شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

المانیتور: مردم عراق از دخالت ایران در انتخابات کشورشان خشمگین‌اند

 

پایگاه خبری-تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشته است که مردم عراق از دخالت‌های حکومت ایران در انتخابات آینده کشورشان خشمگین هستند.

طبق این گزارش که سه‌شنبه ۸ اسفند منتشر شد، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل در دیدار رسمی‌اش از عراق از ۲۶ تا ۲۹ بهمن (۱۵ تا ۱۸ فوریه) «اظهاراتی کرد که مربوط به امور داخلی عراق» و «انتخابات پارلمانی پیش روی آن» بود و این مساله در صحنه سیاسی عراق جنجال‌آفرین شده است.

ولایتی در یکی از سخنرانی‌های خود در مجلس شورای عراق گفته بود که «ما اجازه نخواهیم داد لیبرال‌ها و کمونیست‌ها بر عراق حاکمیت کنن».

به گزارش المانیتور، این سخن ولایتی مشخصاً متوجه یک ائتلاف جدید میان جنبش صدری‌ها، جنبش مدنی عراق و حزب کمونیست عراق بود.

المانیتور در ادامه این گزارش می‌افزاید که از زمان آخرین انتخابات سراسری در عراق در سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) تا امروز، جنبش صدری‌ها به رهبری متقدی صدر، روحانی متنفذ شیعه، به‌ تدریج به‌ سوی اتخاذ مواضعی مستقل از حکومت ایران پیش رفته است و «هواداران او مرتباً در گردهمایی‌های خود علیه حکومت ایران، سپاه پاسداران، نیروی قدس و فرمانده آن، قاسم سلیمانی، شعار می‌دهند».

رائد فهمی دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست عراق که در «ائتلاف سائرون» در کنار گروه مقتدی صدر در انتخابات شرکت می‌کند، سخنان ولایتی را دخالت ایران در امور داخلی عراق خوانده و مغایر با قانون اساسی آن دانسته است.

سخنان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای خشم جنبش مدنی عراق را نیز برانگیخته است.

فائق الشیخ علی یکی از اعضای پارلمان عراق وابسته به جنبش مدنی این کشور گفته است که «سخنان ولایتی نه‌تنها دخالت در امور عراق، بلکه بی‌احترامی به شعور مردم ماست.»

به گفته او، «لیبرال‌ها، جنبش‌های مدنی و کمونیست‌های عراق همراه با نیروهای دموکرات کشور و مردم پرافتخار ما، اجازه نخواهند داد علی‌اکبر ولایتی یا هر ایرانی دیگری در امور کشور ما و انتخابات‌مان دخالت کنند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More