شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران و اسرائیل از پوتین چه می‌خواهند؟

 

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل آیت‌الله خامنه‌ای، امروز پنج‌شنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و پیام‌های رهبر و رییس‌جمهوری ایران را تسلیم رییس‌جمهوری روسیه کرد.

ولایتی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت ۱۴ (به وقت محلی) شبکه اول صدا و سیمای ایران، گفت «آیت‌الله خامنه‌ای و ولادیمیر پوتین هردو معتقدند که رابطه ایران و روسیه رابطه‌ای راهبردی است.» او اضافه کرد که روسیه «آمادگی سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در حوزه نفت و گاز ایران را دارد و می‌تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کردند».

سفر ولایتی به مسکو، با دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، از روسیه هم‌زمان شده است. نتانیاهو چهارشنبه با ولادیمیر پوتین دیدار کرده بود. رویترز به نقل از یک مقام رسمی در دولت اسرائیل گزارش کرده بود که نخست‌وزیر اسرائیل به پوتین پیشنهاد کرده است نیروهای ایرانی را از سوریه خارج کند و در مقابل اسرائیل از اقدام علیه بشار اسد، ریس‌جمهوری سوریه، خودداری خواهد کرد.  شبکه اول تلویزیون اسرائیل هم گزارش کرد که نتانیاهو به طرف روسی گفته است که این کشور حضور نظامی ایران در هیچ منطقه‌ای از سوریه را نمی‌پذیرد. او همچنین خواستار رعایت توافق ۱۹۷۴ میان اسرائیل و روسیه شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، یک روز پیش از سفر ولایتی هدف از پیام رهبر جمهوری اسلامی را «تاکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» اعلام کرده بود، گرچه از اشاره به جزئیات بیشتر درباره این پیام خودداری کرد.

ولایتی پیش از سفر به مسکو، گفته بود «همکاری‌ها در منطقه بین مجموعه جبهه مقاومت به رهبری ایران و روسیه در تقابل با تروریسم و بانیان آن در سوریه و سایر کشورهای منطقه» یک «الگوی مثال زدنی» از همکاری ایران و روسیه است که «فقط رابطه استراتژیک و بلندمدت می‌تواند چنین همکاری‌هایی را توجیه کند».

مشاور رهبر ایران همچنین پس از دیدار با پوتین خبر از «برگزاری اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه در تهران» را داد که قرار است به زودی انجام شود.

ولایتی در گفت‌وگو با تلویزیون ایران با اشاره به گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین درباره برجام و وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران، گفت رییس‌جمهوری روسیه در این دیدار اعلام کرده است که «تحریم‌های آمریکا را قبول ندارد و تحریمی که مصوبه شورای امنیت ندارد را قبول ندارد و در خصوص برجام حق را به ایران می‌دهند».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More