شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

باروری در عصر همه‌گیری؛ آیا واکسن کرونا بر قدرت باروری اثر می‌گذارد؟

روزانه اطلاعات گوناگونی درباره واکسن کوویدـ۱۹ دست‌به‌دست می‌شود که برخی از آن‌ها هیچ اساس علمی ندارد. آسوشیتدپرس به یکی از سوال‌های شایع درباره واکسن کرونا پرداخته است.

سوال این است که آیا تزریق واکسن کرونا احتمال باروری را کاهش می‌دهد؟

نه. برخلاف آنچه گفته می‌شود، مدرکی دال بر این‌که هرگونه واکسنی، از جمله واکسن کوویدـ۱۹، بر قدرت باروری اثر بگذارد وجود ندارد. به‌گفته یکی از متخصصان این حوزه، واکسن کرونا به همان شیوه واکسن آنفلوانزا عمل می‌کند؛ هیچ موردی از ناباروری در پی تزریق واکسن آنفلوانزا گزارش نشده است، پس با تزریق واکسن کرونا هم این اتفاق نمی‌افتد.

متخصصان حوزه علوم‌پزشکی می‌گویند که هیچ دلیل زیست‌شناختی مبنی بر این‌که واکسن کرونا بر باروری اثر ‌می‌گذارد، وجود ندارد. برای اطمینان‌خاطر افرادی‌ که نگران این مسئله‌اند، پژوهش‌هایی که بر مستندات استوارند، صورت گرفته است. تحقیق‌‌های شرکت داروسازی فایزر نشان می‌دهد که در مقایسه بین دو گروه، شمار زنانی که پس از واکسینه شدن باردار شدند با زنانی که به آنان «واکسن‌نما» تزریق شده بود، برابر بود.

پیش‌تر و در مراحل آزمایش‌های بالینی واکسن‌ فایزر نیز ادعاهایی درباره احتمال ناباروری و عقیم شدن زنان در اثر تزریق این واکسن مطرح شده بود که هیچ‌کدام متکی بر مستندات علمی نبودند. متخصصان حوزه سلامت به‌‌کرات گفته‌اند که مدرکی دال بر این‌که واکسن کرونای فایزر زنان را نازا می‌کند وجود ندارد.

سخنگوی شرکت فایزر در همین زمینه به آسوشیتدپرس گفته بود که واکسن تولیدی این شرکت عقیم نمی‌کند. او در ادامه افزوده بود این ادعای نادرست مطرح شده است که واکسن کرونا به‌دلیل وجود یک توالی اسید آمینه‌ای مشترک بین شاخک پروتئینی ویروس عامل کوویدـ۱۹ و پروتئین موجود در «پلاسنتا» یا همان جفت، افراد واکسینه را نابارور می‌کند.

کالج متخصصان زنان و زایمان در آمریکا توصیه کرده است زنانی که تصمیم به بارداری دارند و همچنین، زنان باردار و شیرده واکسن کرونایشان را تزریق کنند. بر اساس اعلام این متخصصان، ادعاها مبنی بر ارتباط واکسن کوویدـ۱۹ با نازایی هیچ‌گونه پشتوانه علمی ندارد.

دکتر مری جین مینکین، پزشک متخصص زنان و استاد دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید گرچه محققان پژوهش درباره تغییرهای کوتاه‌مدت در عادت ماهانه زنان پس از واکسینه شدن‌ را آغاز کرده‌اند، هنوز نشانه‌ای دال بر این‌که واکسن کوویدـ۱۹ بارداری را دچار اختلال کند پیدا نشده است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نیز توصیه می‌کند زنان بارداری که در صورت ابتلا به کوویدـ۱۹، در گروه پرخطر قرار می‌گیرند، واکسن بزنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که زنان بارداری که به کوویدـ۱۹ مبتلا می‌شوند، بیش از سایرین، با احتمال انتقال به بخش مراقبت‌های ویژه، استفاده از دستگاه‌های کمک‌تنفسی و مرگ مواجه‌اند. بنا بر گزارش این مرکز، روند بارداری ده‌ها هزار زنی که در دوره حاملگی واکسینه شدند، با پیش از آغاز دوره همه‌گیری کوویدـ۱۹ یکسان بوده است.

در نهایت، دکتر دنیس جیمیسون، مدیر دپارتمان زنان و زایمان در دانشگاه اِموری آمریکا، به افرادی که تصمیم به بچه‌دار شدن گرفته‌اند، در حال اقدام به بارداری‌اند یا برای درمان ناباروری تحت‌نظرند، توصیه می‌کند که واکسن زدنشان را به تعویق نیندازند.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More