شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

عکس روز:‌ گربه‌ در کارگاه عود در جاکارتا، پیشاپیش سال نوی قمری (خبرگزاری رویترز)

۶ سال محرومیت یک گروه از کوهنوردهای هندی برای صعود به اورست

 

نپال دو کوهنورد هندی و گروه آن‌ها را به مدت شش سال از کوهنوردی در این کشور محروم کرد. دلیل این تصمیم، اعلام نتیجه تحقیقاتی است که نشان می‌دهد، آن‌ها درباره صعود به قله اورست در سال ۲۰۱۶ دروغ گفتند. صعود به قله هشت هزار و ۸۴۸ متری اورست، برای کوهنوردهای سراسر جهان یک دستاورد قهرمانانه به شمار می‌رود. 

مدیر آسترازنکا: واکسن کووید این شرکت عالی نیست ولی جان مردم را نجات می‌دهد 

 

مدیر اجرایی آسترازنکا می‌گوید که واکسن کووید-۱۹ این شرکت عالی نیست، اما تاثیر بزرگی بر همه‌گیری خواهد داشت. شرکت داروسازی آسترازنکا وعده داده تا ماه آوریل، تحویل محموله‌های واکسن را به بیش از ۲۰۰ میلیون دوز در ماه برساند. این واکسن دومرحله‌ای که با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید شده، به دلیل قیمت پایین‌تر و توزیع آسان‌تر «واکسن جهانی»‌ لقب گرفته است. 

کمیسر حقوق بشر شورای اروپا خواستار توضیح روسیه درباره رفتار پلیس با معترضان شد 

 

دونیا میاتوویچ، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، از روسیه خواست تا درباره گزارش‌هایی توضیح دهد که می‌گویند، پلیس علیه شرکت‌کنندگان در تظاهرات ضد کرملین، از سرکوب استفاده کرده و مرتکب نقض حقوق بشر شده است. او همچنین حق برگزاری آزاد تجمعات را به مسکو، یادآوری کرد. گفته می‌شود که در تظاهرات اعتراض به بازداشت الکسی ناوالنی، بیش از ۱۱ هزار نفر بازداشت شده‌اند. 

سفیر آمریکا در مراسم یادبود لقمان سلیم، مخالف حزب‌الله لبنان شرکت کرد 

 

سفیر آمریکا در لبنان روز پنجشنبه در مراسم یادبود لقمان سلیم، پژوهشگر و منتقد حزب‌الله لبنان که در منطقه‌ای از بیروت، مقر حزب‌الله برگزار شد، شرکت کرد. جسد سلیم پنجشنبه گذشته در اتومبیلش در جنوب لبنان پیدا شد. دوروتی شی، در مراسم یادبود سلیم، قتل او را «اقدامی وحشیانه، نابخشودنی و غیرقابل قبول» خواند. 

آمریکا خواستار آزادی فوری عثمان کاوالا، فعال حقوق بشر ترکیه شد

ایالات متحده آمریکا از ترکیه خواست تا فورا عثمان کاوالا، خیر و فعال حقوق بشر را آزاد کند. کاوالا از بیش از سه سال پیش بدون اثبات هیچ جرمی در زندان به سر می‌برد. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت‌ «بازداشت و پرونده سازی علیه کاوالا  و تاخیر در تکمیل روند دادگاه، احترام به قانون و دموکراسی را زیر سوال می‌برد.» 

روسیه درباره تظاهرات روز یکشنبه حمایت از ناوالنی هشدار داد 

 

دادستان روسیه با صدور بیانیه‌ای درباره برگزاری تظاهرات حمایت از الکسی ناوالنی، منتقد کرملین که برای روز عشاق برنامه‌ریزی شده هشدار داد و گفت این تظاهرات مجوز ندارد. لئونید ولکوف، متحد ناوالنی از مردم دعوت کرده تا در ۱۴ فوریه با روشن کردن چراغ قوه، گوشی‌های موبایل خود و افروختن شمع‌‌هایی به شکل قلب، در نزدیکی خانه‌هایشان تظاهراتی کوتاه برگزار کنند. 

مرکل می‌گوید آلمان در برقراری قرنطینه به موقع اقدام نکرد 

 

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان می‌گوید که این کشور، پاییز سال گذشته برای جلوگیری از موج دوم ویروس کرونا، سرعت عمل کافی نشان نداد. او به قانونگذاران آلمانی گفت:‌ «علی‌رغم نشانه‌های موج دوم و هشدار محققان، ما در اعلام تعطیلی سراسری به موقع عمل نکردیم.‌» مرکل و فرماندارهای آلمان، هفته گذشته با تمدید قرنطینه فعلی تا هفتم مارس، موافقت کردند. 

مهاجرت‌ از طریق پاناما پس از وقفه شیوع کووید-۱۹ از سر گرفته شد

 

صدها مهاجر، پس از وقفه یک ساله در هفته‌های گذشته با عبور از پاناما وارد کاستاریکا شدند. پاناما در مارس گذشته برای کاهش شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بست اما با اعلام بازگشایی مرزهای زمینی پاناما در اواخر ژانویه، موج مهاجرانی که در جست‌وجوی کار بودند، از کشورهای هائیتی، کوبا، ونزوئلا و چند کشور آفریقایی از طریق جنگل‌های انبوه مرز کلمبیا وارد پاناما شدند. 

استعفای مدیر برگزاری المپیک ژاپن یک هفته پس از اظهارات زن‌ستیزانه 

 

خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از منابع آگاه ناشناس اعلام کرد که یوشیرو موری، قرار است روز جمعه از سمت خود به عنوان مدیر کمیته برگزاری بازی‌های المپیک توکیو استعفا کند. این مدیر ۸۳ ساله، پیشتر در جلسه‌ای رسمی گفته بود که زنان «زیاد حرف می‌زنند» و «حس شدید انتقام‌جویی»‌ دارند. اظهارات زن‌ستیزانه او موجی از واکنش‌ها را در کشور برانگیخت. 

هشدار هند به رسانه‌های اجتماعی:‌ باید از قوانین هند پیروی کنید

 

وزیر امور فناوری هند به رسانه‌های اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و واتس‌اپ هشدار داد و گفت برای فعالیت در این کشور باید در چارچوب مقررات و قانون اساسی هند عمل کنند. دولت هند پیشتر خواستار حذف بیش از هزار و صد حساب توییتری متهم به نشر اطلاعات جعلی درباره تظاهرات کشاورزان شده، و توییتر از انجام کامل این دستور خودداری کرده بود. 

تظاهرات حامیان ضد کودتای میانمار در مقابل سفارت چین 

 

صدها نفر از حامیان ضد کودتای میانمار، روز پنجشنبه در مقابل سفارت چین در یانگون تظاهرات کرده و پکن را به حمایت از کودتای نظامی در میانمار متهم کردند. سفارت چین هیچ واکنش فوری نشان نداده اما شامگاه چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای در فیسبوک، گزارش‌ها مبنی بر این که هواپیماهای چینی پرسنل فنی را وارد میانمار می‌کنند، رد کرد. 

بازداشت پنج نفر از اعضای دولت سوچی در میانمار

 

در جریان موج جدید بازداشت‌ها، پس از کودتای هفته پیش در میانمار، یکی از دستیارهای نزدیک آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده میانمار و چهار نفر دیگر از افراد مرتبط با دولت سابق، شبانه در خانه‌هایشان دستگیر شدند. همزمان روز پنجشنبه، تظاهرات سراسری ادامه یافت و هزاران کارگر در حمایت از جنبش «نافرمانی مدنی» تجمع کردند. 

امدادگران هندی برای نجات کارگران زیر آوار، حفاری در تونل را آغاز کردند 

 

امدادگران هندی در تلاش برای نجات بیش از ۳۵ کارگر، حفاری در تونلی در هیمالایا را آغاز کرد. آن‌ها پس از جاری شدن سیلاب و تخریب سد و جاده‌ها در تونلی به عمق بیش از دو کیلومتر گرفتار شده‌اند. تاکنون اجساد ۳۳ نفر پیدا شده و امدادگران برای نجات بقیه کارگران تمرکز کرده‌اند و به علت شدت تخریب و حجم بالای آوار، عملیات به سختی پیش ‌می‌رود. 

مدیر نظارت ژنتیکی بریتانیا:‌ نوع ویروس کرونای جهش‌یافته جهان را فراخواهد گرفت

 

شرون پیکاک، مدیر برنامه نظارت ژنتیکی بریتانیا گفت، نوعی از ویروس کرونا که اولین بار در منطقه کنت در این کشور پیدا شد، احتمالا سراسر جهان را فراخواهد گرفت و مبارزه با آن دست‌کم یک دهه طول خواهد کشید. او گفت تنها وقتی که بر ویروس و انواع جهش‌یافته آن مسلط شویم، نگرانی تمام می‌شود.

یک بریتانیایی که بر سر مرگ پلیس اندونزی زندانی شده بود، آزاد شد

 

مرد بریتانیایی که به اتهام دست داشتن در مرگ یک پلیس اندونزی در سال ۲۰۱۶ در بالی، زندانی شده بود، با ۱۸ ماه عفو به علت خوش‌رفتاری آزاد شد و قرار است به بریتانیا برگردانده شود. دیوید تایلور ۳۸ ساله و دوست‌دختر استرالیایی‌اش، در مارس ۲۰۱۷ به علت دست داشتن در مرگ یک مامور پلیس رانندگی که جسدش با جراحات در گردن و سر در ساحل پیدا شد، زندانی شدند. 

رییس‌جمهور بلاروس مجلسی برای «اصلاحات سیاسی» تاسیس کرد

 

الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس، روز پنجشنبه با تاسیس «مجلس مردم»، ۲۷۰۰ نفر را برای بحث درباره  اصلاحات سیاسی دعوت کرد. مخالفان او این اقدام لوکاشنکو را در راستای تلاش او برای حفظ قدرت توصیف می‌کنند. لوکاشنکو می‌گوید این مجلس می‌تواند پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی را به بحث بگذارد.

صنایع هوایی اروپا از به صفر رساندن تولید گازهای کربن تا سال ۲۰۵۰ خبر داد 

 

صنایع حمل‌ونقل هوایی اروپا اعلام کرد که می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ در پروازهای داخل اتحادیه اروپا، سوئیس و بریتانیا تولید دی‌اکسید کربن را به صفر برساند. صنایع هوانوردی اروپا گفت که این تعهد به سیاست حمایتی و افزایش سوخت‌های پایدار و پیشرفت فناوری بستگی دارد. 

گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه آمریکا و عربستان سعودی درباره جنگ یمن  

 

وزارت خارجه ایالات متحده گفت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه در تماس تلفنی با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، درباره تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ در یمن و تقویت قوای دفاعی عربستان سعودی گفت‌وگو کردند. دستیابی به راه‌حل سیاسی برای جنگ یمن، از دیگر موضوعات گفت‌وگو بوده است. 

تایوان از حمایت آمریکا از این کشور در برابر پکن استقبال کرد

 

به دنبال تماس تلفنی جو بایدن و شی جین‌پینگ، دولت تایوان درباره حمایت رییس‌جمهوری ایالات متحده  و ابراز نگرانی جو بایدن  درباره فشار پکن بر این جزیره قدردانی کرد. چین ادعا می‌کند که تایوان بخشی از قلمرو چین است. دولت بایدن، به‌ویژه پس از افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی تایوان، حمایت و تعهد خود را نسبت به تایوان اعلام کرده است. 

تماس تلفنی جو بایدن و شی جین‌پینگ درباره مناسبات آمریکا و چین

 

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده و شی جین‌پینگ، همتای چینی او برای اولین بار پس از ریاست جمهوری بایدن، تلفنی صحبت کردند. بیانیه کاخ سفید می‌گوید که بایدن بر «نگرانی‌ها درباره عملکرد ناعادلانه و مستبدانه پکن، سرکوب هنگ‌کنگ، نقض حقوق بشر در سین‌کیانگ و رفتار بی‌پروای چین در منطقه، از جمله در تایوان ابراز نگرانی کرد.» 

کاهش نرخ مرگ‌و‌میر در میان سالمندان با آغاز واکسیناسیون

 

تحلیل‌های جدیدی که بر اساس داده‌های اخیر دانشگاه آکسفورد درباره تاثیر واکسیناسیون انجام شده نشان می‌دهد که واکسن، نرخ مرگ‌ومیر و درصد جان باختن موارد قطعی مبتلا به کووید-۱۹ در میان سالمندان ۸۰ سال به بالا و افراد آسیب‌پذیر کاهش چشمگیری یافته است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More