شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه به عفرین رسید؛ غوطه شرقی هنوز در انتظار کمک

 

یک کاروان امدادی صلیب سرخ شامل دارو و غذا به عفرین در شمال غربی سوریه رسید.

به گزارش رویترز، روز پنجشنبه ۱۰ اسفند، کاروانی حامل ۴۳۰ تُن کمک‌های غذایی، آب و دارو برای اولین بار پس از آغاز هجوم نظامی ارتش ترکیه، به عفرین ارسال شد.

سخنگوی صلیب سرخ جهانی ضمن اشاره به توافقات برای رساندن این کمک‌ها به ۵۰ هزار شهروند عفرین، از تاثیر درگیری‌ها بر منابع آب عفرین، از جمله سدی که منبع اصلی آب مردم منطقه است، اظهار نگرانی کرد. در صورت زیان دیدن این سد، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در منطقه با کمبود شدید آب روبرو خواهند شد.

به گزارش سازمان ملل، ۳۰ هزار نفر در عفرین، در اثر عملیات ترکیه آواره شده‌اند، که به گفته سخنگوی صلیب سرخ، در «شرایط اسفناکی» زندگی می‌کنند.

در حال حاضر تنها چهار مرکز درمانی در عفرین باز هستند و مردم برخی مناطق در عفرین اصلا به خدمات درمانی دسترسی ندارند.

 

غوطه شرقی هنوز در انتظار کمک‌ها

در تحولی دیگر، پس از چند روز از تصویب قطعنامه آتش‌بس سی روزه در شورای امنیت سازمان ملل، هنوز درگیری‌ها در غوطه شرقی ادامه دارد.

این در حالی است که ارتش روسیه روز پنجشنبه معارضان سوریه مستقر در غوطه در حومه دمشق را به کشتن ۴ معترض غیرنظامی متهم کرد. روسیه گفته است که معارضان مسلح مانع از خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی می‌شوند.

به گفته ارتش سوریه معارضان مسلح، غیرنظامیانی را که قصد خروج از این منطقه دارند، تهدید به قتل کرده‌اند، تا مانع خروجشان شوند. به گزارش رویترز و به نقل از خبرگزاری روسی «تاس»، مردم غوطه شرقی بارها خواستار تخلیه این منطقه و نقل مکان به جایی امن شده‌اند، ولی معارضان مستقر، کانال‌های خروج از این منطقه را بمباران می‌کنند.

علیرغم آتش‌بس اعلام شده در سوریه، هنوز کمک‌های سازمان ملل به غوطه شرقی نرسیده است.

خبرگزاری العربیه، به نقل از یک مقام سازمان ملل خبر داد که روز چهارشنبه یک کاروان بزرگ امداد که قرار بود برای کمک به مردم غوطه شرقی به این منطقه ارسال شود به دلیل ادامه درگیری‌ها، متوقف شده است.

مردم غوطه شرقی از پنج سال پیش در محاصره به سر می‌برند و در شرایط بسیار وخیمی زندگی می‌کنند.  

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More