شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سراسر جهان 

اسپانیا درمورد نقش پادشاه سابق این کشوردر پرونده قطار تندروعربستان سعودی تحقیق می‌کند

دادستان کل اسپانیا از آغاز تحقیقات دادگاه عالی این کشور درباره خوان کارلوس، پادشاه سابق این کشور خبر داد و گفت این اقدام در چارچوب تحقیقات درباره قرارداد قطار سریع‌السیر در عربستان سعودی است. تحقیقات درباره مصونیت پادشاه سابق اسپانیاست که پس از تحقیقات دیگری درباره احداث فاز دوم خط آهن قطار تندرو میان مکه و مدینه در عربستان سعودی است که در سال ۲۰۱۱ به گروهی از شرکت‌های اسپانیایی واگذار شد. 

پکن:‌ سناتور‌ آمریکایی درباره اتهامش علیه چین در رابطه با واکسن کرونا مدرک ارائه دهد  

چین از ریک اسکات، سناتور آمریکایی، خواست درباره اتهام خود به چین مدرک ارائه دهد. سناتور اسکات گفته بود که چین تلاش می‌کند در روند تولید واکسن کووید۱۹ در کشورهای غربی، خلل ایجاد کند. سناتور جمهوریخواه، ریک اسکات پیشتر گفته بود که «چین نمی‌خواهد ما در تهیه واکسن اول باشیم. آنها تصمیم گرفتند دشمن آمریکا و دموکراسی در تمام جهان باشند.» 

سنگاپور:‌ نیمی از مبتلایان به کووید۱۹ نشانه بیماری ندارند

یکی از روسای تیم مبارزه با ویروس کرونا در سنگاپور گفت، دست‌کم نیمی از موارد جدید ابتلا به بیماری کوید۱۹ در سنگاپور، نشانه‌های بیماری را ندارند. سنگاپور با بیش از ۳۸ هزار مورد ابتلا، یکی از کانون‌های ویروس کرونا در آسیا به شمار می‌رود. 

ترکیه دستور بازداشت ۱۴۹ نفر را به اتهام ارتباط با گولن صادر کرد

ترکیه دستور بازداشت ۱۴۹ نفر را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ صادر کرد. به گفته خبرگزاری آناتولی، این افراد عمدتا از میان نیروهای امنیتی و ماموران سابق پلیس ترکیه هستند. مسئولان در ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی مسلمان مقیم آمریکا را مسئول کودتای چهار سال پیش این کشور می‌دانند که در جریان آن ۲۵۰ نفر کشته شدند. گولن هرگونه مداخله در کودتا را رد کرده است. 

رویترز: افزایش استخدام «مزدوران سوری» برای جنگ در لیبی توسط روسیه 

خبرگزاری رویترز از افزایش استخدام نیروهای «مزدور سوری» برای جنگ در لیبی، توسط روسیه خبر داد تا در کنار نیروهای خلیفه حفتر در شرق لیبی، علیه حکومت وفاق ملی در طرابلس بجنگند. کارشناسان می‌گویند مداخله مسکو در جنگ داخلی لیبی، با هدف گسترش نفوذ خود در شرق مدیترانه و نزدیک شدن به جنوب اروپا است. 

رییس‌جمهور لبنان خواستار اتحاد ملی شد  

در ادامه خشونت‌ها در بخش‌هایی از بیروت میان حامیان احزاب رقیب سیاسی، میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان خواستار اتحاد ملی شد. لبنان از چند ماه پیش با بحران اقتصادی ناشی از ‌دهه‌ها فساد دولتی مواجه شده است.‌ عون در توییتر گفت:‌ «قدرت ما در اتحاد ملی ماست…خشونت‌های شب گذشته زنگ خطر است. باید اختلافات سیاسی را کنار گذاشته و برای نجات کشور از بحران همکاری کنیم.» 

موارد ابتلا به ویروس کرونا در عربستان از ۱۰۰ هزار نفر گذشت 

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در عربستان سعودی از ۱۰۰ هزار نفر گذشت. وزارت بهداشت عربستان سعودی از شناسایی سه هزار و ۴۵ مورد جدید ابتلا در روز یکشنبه خبر داد. تاکنون ۷۱۲ نفر در این کشور ۳۰ میلیون‌ نفری، بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان باخته‌اند. در میان شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، عربستان سعودی بیشترین شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا را دارد. 

تظاهرات هزاران اسرائیلی علیه طرح نتانیاهو در الحاق اراضی کرانه باختری به اسرائیل

هزاران اسرائیلی روز شنبه در اعتراض به طرح بنیامین نتانیاهو در الحاق بخش‌هایی از اراضی کرانه باختری به خاک اسرائیل، تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان «صلح‌طلب و دموکراسی‌خواه» روی پلاکارد بزرگی نوشته بودند: «نه به الحاق اراضی، نه به اشغال.» این تظاهرات را گروه‌های چپ‌گرا سازماندهی کرده بودند. یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که نیمی از اسرائیلی‌ها با الحاق اراضی جدید موافقند. 

عراق:‌ اوپک‌‌پلاس در آینده وضعیت اقتصادی کشورهای عضو را در نظر گیرد ‌ 

علی علاوی، وزیر امور مالی عراق گفت این کشور به توافق اوپک‌پلاس در کاهش تولید نفت متعهد است. او از اوپک‌پلاس خواست در تصمیم‌های آینده خود برای کاهش تولید، وضعیت اقتصادی کشورهای عضو و استانداردهای زندگی آنها را در نظر بگیرد. اوپک‌پلاس روز شنبه کاهش تولید نفت را تا پایان ماه ژوئیه، یک ماه دیگر، تمدید کرد. 

سازمان ملل:‌ غارت و تخریب در دو شهر بازپس‌گرفته‌شده لیبی 

سازمان ملل از دریافت گزارش‌های متعدد درباره غارت و تخریب اموال عمومی و خصوصی در دو شهر ترهونه و سبها، در نزدیکی طرابلس توسط نیروهای حکومت وفاق ملی خبر داد. حکومت وفاق ملی در طرابلس از سوی جامعه بین‌الملل به عنوان دولت رسمی لیبی به رسمیت شناخته می‌شود. سازمان ملل در بیانیه‌ای از طرابلس خواست درباره این گزارش‌ها تحقیق کند. 

وزیر بهداشت بریتانیا: تظاهرات ریسک ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا هشدار داد که تظاهرات هزاران نفری مردم این کشور در لندن و دیگر شهرهای بزرگ در اعتراض به نژادپرستی، «بدون‌ شک» خطر افزایش شمار موارد ابتلا به کووید۱۹ را افزایش می‌دهد. در حال حاضر مقررات قرنطینه بریتانیا، تجمع بیش از شش نفر را ممنوع کرده است. 

افزایش موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در شیلی

شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در شیلی، روز یکشنبه جهش چشمگیری نشان داد. به گفته مقامات این کشور، ۵۶۳ مورد مرگ در یک شبانه‌روز به ثبت رسیده  و شمار کلی موارد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ۲۲۹۰ مورد رسیده است. شیلی دارای یکی از بالاترین آمار ابتلا به ویروس کرونا در آمریکای لاتین است. برزیل، پرو و مکزیک بیشترین آسیب را از پاندمی کووید۱۹ دیده‌اند. 

بازگشایی مدارس آفریقای جنوبی 

کودکان در آفریقای جنوبی، روز دوشنبه و در چارچوب تسهیل تدریجی مقررات قرنطینه، پس از یک ماه به کلاس‌های درس بازگشتند. هفته گذشته اتحادیه آموزگاران، کارمندان مدارس را به مقابله با دستور دولت برای بازگشایی مدارس فراخواند و گفت مدارس امکانات کافی بهداشتی و سلامتی برای حفاظت از دانش‌آموزان و معلمان را ندارند. آفریقای جنوبی حدود ۵۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا و تقریبا هزار مورد مرگ را شناسایی کرده است. 

انتقاد آلمان از تصمیم آمریکا در خروج هزاران سرباز آمریکایی از این کشور

پیتر بیر، هماهنگ‌کننده آلمان برای مناسبات با آمریکا، از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج هزاران سرباز آمریکایی از آلمان انتقاد کرد. ترامپ دستور داده تا ارتش ایالات متحده ۹۵۰۰ سرباز را از آلمان خارج کند. پیتر بیر گفت این تصمیم غیرقابل‌قبول است، بویژه وقتی هیچ‌کس در واشینگتن از قبل به این کشور متحد ناتو اطلاع نداد. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز پیشتر از این تصمیم انتقاد کرده بود. 

تظاهرات در رم، لندن و بروكسل برای همبستگی با معترضان آمریکایی 

معترضان ایتالیایی روز شنبه در رم تظاهرات کرده و برای عدالت و صلح شعار دادند. تظاهرکنندگان در لندن نیز علی‌رغم هشدار پلیس در مقابل سفارت ایالات متحده تجمع کردند. در بلژیک، پلیس برای متفرق کردن حدود صد نفر تظاهرکننده در مرکز بروكسل از گاز اشک‌آور استفاده کرد و برخی از معترضان را بازداشت کرد. 

شمار موارد مرگ بر اثر ویروس کرونا در جهان به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسید 

شمار موارد مرگ بر اثر کووید۱۹ در جهان به بیش از ۴۰۳ هزار نفر رسیده و موارد مرگ در برزیل و هند در حال افزایش است. موارد ابتلا در جهان نیز حدود هفت میلیون نفر اعلام شده که ۳۰ درصد از آن‌ها در ایالات متحده هستند. آمریکای لاتین با ۱۵ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا، دومین کانون پاندمی در جهان به شمار می‌رود. 

تظاهرات ده‌ها هزار نفری علیه نژادپرستی در لندن

ده‌ها هزار نفر روز یکشنبه و برای دومین روز متوالی، در خیابان‌های لندن تظاهرات کرده و علیه بدرفتاری پلیس و نژادپرستی شعار دادند. این تظاهرات به دنبال اعتراضات سراسری آمریکا پس از مرگ جورج فلوید در مینیاپولیس سازماندهی شد. تظاهرات صلح‌آمیز روز شنبه لندن با چندین مورد درگیری میان مردم و پلیس در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری همراه بود. ۲۷ پلیس مجروح شدند که حال دو نفر وخیم اعلام شده است. 

توقف احداث و افتتاح مراکز خرید در کشورهای خلیج فارس

بزرگترین سازنده مراکز خرید در خاورمیانه از تاخیر در افتتاح پنجمین مرکز بزرگ خرید این شرکت در کشور عمان خبر داد. این مرکز   ۱۴۵ هزار مترمربع مساحت دارد. شرکت «عمار مالز»، مالک «دبی مال» بزرگترین مرکز خرید جهان نیز گفت احداث دو پروژه را متوقف ساخته است. همه‌گیری ویروس کرونا معادلات اقتصادی را ظرف چند ماه در این منطقه متحول کرده و این تصمیم به دلیل کاهش پول نقد در میان مردم برای خرید اتخاذ شده است.  

ویروس کرونا صنایع سیمان‌سازی مصر را در خطر ورشکستگی قرار داد

ویروس کرونا صنایع سیمان‌سازی مصر را در خطر ورشکستگی قرار داده است. مدیران و تحلیلگران مصری می‌گویند صنعت تولید سیمان در رقابت با کارخانه جدید متعلق به ارتش در رقابت سختی قرار گرفته و همه‌گیری کووید۱۹ ‌آسیب سخت و مضاعفی را به این صنعت وارد کرده به طوری که احتمال بستن کارخانجات وجود دارد. 

نخست‌وزیر نیوزیلند: ویروس کرونا از بین رفته و زندگی می‌تواند از سرگرفته شود

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند گفت که این کشور سرایت ویروس کرونا را در سطح داخلی متوقف کرده و تمامی مقررات قرنطینه، غیر از قوانین کنترل مرزی، را لغو خواهد کرد. رویدادهای خصوصی و عمومی، هتل‌ها و فروشگاه‌ها و کلیه وسائل حمل‌ونقل عمومی بدون مقررات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی در این کشور از سر گرفته می‌شود. 

شورای شهر مینیاپولیس وعده داد که اداره پلیس این شهر را منحل می‌کند 

به دنبال مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوستی که در هنگام بازداشت توسط پلیس سفیدپوست مینیاپولیس جان باخت، ۹ تن از ۱۳ عضو  شورای شهر مینیاپولیس وعده دادند که اداره پلیس این شهر را منحل کنند. آنان گفتند اصلاحات زمان‌گیر و پیچیده خواهد بود. شهرهای مختلف ایالات متحده در آخر هفته اخیر صحنه تظاهرات گسترده و اغلب آرام بود.  

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More