شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ایران و انتخابات اسرائیل؛ دو هدف اصلی سفر نتانیاهو به آمریکا

 

دو هفته مانده به انتخابات پارلمانی اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور به آمریکا سفر کرد تا در کنفرانس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) که از روز یکشنبه چهارم فروردین در واشنگتن آغاز خواهد شد، شرکت کند.

قرار است که نتانیاهو در سفر چهار روزه‌اش به آمریکا با دونالد ترامپ، رییس جمهوری این کشور نیز دیدار کند.

نخست وزیر اسرائیل پیش از ترک کشورش به مقصد آمریکا گفت که مبارزه با «ستیزه‌جویی‌های ایران»، از محورهای اصلی گفت‌وگوهایش با ترامپ خواهد بود.

اما رسانه‌های بین‌المللی بیش از موضوع ایران، به هم‌زمانی سفر نتانیاهو با انتخابات اسرائیل و نقش ترامپ در حمایت از نتانیاهو در این انتخابات توجه کرده‌اند.

این نقش زمانی برجسته شد که رییس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه یک فروردین در یک توییت نوشت که زمان آن رسیده که آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد.

رسانه‌ها این اقدام رییس جمهوری آمریکا را یک «هدیه انتخاباتی» برای نتانیاهو ارزیابی کردند.

پیشتر نیز ترامپ سفارت آمریکا را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرده است.

همچنین خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داده که لابی آمریکایی طرفدار اسراییل (آیپک)، در حال حاضر به موضوعی مورد اختلاف میان دو حزب اصلی آمریکا تبدیل شده است.

در حالی که هیچ یک از نامزدهای کنونی حزب دموکرات برای انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا به ویژه برنی سندرز در کنفرانس امسال آیپک شرکت نخواهند کرد، دونالد ترامپ از این غیبت دموکرات‌ها انتقاد کرده و آنها را به «ضداسرائیلی» و «ضدیهود» بودن متهم کرده است.

قرار است مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا نیز در کنفرانس آیپک حضور یابد.

سفر نتانیاهو به آمریکا کمی پس از سفر پمپئو به اسرائیل انجام می‌شود. وزیر خارجه آمریکا در این سفر گفته بود که «امکان دارد دونالد ترامپ را خدا فرستاده باشد تا اسرائیل را از شر ایران نجات دهد.»

این اظهارات پمپئو، واکنش جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران را برانگیخت که در توییتر همتای آمریکایی خود را به «ایران‌هراسی» و «تحریف تورات» متهم کرد.

سفر بنیامین نتانیاهو به آمریکا همچنین با چهلمین سالگرد امضای پیمان صلح میان اسرائیل و مصر همزمان است. این پیمان سال ۱۹۷۹ در واشنگتن به امضا رسید.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More