شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بلومبرگ: ایران و القاعده بهترینِ 'دوست-دشمن‌ ها'

 

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی امروز جمعه ۱۲ آبان در مورد افشای اسناد همکاری حکومت ایران و القاعده توسط سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) می‌نویسد دولت اوباما سعی کرده بود تنها با انتشار بخش‌های موردنظر خود و گزینشی از این مدارک، حکومت ایران را مخالف افراط‌گرایی نشان دهد.
در گزارش بلومبرگ آمده است: "ماه گذشته پرزیدنت ترامپ در هنگام سخنرانی خود در مورد استراتژی جدید کاخ سفید در مقابل ایران ظاهراً یک اشتباه لفظی کرده بود و گفته بود رژیم ایران با القاعده رابطه دارد. او گفته بود شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به اعضای القاعده آموزش نظامی می‌دهند و آنها مسئول بمب‌گذاری سال ۱۹۹۸ در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا بوده‌اند. ترامپ اضافه کرده بود که حکومت ایران پس از یازده سپتامبر از اعضای ارشد القاعده در تهران پذیرایی کرده است و در میان آنها پسر اسامه بن لادن هم بوده است".
این سخنان ترامپ بلافاصله با واکنش مخالفانش روبرو شد و هماهنگ‌کننده سیاست خاورمیانه دولت باراک اوباما فیلیپ گوردن ادعا کرده بود که پرزیدنت ترامپ در صدد "کِش دادن شواهد" است تا به‌ زور حکومت ایران را شریک القاعده اعلام کند.
پاول پیلار، تحلیل‌گر پیشین اطلاعاتی آمریکایی هم موضوع حضور اعضای القاعده در ایران را کاملاً تکذیب کرده بود.
امروز اما مشخص شده است که ترامپ بیشتر از منتقدان خود و کسانی که قصد فرافکنی او را دارند با حقیقت نزدیک بوده است. مدارک افشاءشده از سوی 'سیا' در روز چهارشنبه این موضوع را ثابت کرده است.
رایان تراپانی، یک سخنگوی سیا به بلومبرگ می‌گوید: "اسناد جمع‌آوری‌شده در زمان حمله به مخفیگاه بن لادن که اکنون از رده محرمانه خارج شده است نشان می‌دهد که ایران و القاعده با یکدیگر توافق کرده بودند که علیه یکدیگر عملی انجام ندهند. این مدارک افشاء می‌کند که بن لادن از ایران به‌عنوان 'شاهرگ حیاتی' برای انتقال پول، افراد و ارتباطات اعضای القاعده یاد کرده است".
در پایان این گزارش آمده: "برخی از این اطلاعات در زمان دولت اوباما هم وجود داشته است و در گزارش وزارت خارجه او به آن اشاره شده است. علیرغم این، در دوران اوباما تنها آن مدارکی در این مورد افشاء شده بود که صحبت از رقابت میان حکومت ایران و القاعده می‌کرد. همه آن اسنادی که دال بر همکاری آنها بود در زمان اوباما محرمانه باقی مانده بود.
حالا در روزها و هفته‌های آینده کارشناسان قادر خواهند بود ابعاد این همکاری‌های نزدیک را متوجه بشوند. القاعده و ایران متحد نبوده‌اند، ولی مسلماً دشمن هم نبوده‌اند".
 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More