شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بوریس جانسون: جرمی کوربین هوادار ملاهای جمهوری اسلامی ایران است

بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا، در اولین سخنرانی خود در جمع نمایندگان مجلس عوام، در پاسخ به جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر، در مورد تعامل با ایران، او را متهم به هواداری از جمهوری اسلامی و همکاری با یک شبکه تلویزیونی متعلق به جمهوری اسلامی کرد.

کوربین از جانسون پرسید آیا او به همراه کشورهای اوروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای برجام به این توافق پایبند خواهد ماند یا خیر. او همچنین از جانسون خواست در مورد گمانه‌زنی‌های مربوط به اینکه دولت جدید بریتانیا مجری سیاست‌های آمریکا خواهد بود توضیح دهد.

جانسون گفت: «درباره ایران پرسید؟! این آقای محترمی که از پرس تی‌وی ایران پول می‌گیرد. او به جای اینکه در اتفاقات خلیج فارس طرف دوستانمان را در آمریکا بگیرید دائماً طرفداری آخوندهای تهران را می‌کند!» 

تنش‌ها بین ایران و بریتانیا بر سر ماجرای توقیف نفتکش‌ها بالا گرفته است. کمی پس از آن که نیروی دریایی بریتانیا یک فروند نفتکش ایرانی حامل نفت به سوریه را به سبب نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرد، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک فروند نفتکش بریتانیایی را در تنگه هرمز توقیف کردند. 

رسانه‌های متعلق به طیف‌های مختلف سیاسی در ایران، جانسون را دنباله‌روی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دانسته‌اند.

جانسون همچنین با تاکید بر اینکه آغاز به کار دولتش به معنای «شروع دوران طلایی» در کشور خواهد بود گفت قصد دارد مذاکرات مربوط به خروج بریتانیا را از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت «بدون اما و اگر» ادامه داده تا مقدمات لازم برای خروج سر موعد یعنی ۳۱ اکتبر فراهم شود.

جانسون که از بعدازظهر چهارشنبه کار خود را به‌عنوان نخست‌وزیر آغاز کرد، گفت: «اکنون همه ما متعهدیم ۳۱ اکتبر یا زودتر – بدون اما و اگر – از اتحادیه اروپا خارج شویم.»

او اضافه کرد: «اما قرار نیست تا ۳۱ اکتبر صبر کنیم تا یک دستور کار جدید و اعجاب‌انگیزی برای کشور تهیه کنیم،  این به معنای تحقق اولویت‌های مردم است.»

جانسون گفت: «همانگونه که مستحضرید، در این مقطع حیاتی از تاریخ کشورمان، وظیفه بزرگی پیش رو داریم.»

بریتانیا در ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۹  مارس از اتحادیه اروپا خارج شود اما پس از مخالفت نمایندگان پارلمان با طرح توافق با اتحادیه قبل از خروج در دولت ترزا می در سه نوبت، مهلت خروج تا۳۱ اکتبر به تعویق افتاد.

کوربین گفت: «کشور نگران است که نخست‌وزیر جدید خود را خیلی دست بالا گرفته باشد.» او افزود جانسون میراث‌دار «کشوری است که به سبب ریاضت عقب نگه داشته شده است.»

جانسون همچنین گفت تمهیدات مربوط  به تضمین باز ماندن مرزهای ایرلند شمالی «کاملاً سازگار با پیمان بلفاست است که ما قویا به آن متعهدیم.»

یکی از موضوعات حل‌نشده در طرح برگزیت مربوط به مرزهای زمینی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. ایرلند شمالی بخشی از سرزمین بریتانیا به شمار می‌آید، در حالی که جمهوری ایرلند کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپاست. 

به منظور حل این مشکل، طرحی موسوم به «بک‌استاپ» پیشنهاد شده تا در صورتی که بریتانیا و اتحادیه اروپا در زمینه تجارت آزاد به توافق نرسند، مرزهای ایرلند شمالی موقتا باز بماند. پیمان بلفاست در سال ۱۹۹۸ بین پروتستان‌های طرفدار بریتانیا در ایرلند شمالی و کاتولیک‌های جمهوری‌خواه ایرلند با میانجی‌گری بریتانیا بسته شد. 

جانسون در سخنرانی خود همچنین به شهروندان اتحادیه اروپا اطمینان داد حق سکونت در بریتانیا را خواهند داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More