شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امارات: برای تغییر رفتار ایران به‌ همکاری چندجانبه نیاز داریم

 

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی می‌گوید ایران اولین موضوع مذاکرات کشورش با دیگر اعضای سازمان‌ملل در اجلاس این هفته مجمع‌عمومی این سازمان در نیویورک خواهد بود.

قرقاش روز دوشنبه دوم مهرماه، در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اماراتی نشنال، گفت یکی از موضوعات اصلی که نیاز به همکاری چند‌جانبه دارد، محدود کردن فعالیت‌های ایران است.

او تاکید کرد فعالیت‌های ایران در سه حوزه، باعث نگرانی‌اند که نیاز به مذاکره و همکاری دارند. توافق هسته‌ای ایران که تنها ده‌سال فعالیت‌های آن کشور را محدود می‌کند، برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های ایران در منطقه خاورمیانه، مهم‌ترین موضوعات‌اند.

قرقاش در این مصاحبه گفت که مشکل فعالیت هسته‌ای ایران، تکنولوژی که آن کشور در اختیار دارد، نیست؛ بلکه «دیوی است که تکنولوژی را کنترل می‌کند و درمورد ایران، چه دلیلی وجود دارد که منطقه به آن‌ها اعتماد کند.»

وزیر امور خارجه امارات اطمینان پیدا کردن از داشتن نمایندگانی در هرگونه مذاکره بین‌المللی برای توافق با ایران را از چالش‌های پیش روی کشورهای عربی خلیج‌فارس دانست. او گفت که تلاش‌های ابتدایی آن‌ها برای حضور در مذاکرات و رساندن صدایشان در توافق هسته‌ای قبلی، به بن‌بست رسید و این برای کشورهای عرب، مایه نگرانی است. به گفته قرقاش، ممانعت از حضور نمایندگان کشورهای عرب منطقه در مذاکرات هسته‌ای به ضرر آن‌ها و به ضرر همه تمام شد. او افزود: «توافقی درمورد منطقه درحال انجام بود، اما حتی یک صدای عرب وجود نداشت و این مشکلی است که ما باید حالا که تحولات درحال شکل‌گیری‌اند رفعش کنیم.»

قرقاش با اشاره به اختلافات بین اروپایی‌ها و دولت ترامپ برسر توافق هسته‌ای، گفت ایرانی‌ها تلاش می‌کنند که بین آمریکا و اروپا اختلاف بیندازند، اما در آخر کار، «اروپا موضعی که ۱۸۰درجه با آمریکا متفاوت باشد، نخواهد گرفت».

وزیر امور خارجه امارات در مورد برنامه موشکی ایران گفت تحولات یمن نشان می‌دهد که برنامه موشک‌های بالستیک ایران، برنامه دفاعی نیست و تاکید کرد: «نگرانی باید این باشد که ایران و دخالت آن در کشورهای مختلف، از لبنان تا سوریه، تا بحرین، تا یمن، نشان داده است که این کشور به حق حاکمیت دیگر کشورها و حسن همجواری به‌شدت بی‌‌اعتناست و این باید متوقف شود.»

قرقاش تاکید کرد: «هیچ‌کس تغییر حکومت نمی‌خواهد، هیچ‌کس به‌دنبال آسیب زدن به ثبات منطقه نیست، اما بسیار مهم است که ایران بفهمد اولویت‌های غلطی داشته است. یک موفقیت در فلان روستا در سوریه یا فلان منطقه در عراق، حقیقتا مایه کامیابی مردم ایران نیست.»

دولت امارات در کنار دولت عربستان سعودی، از حامیان دونالد ترامپ در افزایش فشار برای تغییر رفتار ایران در منطقه‌اند. مقامات اماراتی ابراز امیدواری کرده‌اند که فشارهای آمریکا به ایران بتواند رفتار این کشور در منطقه را تغییر دهد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More