شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

بیش از یک هزار نفر برای خروج از فرودگاه مزار شریف منتظر موافقت طالبان هستند

بیش از یک هزار نفر از جمله شماری از شهروندان آمریکایی باقی مانده در افغانستان، برای پرواز از فرودگاه مزار شریف در انتظار موافقت طالبان هستند.

 رویترز از یک منبع آگاه اعلام کرد که حدود یک هزار نفر طی چند روز گذشته برای خروج از افغانستان با پروازهای چارتر منتظرند.

به گفته این منبع، وزارت خارجه آمریکا نتوانسته موافقت طالبان درباره خروج این پروازها از فرودگاه بین‌المللی در مزار شریف یا محل فرود آنها را جلب کند.

پیشتر نیز مایکل مک‌کال، نماینده کنگره آمریکا، در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفته بود اطلاعات محرمانه‌ای دریافت کرده‌است که طالبان به شش هواپیما که شهروندان آمریکایی و افغان مسافران آن هستند، اجازه خروج از فرودگاه مزارشریف را نمی‌دهد.

این مقام آمریکایی افزود که طالبان در ازای اجازه برای خروج این هواپیماها خواسته‌ای دارد.

مک‌کال این وضعیت را «گروگان‌گیری» خواند و گفت: « طالبان تا زمانی که ایالات متحده حکومت آنها را به رسمیت نشناسد، به شهروندان آمریکایی اجازه خروج از افغانستان را نخواهد داد.»

او گفت به اطلاعاتی در فضای طبقه‌بندی شده دست یافته است که نشان می‌دهد «صدها شهروند آمریکایی» در افغانستان حضور دارند.

این در حالی است که یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به شبکه سی‌ان‌ان گفت که هیچ اطلاعاتی در مورد این وضعیت خاص ندارد، اما خاطرنشان کرد که ایالات متحده دیگر منابعی در افغانستان ندارد.

او گفت: «کارمندان ما در افغانستان حضور ندارند و بر حریم هوایی افغانستان یا منطقه‌های این ناحیه کنترل نداریم.»

پس از خروج آخرین نیروهای آمریکایی و به پایان رسیدن عملیات تخلیه فرودگاه کابل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرده بود که هنوز حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ شهروند ایالات متحده در افغانستان هستند و قصد خارج شدن دارند.

بلینکن به این نکته اشاره داشت که واشینگتن به فعالیت خود برای خارج کردن این شهروندان و اتباع تحت خطر افغانستانی ادامه می‌‌دهد و برای خروج امن زمینی یا هوایی آنها با همسایگان افغانستان در تعامل است.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More