شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران، پاکستان و روسیه، افغانستان را برای طالبان می‌خواهند

 

نشریه‌ی «واشنگتن اگزمینر»، روز جمعه سوم شهریور ماه در مقاله‌ای پیرامون دلایل ادامه‌ی حضور نظامی آمریکا در افغانستان می‌نویسد که این کشور، در محاصره‌ی کشورهایی است که با منافع آمریکا در منطقه خصومت دارند و افغانستان را برای حکومت طالبان می‌خواهند.

در این مقاله آمده است: «به‌راستی چرا افغانستان باید برای ایالات متحده‌ی آمریکا اهمیت داشته باشد؟ صرف‌نظر از نگرانی در مورد شرایط مردم افغانستان، اگر آمریکا همین امروز نیروهای خود را از این کشور خارج کند، هدیه‌ای بزرگ به گروه‌هایی نظیر داعش خواهد بود تا به‌سرعت سرزمینی جدید برای اعلام خلافت جهانی خود در آن‌جا بیابد. وقتی ما از افغانستان صحبت می‌کنیم، اهمیت این کشور در جغرافیای آن نهفته است».

در ادامه‌ی مقاله آمده است: «نگاهی به کشورهای مجاور و همسایگان دور و نزدیک افغانستان، نشان می‌دهد که این کشور، در محاصره‌ی کشورهایی قرار دارد که با منافع آمریکا دشمنی یا مخالفت دارند.

خروج آمریکا از افغانستان، یعنی آن‌که این کشورها به امکان نابودکردن منافع آمریکا دست یافته‌اند. از روس‌ها گرفته تا پاکستان و ایرانی‌ها، همه‌ی آنها، اکنون درحال رساندن کمک‌های مالی و نظامی به طالبان و سایر گروه‌های تروریستی هستند که در خاک افغانستان، برای بی‌ثبات کردن دولت مورد حمایت آمریکا فعالیت می‌کنند.

این کشورها با ایجاد بی‌ثباتی و هرج‌و‌مرج در افغانستان، درپی ضعیف‌کردن قدرت آمریکا در منطقه هستند.

چینی‌ها می‌توانند گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده را بخرند و افغانستان را مانند یک کشور استعمار زده و فاسد، برای خودشان اداره کنند و منابع انرژی آن را به غارت ببرند.

حتی متحد آمریکا، کشور هند، وقتی که می‌بیند پاکستان با حمایت از تروریست‌ها در افغانستان، جای پای خود را گسترده است، درصدد برمی‌آید تا برای مقابله با تروریست‌هایی که پاکستان برای مقابله با ارتش هند در کشمیر پرورش داده است، وارد خاک افغانستان شود.

تا آنجا که به نقش آمریکا در افغانستان بازمی‌گردد، واشنگتن باید استراتژی آرام و سازنده‌ی کمک به نسل جدید افغانستان را برای ساختن یک کشور جدید، دنبال کند. آنها خودشان می‌توانند با کمک آمریکا، بر سال‌ها و دهه‌ها خشونت و مصیبت پیروز شوند.

ترامپ می‌بایستی باتوجه به این واقعیت عمل کند. آمریکا باید افغانستان را از آشوب فعلی آن و دخالت‌های همسایگانش نجات دهد. اگر او نتواند، آمریکا در «گورستان امپراتوری‌ها دفن خواهد شد».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More