شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دستور «آماده‌باش کامل» به ارتش کره شمالی

 

رسانه‌‌های رسمی کره شمالی گزارش دادند کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از ارتش این کشور خواسته است در «وضعیت آماده‌باش کامل» باشد.

به نوشته خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم این اظهارات را ضمن مشاهده آزمایش یک موشک بالستیک با برد کوتاه و راکت‌انداز برد بلند در مانور نظامی روز شنبه ۱۴ اردیبهشت بیان کرد.

کره‌جنوبی بلافاصله با ابراز نگرانی از آزمایش‌های نظامی همسایه‌ شمالی‌اش، مانور روز شنبه را مصداق نقض توافق امضا شده بین دو کشور در ماه سپتامبر برای «پایان دادن به مخاصمات» دانست.

به نوشته رسانه رسمی کره شمالی، کیم «ضمن تقدیر از ارتش خلق به خاطر عملیاتی کردن راکت‌اندازهای مدرن بردبلند دارای کالیبر بزرگ و سلاح‌های هدایت‌شونده تاکتیکی، ابراز داشت نیروهای نظامی، همه افسران توپخانه‌ای زبردستی هستند که قادرند در اسرع وقت با هر شرایطی برخورد کنند.»

این رسانه به نقل از رهبر کره شمالی نوشت: «نیرو های نظامی مشغول به خدمت باید در حالت آماده‌باش کامل به سر برده و با پویایی بیشتر ضمن تقویت توان نظامی آماده دفاع از حاکمیت سیاسی و خودکفایی اقتصادی کشور و امنیت مردم در برابر تهدیدها و تجاوز از سوی هر نیرویی باشند.»

کیم در ادامه گفت: «کره شمالی سعی کرد توانایی‌اش را در زدن هر هدفی در شبه‌جزیره کره، از جمله نیروهای آمریکایی مستقر در جای‌جای کشور (کره جنوبی) از جمله سئول، پیونگتائک، دئگو و بوسان به‌وضوح به نمایش بگذارد.»

همچنین رودونگ سینمون، روزنامه رسمی کره شمالی، تصاویری را منتشر کرد که در آن کیم با دوربین در حال مشاهده‌ آزمایش تسلیحاتی روز شنبه است.

برخی تحلیل‌گران آزمایش‌های تسلیحاتی روز شنبه را نشانه سردرگمی فزاینده کره شمالی نسبت به بن‌بست در گفتگوهای دیپلماتیک با آمریکا می‌دانند. شرط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای رفع تحریم‌های اعمال‌شده علیه کره شمالی، خلع‌سلاح هسته‌ای این کشور است.

با این حال، ترامپ روز شنبه در توییتی گفت او همچنان معتقد است آمریکا و کره شمالی به توافق هسته‌ای دست خواهند یافت.  

کره شمالی اخیرا خواسته است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، از مذاکرات هسته‌ای بین دو کشور کنار گذاشته شود. این کشور همچنین از مواضع تند جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، به شدت انتقاد کرده است.

کره شمالی آخرین آزمایش موشکی مهم خود را در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷با شلیک موشک بالستیک قاره‌پیما همراه با تهدید هدف قرار دادن خاک آمریکا انجام داد. این اقدام دو کشور را تا آستانه برخورد نظامی پیش برد.

از آن به بعد دو کشور وارد گفتگوهای دیپلماتیک برای رفع تحریم‌های شدید آمریکا علیه کره شمالی شده‌اند که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More