شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و مرکل درباره لیبی، سوریه و اوکراین 

 

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، و آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان، روز سه‌شنبه در مکالمه‌ای تلفنی، درباره نیاز سوریه به کمک‌های انسان‌دوستانه صحبت کردند. در این گفت‌و‌گو، آن‌ها به مساله افزایش تنش‌ها در جنگ داخلی لیبی و همچنین حمایت از مذاکرات چهارجانبه در مورد درگیری‌های شرق اوکراین نیز پرداختند. 

سوئد قاتل اولاف پالمه، نخست‌وزیر سابق، را شناسایی کرد 

 

دادستان‌های سوئدی با معرفی مردی که می‌گویند قاتل اولاف پالمه، نخست‌وزیر سابق این کشور، بود، به سال‌ها ابهام پایان دادند. به گفته آن‌ها، قاتل مردی به نام استیگ انگستروم بود که در سال ۲۰۰۰، خودکشی کرد و به این ترتیب، پرونده تحقیق درباره قتل اولاف پالمه مختومه اعلام شد. پالمه در سال ۱۹۸۶، هنگامی که از سینما به خانه بازمی‌گشت، از پشت هدف شلیک گلوله قرار گرفت و جان باخت. گفته می‌شود قاتل مشکلات مالی و به الکل اعتیاد داشت.  

نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی، از زندان آزاد شد 

 

بحرین یک فعال شناخته‌شده حقوق بشر را از زندان آزاد کرد. نبیل رجب، فعال حقوق بشر ۵۵ ساله، به اتهام نقد دولت در رسانه‌های اجتماعی به پنج سال حبس محکوم شده و از سال ۲۰۱۶، در زندان بود. گروه‌های حقوق بشری رفتار حاکمیت بحرین با رجب را محکوم کرده بودند و سازمان ملل خواستار آزادی او شده بود. 

کمیته مبارزه با فساد سودان حساب بانکی عمرالبشیر را بست

 

کمیته مبارزه با فساد در سودان موسوم به «توانمندی برکناری» اعلام کرد حساب بانکی عمر البشير، رییس‌جمهوری برکنار‌شده این کشور، را مصادره کرده است و پنج دفتر صرافی را که فعالیتشان در حمایت مالی از رژیم بشیر بود بسته است. این کمیته گفت هر ماه میلیون‌ها دلار در حساب بانکی بشیر جابه‌جا می‌‌شد. این نهاد درباره جرایم و فساد مالی رییس‌جمهوری سابق و اعضای خانواده‌ و دولتش و همچنین، بهره‌برداری‌شان از سرمایه عمومی تحقیق می‌کند. 

اتحادیه اروپا: نیروهای خارجی لیبی را ترک کنند 

 

دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا تمام طرف‌های درگیر در لیبی را به توقف عملیات نظامی و آغاز مذاکرت سازنده صلح دعوت کردند. لیبی در هفته‌های اخیر، صحنه درگیری‌ میان دو نیروی رقیب در لیبی بود. آلمان، فرانسه و ایتالیا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای مشترک، خواستار آتش‌بس و خروج کلیه نیروها و تجهیزات نظامی از لیبی شدند. 

تسهیل بیشتر محدودیت‌های قرنطینه در ترکیه‌

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، گفت که مقررات قرنطینه در مورد افراد بالای ۶۵ سال و کودکان تسهیل می‌شود. ترکیه از ده روز پیش، محدودیت سفرهای بین‌شهری، فعالیت رستوران‌ها و کافه‌ها و اماکن ورزشی را تسهیل کرده بود. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد ترکیه در نتیجه تعطیلی سراسری، دچار رکود شود، اما رییس‌جمهوری این کشور گفته است اقتصاد ترکیه به‌سرعت ترمیم خواهد شد. 

هواپیمایی امارات کارمندان بیشتری را اخراج می‌کند

 

هواپیمایی امارات در دومین روز تعدیل نیروی این شرکت، اعلام کرد خلبان‌ها و خدمه پروازی بیشتری را از کار برکنار می‌کند. هواپیمایی امارات، که در دبی مستقر است، روز سه‌شنبه، از اخراج صدها نفر از کارمندانش به‌علت ضرر اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و توقف سفرها خبر داد. صنعت هواپیمایی از صنایعی است که در پی شیوع کرونا، متحمل سنگین‌ترین ضرر مالی شده است. 

تمدید تعطیلی مرزی کانادا و آمریکا تا آخر ژوییه 

 

کانادا و آمریکا قصد دارند مقررات محدودیت تردد غیرضروری میان دو کشور را تا پایان ماه ژوییه، یعنی ۵۰ روز دیگر، تمدید کنند. واشینگتن و اتاوا برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در ماه مارس (اسفند‌ماه)، مقررات محدودیت تردد را برقرار و آن را در ماه‌های آوریل و مه تمدید کردند. 

ناتو از بریتانیا خواست شرکت هواوی و امنیت شبکه ۵جی را بررسی کند

 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت غرب نمی‌تواند اوج‌گیری چین را نادیده بگیرد و از این رو، مهم است که بریتانیا نقش شرکت هواوی در زیرساخت شبکه ۵جی‌اش را بررسی کند تا از امنیت آن خاطرجمع شود. به گفته دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی، چین از راه‌های گوناگون در حال نزدیک شدن به غرب است‌ــ در قطب شمال، در فضای سایبری و در زیرساخت‌های مهم و ضروری مانند مخابرات. 

 

اردوغان برای ۴۱ استان ترکیه فرماندار جدید منصوب کرد 

 

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، برای ۴۱ استان این کشور فرماندارهای جدید منصوب کرد. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری در روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه آمده است در این اقدام، ۲۳ فرماندار بین استان‌ها جابه‌جا شدند و ۱۸ فرماندار جدید منصوب شدند، ۱۷ فرماندار سابق به سمت سربازرس مدنی منصوب شدند و یک نفر مشاور ارشد رییس‌جمهوری شد. ترکیه ۸۱ استان دارد. 

کاهش ۸۶ درصدی تقاضای پناهندگی در اتحادیه اروپا در ماه آوریل 

 

آمار مربوط به پناهجویان در اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که تقاضای پناهندگی در اروپا در ماه آوریل (فروردین) به کمترین میزان در یک دهه اخیر رسیده است. دلیل این کاهش تقاضا بسته شدن مرزها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا بوده است. شمار تقاضای پناهندگی در ماه آوریل به ۸۷۳۰ مورد رسید، که در مقایسه با دو ماه پیش از آن، ۸۶ درصد کاهش داشت. 

کنسولگری آمریکا در ووهان به‌زودی بازگشایی می‌شود

 

سفارت ایالات متحده آمریکا در پکن روز چهارشنبه اعلام کرد فعالیت‌های کنسولگری این کشور در شهر ووهان به‌زودی از سر گرفته می‌شود. ووهان شهری است که منشا شیوع ویروس جدید کرونا بود. وزارت خارجه آمریکا در ماه ژانویه و به‌دنبال تعطیلی و قرنطینه ووهان برای مهار شیوع ویروس جدید کرونا، کارمندان کنسولی‌اش را از ووهان خارج کرد. 

با کاهش موارد جدید ابتلا به کرونا، تایلند بازگشایی کسب‌وکارها را بررسی می‌کند

 

تایلند بازگشایی کسب‌وکارها از نیمه ماه ژوئن را بررسی می‌کند. این اقدام در پی آن صورت می‌گیرد که در ۱۶ روز گذشته، شمار موارد ابتلا به کرونا در برخی مناطق تایلند به صفر رسید. پیش‌نویس این طرح بازگشایی مدارس، رستوران‌ها، سالن‌های کنسرت، موزه‌ها، پارک‌ها، زمین‌های بازی و زمین‌های ورزشی روباز را شامل می‌شود. 

پلیس ۵۳ معترض را در هنگ‌کنگ بازداشت کرد

 

پلیس هنگ‌کنگ ۵۳ نفر را در جریان تظاهرات عصر سه‌شنبه بازداشت کرد. در این تظاهرات، صدها نفر در خیابان‌های مرکز مالی هنگ‌کنگ حضور یافتند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از اسپری فلفل استفاده کرد. معترضان به‌مناسبت اولین سالگرد آغاز تظاهرات دموکراسی‌خواهانه و همچنین، در اعتراض به اعمال قانون امنیتی چین، در خیابان‌ها حاضر شدند. 

تداوم تظاهرات در بریتانیا برای پایین کشیدن مجسمه‌های دوران برده‌داری

 

در ادامه اعتراض‌های جهانی به نژادپرستی و خشونت پلیس، تظاهرکنندگان بریتانیایی خواستار برچیده شدن مجسمه سیسیل رودز، بازرگان و سیاستمدار بریتانیایی قرن نوزدهم، از یکی از دانشکده‌های دانشگاه آکسفورد شدند. معترضان رودز را «نماینده استعمارگری، امپریالیسم و برده‌داری» خواندند. پیش‌تر، مجسمه ادوارد کلستون، تاجر برده در قرن هفدهم، در بریستول و مجسمه روبرت میلیگان، تاجر برده در قرن هجدهم، در شرق لندن برچیده شدند.

بیش از هفت میلیون مبتلا به کرونا در جهان 

 

شمار مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ در جهان به ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر رسید و بنا بر آمار، تاکنون بیش از ۴۱۰ هزار نفر در سراسر جهان در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. در حال حاضر، آمریکای لاتین بزرگ‌ترین کانون شیوع و ابتلا به شمار می‌رود. 

جورج فلوید در شهر دوران کودکی‌اش، هیوستون، به خاک سپرده شد

 

جورج فلوید، شهروند آمریکایی سیاه‌پوست ۴۶ ساله، روز سه‌شنبه در هیوستون به خاک سپرده شد. مرگ فلوید به‌دست پلیس سفیدپوست در ایالت مینه‌سوتای آمریکا  تظاهرات اعتراضی علیه نژادپرستی و بدرفتاری پلیس در سراسر آمریکا و برخی شهرهای جهان برانگیخت.  

رشد مجدد موارد ابتلا به کرونا در کالیفرنیا

 

موارد ابتلا به کرونا در بخش‌هایی از ایالت کالیفرنیا، در جنوب‌ غرب ایالات متحده آمریکا، افزایش یافته است. افزایش موارد ابتلا ممکن است مسئولان را وادارد مقررات سختگیرانه قرنطینه و قوانین بهداشتی برای مهار شیوع کرونا را دوباره برقرار کنند. بیش از ۱۸ میلیون نفر از جمعیت ۳۹ میلیون نفری کالیفرنیا در شهرهایی مانند لس‌آنجلس، سنتا کلارا و فریزنو زندگی می‌کنند که در معرض بیشترین خطر قرار دارند. 

فرانسه لغو مقررات قرنطینه از یک ماه دیگر را بررسی می‌کند 

 

 دولت فرانسه در نظر دارد مقررات اضطراری قرنطینه را از دهم ژوییه (یک ماه دیگر) تسهیل‌کند. دفتر نخست‌وزیری فرانسه ضمن اعلام این خبر، گفت تاریخ دهم ژوییه یکی از چند گزینه‌ تحت بررسی است. فرانسه پیش‌تر برخی مقررات قرنطینه را تسهیل کرده است و فروشگاه‌ها، مراکز تفریحی و خدمات تعطیلات و اماکن گردشگری آرام‌آرام بازگشایی می‌شوند. 

بازگشایی مرزهای مجارستان و کرواسی 

 

وزیر خارجه مجارستان گفت از روز جمعه، محدودیت‌های تردد مرزی میان مجارستان و کرواسی لغو خواهد شد. او در پیامی ویدیویی گفت این تصمیم به‌دنبال مهار شمار مبتلایان به کرونا در دو کشور اتخاذ می‌شود. وزیر خارجه مجارستان در ادامه افزود بازگشایی مرزها با اتریش، اسلواکی، صربستان، اسلوونی و جمهوری چک به افزایش موارد جدید ابتلا در این کشور منجر نشده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More