی خواهد داشت

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید رییس جمهوری کشورش، دونالد ترامپ، در اجلاس سازمان ملل، حرف‌های محکمی درمورد رژیم ایران دارد، که یکی‌از بزرگ‌ترین نقض‌کنندگان قطع‌نامه‌های آن سازمان بوده است.

پمپئو روز دوشنبه دوم مهرماه، با اعلام برنامه ترامپ در اجلاس مجمع‌عمومی سازمان ملل گفت: «می‌توانید شرط ببندید که رییس‌ جمهوری حرف‌های محکم و به‌حقی در مورد ایران خواهد داشت؛ کشوری که اگر بدترین متخلف در دنیا نباشد، یکی از بزرگ‌ترین نقض‌کنندگان قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.»

او که به‌همراه نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌ جمهوری آمریکا، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم که در کمپین فشار علیه ایران، به ما بپیوندند تا سیل رفتار مخرب ایران در تمام دنیا را متوقف کنیم.»

نیکی هیلی در ادامه صحبت‌های پمپئو، به خروج آمریکا از توافق پاریس و توافق هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «تمامی این اقدامات برای این بوده که نشان دهیم آمریکا مایل است در سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های چندچانبه مشارکت داشته باشد، اما نه به‌نحوی که تاکنون برای آمریکا مسئولیت تعریف کرده‌اند.»

جان بولتون نیز در صحبت‌های خود، بر موضوع حق حاکمیت تاکید کرد و گفت که در تعریف آمریکا، حاکمیت از آن روسای کشورها نیست و همان‌طور که در قانون آمریکا آمده، متعلق‌به مردم است. او افزود که ترامپ از زوایای مختلف، به این موضوع اشاره خواهد کرد.

نیکی هیلی هفته گذشته در شورای امنیت، موضوع نقض حاکمیت عراق ازسوی ایران و دخالت ایران در انتخابات آن کشور را مطرح کرده و از اعضای سازمان ملل خواسته بود که در مقابل حضور ایران در عراق، واکنش نشان دهند.

پمپئو در پاسخ به سوال‌های خبرنگاران در مورد ایران گفت: «دولت ترامپ، زمانی روی کار آمد که فعالیت‌های قاسم سلیمانی و آیت‌الله (خامنه‌ای) در پنج پایتخت خاورمیانه از کنترل خارج شده بود و ما برای مقابله با تهدید ایران در فعالیت‌های مهمی مشارکت داشته‌ایم.»

او افزود: «امروز آن‌ها همچنان بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم در دنیا محسوب می‌شوند و تلاش ما این است که وضعیت به این شکل باقی نماند. ما محدودیت‌هایی اعمال کرده‌ایم و بسته جدید تحریم‌ها را در ماه نوامبر (آبان‌ماه) اعمال خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که سیاست‌های دولت ترامپ به‌وضوح نشان داده است که آمریکا رفتار بد ایران را نمی‌پذیرد. او همچنین به عراق و تلاش‌های آمریکا برای تشکیل دولت در آن کشور اشاره کرد و افزود آمریکا امیدوار است کسی رهبری عراق را به‌عهده بگیرد که مردم به او رای داده‌اند.

جان بولتون نیز در پاسخ به خبرنگار دیگری گفت: «همان‌طور که بارها تاکید کرده‌ام، تغییر حاکمیت در ایران، سیاست این دولت نیست.» او همچنین گفت که آمریکا امیدوار است که فشارها باعث تغییر اساسی در رفتار ایران شود و تا زمانی که این هدف حاصل نشود، فشار حداکثری ادامه خواهد داشت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More