شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین ماریجوانای دارویی قانونی در آسیا به نام تایلند ثبت شد

 

تایلند اولین کشور قاره آسیاست که با قانونی کردن مصرف درمانی ماریجوانا و تحقیق بر داروهای حاوی این گیاه، قوانین سخت‌گیرانه پیشین را لغو کرد.

مجلس تایلند روز سه‌‌شنبه چهارم دی‌ماه، در آستانه سال نوی میلادی، با تصویب آزادی استفاده از ماریجوانای درمانی، قانون مصرف مخدر مصوب سال ۱۹۷۹ در آن کشور را اصلاح کرد. سوماچایی ساوانکارن، رییس مجلس این کشور گفت: «این هدیه سال نوی پارلمان به دولت و مردم است.»

پارلمان تایلند روز سه‌‌شنبه زمان جلسه خود را طولانی‌تر کرده بود تا پیش از تعطیلات سال نو، بتواند این قانون را به تصویب برساند. حالا دولت باید مقررات مربوط به دست‌رسی پژوهشگران به این گیاه و بیماران به داروهای حاوی آن را آماده کند.

در تایلند تا دهه ۱۹۳۰ میلادی از ماریجوانا برای تسکین درد و خستگی مفرط استفاده می‌شد، ولی پس از آنکه مصرف این گیاه در کشورهای اروپایی ممنوع شد، در آسیا هم قوانین استعماری جایگزین سنت‌های محلی شد.

در سال‌های اخیر، پس از فشارهای مدنی، چندین کشور دنیا جرم‌انگاری مصرف ماریجوانا را کنار گذاشته‌اند.

مصرف تفریحی ماریجوانا در اوروگوئه و کانادا به‌طور کامل قانونی شده است و چند کشور دیگر ازجمله هلند، پرتغال و سوییس نیز جرم‌انگاری از مصرف آن را برداشته‌اند.

مصرف درمانی این گیاه در ۳۳ ایالت آمریکا و همچنین چندین کشور جهان ازجمله بریتانیا نیز آزاد شده است.

تصمیم تازه تایلند درحالی است که منطقه آسیای جنوب شرقی به قوانین سخت‌گیرانه درمورد مصرف و عرضه این گیاه شهره است و قاچاق ماریجوانا همچنان در کشورهای سنگاپور، اندونزی و مالزی با حداکثر مجازات، از جمله حکم مرگ همراه است.

دولت تایلند آماده می‌شود تا مقرراتی محدودکننده برای کشت، عرضه و مصرف این گیاه آماده کند، ولی برخی فعال‌های محلی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که تصمیم پارلمان این کشور، می‌تواند مقدمه‌ای برای قانونی شدن مصرف تفریحی ماریجوانا باشد.

در کانادا، تنها در دو هفته نخست پس از قانونی شدن مصرف و عرضه تفریحی گیاه ماریجوانا، دست‌کم ۴۳ میلیون دلار کانادا «گل» فروخته شد و ارزش سهام شرکت‌های تولیدکننده این گیاه، به فراتر از ۳۴ میلیارد دلار رسیده است.

مکزیک هم آماده می‌شود تا سومین کشور دنیا باشد که مصرف ماریجوانا را به‌طور کامل قانونی می‌کند.

 

خبرنگار ایران اینترنشنال
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More