شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بارزانی: تا آخرین نفر از کرکوک دفاع خواهیم کرد

 

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، روز شنبه یازدهم شهریورماه، تهدید کرد، «با کسی که به فکر کنترل شهر کرکوک باشد، «باقدرت» برخورد خواهد کرد».

در شهر کرکوک علاوه بر کردها، عرب‌ها، و ترکمن‌های و نیز شماری از مسیحیان عراق زندگی می‌کنند. مقامات اربیل، این شهر نفت‌خیز را بر خلاف بغداد، وابسته به اقلیم کردستان می‌دانند.

به گزارش «اسکای پرس عراق» بارزانی گفته است که اقلیم کردستان، حتی پس از همه‌پرسی، آماده‌ی گفت‌وگو با بغداد درباره‌ی مرزها از جمله کرکوک است.

وی در عین حال گفت:« کرکوک کردستانی است و ما آماده‌ایم که آن را نمونه‌ای برای همزیستی تبدیل کنیم».

بارزانی افزود:« هر نیرویی که به فکر بازپس‌گیری کرکوک با نیروی نظامی باشد، همه ملت کردستان با آن برخورد خواهد کرد و تا آخرین نفر از این شهر دفاع خواهیم کرد».

تهدید امروز بارزانی، ظاهرا در واکنش به اظهارات قیس الخزعلی، رهبر «عصائب اهل الحق» است که گفته بود در صورت «استقلال»، با مناطق خارج از اقلیم کردستان، نظیر کرکوک، همچون «مناطق اشغال شده» برخورد خواهند کرد.

بارزانی اظهار داشت که «کرکوک یک شهر تنها کُردی نیست، بکله کُردها، عرب‌ها، ترکمن‌ها و مسیحی‌ها در آن زندگی می‌کنند و آنها باید با یکدیگر به تفاهم برسند».

تصمیم به برگزاری همه پرسی «استقلال» در اقلیم کردستان از جمله در کرکوک، اختلاف درباره‌ی این شهر، میان بغداد و اربیل را افزایش داده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More