شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان 

کره شمالی دفتر رابط با کره جنوبی در کائسونگ را منفجر کرد 

 

کره شمالی دفتر مشترکی را که در شهر مرزی کائسونگ، رابط میان این کشور و کره جنوبی بود، منفجر کرد. کره شمالی پیش‌تر تهدید کرده بود که اگر فعالیت‌های تبلیغاتی کره جنوبی و ارسال اعلامیه‌های انتقادی علیه کیم‌ جونگ‌اون به کره شمالی متوقف نشود، آماده اقدام است. وزارت دفاع کره جنوبی ویدیویی از انفجار این ساختمان چهار طبقه را منتشر کرده است. 

درمانگاه پزشکان بدون مرز در کابل تعطیل می‌‌شود 

 

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد به‌علت نگرانی از حملات احتمالی، زایشگاه کابل را تعطیل می‌کنند. ماه گذشته، سه مرد مسلح در این درمانگاه آتش گشودند و ۲۴ نفر، از جمله مادران و نوزادان، را کشتند. این حمله، که هیچ گروهی مسئولیتش را برعهده نگرفته است، موجی از خشم را در افغانستان برانگیخت. آمریکا گروه‌های همدست با داعش را مسئول حمله می‌داند و دولت افغانستان طالبان را متهم به این حمله کرده است. طالبان این اتهام را رد کرده‌اند.

کشف یک گور جمعی در سودان 

 

دادستان کل سودان از کشف یک گور جمعی در شرق خارطوم خبر داد که گمان می‌شود مربوط به ده‌ها دانشجوی کشته‌شده‌ای باشد که در سال ۱۹۹۸، برای امتناع از اعزام به جبهه جنوب و جنگ با شورشیان، تلاش کردند از یک پادگان آموزشی خدمت سربازی فرار کنند. به گفته دادستانی، بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده است و برخی از قاتلان احتمالی، که در دولت عمر البشير سمت داشته‌اند، متواری شده‌اند.  

خانواده‌های مفقودان مکزیکی خواستار ملاقات با رییس‌جمهوری شدند  

 

ده‌ها معترض مکزیکی روز دوشنبه، با احاطه اتومبیل آندرس مانوئل لويز اوبرادور، رییس‌جمهوری این کشور، خواستار پاسخ‌گویی او درباره هزاران نفری شدند که در درگیری‌های طولانی‌مدت باندهای مواد مخدر، ناپدید شده‌اند. معترضان، که عکس عزيزان مفقود‌شده‌شان را در دست داشتند، جلوی اتومبیل رییس‌جمهوری را گرفتند و از او خواستند از ماشین پیاده شود. دولت مکزیک برآورد می‌کند ۶۱ هزار نفر در مکزیک ناپدید شده‌اند و بیشتر آن‌ها قربانیان درگیری با باندهای مواد مخدر قدرتمندی‌اند که در سال‌های اخیر خشن‌تر شده‌اند. 

حدود ۴۴ هزار نفر در برزیل در ‌اثر ابتلا به کرونا جان باختند 

 

شمار جان‌باختگان در اثر شیوع ویروس کرونا در برزیل به حدود ۴۴ هزار نفر رسید. وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد تعداد مبتلایان در این کشور بیش از ۸۸۸ هزار نفر است و به‌دلیل نبود تست کافی، احتمالا رقم واقعی مبتلایان به‌مراتب بالاتر از آمار رسمی است. برزیل، پس از ایالات متحده آمریکا، بالاترین شمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به کرونا را داراست. 

ترکیه در تلاش برای حضور پایدار در لیبی ‌

 

ترکیه و حکومت وفاق ملی در لیبی درباره استفاده ترکیه از دو پایگاه نظامی در این کشور شمال آفریقا مذاکره می‌کنند. به گفته منابع آگاه، هنوز درباره استفاده احتمالی ترکیه از پایگاه هوایی مصراته و واطره تصمیم قطعی گرفته نشده است. حضور پررنگ‌تر نیروهای هوایی و دریایی ترکیه در لیبی نفوذ ترکیه در حوزه مدیترانه را بیشتر کرده است و موقعیت ترکیه در بخش منابع نفت و گاز این منطقه را تثبیت می‌کند. 

فرانسه خواستار مذاکره درباره نقش ترکیه در لیبی شد 

 

به گفته یکی از مسئولان نزدیک به رییس‌جمهوری فرانسه، این کشور مایل است درباره نقش «تهاجمی» ترکیه در لیبی، با کشورهای متحد ناتو گفت‌و‌گو کند. وزارت خارجه فرانسه نیز اعلام کرد آنکارا با نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه لیبی، تلاش‌ها برای رسیدن به آتش‌بس در لیبی را تضعیف می‌کند. ترکیه از حکومت وفاق ملی در لیبی حمایت می‌کند و اخیرا در عملیاتی، نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر را از طرابلس بیرون رانده است. 

 رییس‌جمهوری مکزیک‌: اگر ونزوئلا درخواست کند، به آن‌ها بنزین می‌فروشیم 

 

آندرس مانوئل لوپز آبرادور، رییس‌جمهوری مکزیک، اعلام کرد در صورت درخواست ونزوئلا، حاضر است به دلایل «بشردوستانه» به این کشور بنزین بفروشد و در ادامه افزود مکزیک کشوری مستقل است و وارد سیاست‌‌‌های کشورهای دیگر نمی‌شود. ایالات متحده آمریکا ونزوئلا و شرکت نفت این کشور را تحریم کرده است و قصد دارد با محدود کردن صادرات نفت ونزوئلا، دولت نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری سوسیالیست این کشور، را تحت فشار بگذارد. 

سفیر آلمان در واشینگتن:‌ سربازان آمریکایی برای دفاع از امنیت دو سوی اقیانوس اطلس در آلمان مستقرند 

 

امیلی هاربر، سفیر آلمان در واشینگتن، پس از سخنان ترامپ درباره خروج سربازان آمریکایی از آلمان، گفت هدف از استقرار سربازان آمریکایی در این کشور دفاع از آلمان نیست، بلکه آن‌ها برای دفاع از امنیت دو سوی اقیانوس اطلس و همچنین، گسترش دامنه قدرت آمریکا در آفریقا و آسیا در آلمان مستقرند. هاربر در نشست ویدیویی اندیشکده شورای روابط خارجی گفت همکاری نظامی و امنیتی ما همواره بسیار نزدیک بوده است و نزدیک باقی خواهد ماند. 

ترامپ به‌علت کوتاهی آلمان در پرداخت بودجه دفاعی ناتو، شماری از نیروهای آمریکایی را از آلمان خارج می‌کند

 

دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد شمار سربازان آمریکایی در آلمان را به ۲۵ هزار نفر کاهش می‌دهد. ترامپ مدعی است آلمان در پرداخت بودجه دفاعی ناتو درست عمل نکرده است و این کشور را به سوءاستفاده تجاری از آمریکا متهم کرد. خروج ۹۵۰۰ سرباز آمریکایی برای آلمان، یکی از نزدیک‌ترین شرکای تجاری آمریکا، توبیخ سختی است و با تعهد آمریکا به دفاع از اروپا در مقابل روسیه، هدفی که پس از جنگ جهانی دوم بر آن توافق شد، در تضاد است. 

شمار جهانی مبتلایان به کرونا از ۸ میلیون نفر گذشت

 

شمار جهانی موارد ابتلا به کرونا، روز دوشنبه، از هشت میلیون تن فراتر رفت. در حال حاضر، آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و چین از لحاظ موارد جدید ابتلا، کانون‌های شیوع کرونا به شمار می‌روند. ایالات متحده آمریکا با حدود ۲ میلیون مبتلا، ۲۵ درصد رقم جهانی، رتبه اول را دارد، اما سرعت گسترش و شیوع کرونا در کشورهای آمریکای لاتین بیشتر است. 

شناسایی دو مورد جدید ابتلا به کرونا در نیوزیلند

 

نیوزیلند روز سه‌شنبه از شناسایی دو مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد و اعلام کرد هر دو مورد مسافرانی بودند که از بریتانیا به این کشور وارد شده‌اند. نیوزیلند هفته گذشته اعلام کرد موارد جدید ابتلا در این کشور به صفر رسیده است و تمامی محدویت‌های اقتصادی و اجتماعی، غیر از کنترل‌های مرزی، را لغو کرد. 

بروز خشونت در اعتراض‌ها در شهر دیژون پلیس فرانسه را وادار به مداخله کرد 

 ‌

به دنبال اعتراض‌های سه‌روزه و اقدام معترضان به آتش زدن اتومبیل‌ها و سطل‌های زباله در دیژون فرانسه، پلیس این کشور اعلام کرد برای برقراری آرامش و نظم شبانه، وارد عمل شده است. مقام‌های مسئول اعلام کردند در صورت لزوم، آماده‌اند نیروهای پلیس بیشتری به شهر اعزام کنند. درگیری‌های ماه‌های اخیر که بیشتر در شهرهای دارای مسکن‌های دولتی برای اقشار کم‌در‌آمد رخ داده، به تنش‌های اجتماعی دامن زده است. 

چهار پرواز هفتگی بین چین و آمریکا برقرار می‌شود 

 

وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا اعلام کرد با تسهیل محدودیت‌های مسافرتی پس از شیوع کرونا، بین آمریکا و چین چهار پرواز هفتگی برقرار خواهد شد. دولت آمریکا امیدوار است که چین حقوق کامل پروازهای آمریکا را، تحت توافق دوجانبه هوایی، رعایت کند. وزارت حمل‌ونقل گفت:‌ «وقتی دولت چین به شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی اجازه پروازهای بیشتر بدهد، ما نیز متقابلا اقدام می‌کنیم.»‌

آمریکا مادورو را به تلاش برای دستکاری در انتخابات پارلمانی متهم کرد

 

ایالات متحده آمریکا نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، را به تشکیل «غیرقانونی» یک شورای ملی جدید برای نظارت بر انتخابات پارلمانی این کشور متهم کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفت این کار مادورو دستکاری در قانون اساسی است و شورای جدید مانع برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه می‌شود. خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، تشکیل این نهاد انتخاباتی را «خطا» خواند و گفت اپوزیسیون آن را به رسمیت نمی‌شناسد. 

شمار موارد ابتلا به کرونا در مکزیک از ۱۵۰ هزار نفر گذشت

 

وزارت بهداشت مکزیک گفت شمار موارد ابتلا به کرونا در این کشور از ۱۵۰ هزار نفر فراتر رفت. در حال حاضر، بیش از ۱۷ هزار و ۵۸۰ نفر در مکزیک در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹جان باخته‌اند. بنا بر اعلام دولت این کشور، رقم واقعی مبتلایان و جان‌باختگان احتمالا بالاتر از آمار رسمی است. 

 دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشگاهی در چین سخنرانی می‌کند 

 

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، قرار است در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان در دانشگاه ممتاز چینهوا در پکن، سخنرانی کند. او هفته آینده از راه دور و به‌صورت ویدیویی در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشکده اقتصاد و مدیریت سخنرانی خواهد کرد. آمریکا پیش‌تر آدهانوم را به حمایت از مواضع چین متهم کرده بود. دونالد ترامپ از سازمان بهداشت جهانی به‌دلیل عملکردش در قبال شیوع ویروس جدید کرونا انتقاد کرده و آن را «آلت دست چین» خوانده بود. آمریکا کمک‌های مالی‌اش به سازمان بهداشت جهانی را قطع کرده است. 

رییس اجرایی هنگ‌کنگ مخالفان قانون امنیتی چین را دشمن مردم خواند  

 

کری لم، رییس اجرایی هنگ‌کنگ، از مخالفان طرح پکن برای اعمال قانون امنیتی خواست به اقدام‌هایشان علیه این قانون پایان دهند و آن‌ها را «دشمن مردم» خواند. پکن ماه گذشته از طرحی برای اعمال قانون امنیتی بر هنگ‌کنگ، با هدف مقابله با جدایی‌طلبی، براندازی، تروریسم و مداخله خارجی، خبر داد. اما مخالفان ‌آن را تهدیدی علیه آزادی‌ و استقلال هنگ‌کنگ به‌عنوان یک مرکز مالی جهانی قلمداد می‌کنند. 

کره شمالی:‌ اگر اعلامیه‌های تبلیغاتی کره جنوبی متوقف نشود، ارتش برای اقدام در آماده‌باش کامل است

 

به گزارش رسانه‌های دولتی کره شمالی، در صورتی که گروه‌های کره جنوبی ارسال اعلامیه‌های تبلیغاتی برای شهروندان کره شمالی را متوقف نکنند، ارتش این کشور آماده اقدام است. کره شمالی اخیرا خطوط ارتباطی با کره جنوبی را به‌دلیل ارسال این اعلامیه‌‌ها، که حاوی پیام‌های انتقادی علیه رهبر کره شمالی‌اند  و اغلب با بالون به کره شمالی فرستاده می‌شوند، قطع کرد.

پمپئو این هفته با هیاتی چینی در هاوایی ملاقات می‌کند

 

به گفته منابع مطلع، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، قرار است در هفته جاری، در یک پایگاه نظامی آمریکا در هاوایی، با هیاتی چینی ملاقات و درباره مناسبات بین دو کشور مذاکره کنند. در ماه‌های اخیر، به‌دلیل نحوه اطلاع‌رسانی چین در مورد ویروس جدید کرونا، روابط این دو غول اقتصاد جهان و همچنین اعمال قانون امنیتی چین بر هنگ‌کنگ دچار تلاطم شد.

ترامپ فرمان اجرایی اصلاح پلیس را امضا می‌کند 

 

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه، فرمانی اجرایی با هدف بهبود رفتار ماموران پلیس با آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و دیگر شهروندان را امضا می‌کند. به گفته مسئولان دولتی، این کار از طریق بهبود صلاحیت ماموران پلیس، آموزش و ارائه منابع برای سلامت روانی صورت خواهد گرفت. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More