شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بازگشت رهبر کره‌شمالی به عرصه عمومی پس از سه هفته غیبت بحث‌برانگیز

پس از سه هفته غیبت سئوال برانگیز کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ، و گمانه زنی‌ها در مورد احتمال بیماری یا مرگ او، اولین تصاویر حضورش در مراسم افتتاح یک کارخانه کود در پیونگ‌یانگ منتشر شد.

در این تصاویر کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی، که گمان می شد جانشین او باشد نیز حضور دارد.

از ۲۳ فروردین هیچ خبری از کیم جونگ اون در رسانه‌های کره شمالی منتشر نشده بود. او حتی در مراسم سالروز بنیانگذاری این کشور در ۲۷ فروردین نیز حضور نیافت، موضوعی که به موجی از خبرهای تایید نشده در مورد بیماری جدی یا مرگ او و گمانه زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی وی دامن زده بود. 

پس از غیبت رهبر کره شمالی در جشن بنیانگذاری، یکی از رسانه‌های کره جنوبی که در امور کره شمالی تخصص دارد گزارش داد که کیم جونگ اون جراحی قلب داشته و در روند بهبودی است.

در این میان، سفر هیاتی بلندپایه از چین به کره شمالی که در آن پزشکان نیز حضور داشتند و نیز انتشار تصاویر ماهواره‌ای از قطار اختصاصی رهبر کره شمالی که در روزهای دوم و چهارم اردیبهشت به استراحتگاه خانوادگی کیم جونگ اون در ونسان رفته بود، بازار خبرهای تایید نشده را داغ‌تر کرد.  

در همین حال مقامات کره جنوبی و آمریکا نسبت به پیامدهای انتشار این اخبار تایید نشده هشدار می دادند.  

در این فضا گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی رهبر کره شمالی نیز بالا گرفت. برخی تحلیلگران مسائل کره شمالی معتقد بودند در صورتی که کیم از راس قدرت کنار برود، احتمالا یک گروه از صاحب‌منصبان به رهبری خواهر او  برای دوره‌ای موقت کشور را رهبری خواهند کرد.

سه فرزند کیم که می‌توانند در آینده جانشین او بشوند هم اکنون خردسال هستند و بزرگ‌ترین آنها ۱۰ ساله است. در نتیجه درصورت نبودن کیم در معادله، لازم است چند سال خلاء قدرت، توسط اطرافیان او پر شود.

همچنین با توجه به گسترش چشمگیر زرادخانه تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک کره شمالی، این نگرانی به وجود آمده بود که چه کسی قرار است این سلاح‌ها را کنترل کند.

در دوسال گذشته، نزدیک‌ترین کسی که از اطرافیان کیم جونگ اون حضور چشمگیرتری داشت، خواهر کوچک‌ترش کیم یو جونگ است. او که گفته می شود ۳۱ سال دارد به صورت رسمی نایب رییس کمیته مرکزی حزب کارگر حاکم است اما در اصل به عنوان رییس ستاد برادرش فعالیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، کیم یو جونگ که در حال بالا رفتن از نردبان ترقی در ساختار قدرت کره شمالی است، کنترلی قوی بر حزب کارگر دارد و در حال جاانداختن خود به عنوان هسته مرکزی قدرت در یک تیم رهبری است.

ناظران معتقدند در حال حاضر کیم یو جونگ با کنترلی که بر سازمان امنیت عمومی، قوه قضاییه و بخش‌های دیگر قدرت دارد به عنوان قدرتمندترین چهره جایگزین شناخته می‌شود. 

به گفته تحلیلگران این احتمال وجود دارد که در صورت ایجاد خلاء قدرت، چند نفر از مقامات بلند پایه حزب حاکم در کمیته‌ای به ریاست کیم یو جونگ اداره کره شمالی را به مدت چند سال به دست بگیرند تا زمینه برای روی کار آمدن یکی از فرزندان رهبر کنونی فراهم شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More