شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

آمریکا در فهرست کشورهای بی‌خطر اتحادیه اروپا برای سفر نیست  

 

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، فهرست کشورهایی را که سفر به آن‌ها برای شهروندان اروپایی بی‌خطر است اعلام می‌کند. به گفته دیپلمات‌های اروپایی، شهروندان کشورهای خارج از این فهرست برای ورود به اروپا مشمول محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا خواهند بود.  به نظر می‌رسد به‌علت شیوع کرونا در آمریکا، شهروندان آمریکایی تا دست‌کم دو هفته دیگر با ممنوعیت ورود به اروپا مواجه باشند. اتحادیه اروپا قرار است ۱۴ کشور غیر‌اروپایی از جمله الجزایر، استرالیا، کانادا، گرجستان، ژاپن، مونته‌نگرو، مراکش، نیوزیلند، رواندا، صربستان، کره جنوبی، تایلند، تونس و اروگوئه را در فهرست کشورهای «بی‌خطر» اعلام کند. 

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار توقف طرح الحاق سرزمین‌های کرانه باختری به اسرائیل شد

 

میشل باچله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از اسرائیل خواست طرح «غیرقانونی» الحاق بخش‌هایی از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی در کرانه باختری را متوقف کند و هشدار داد این اقدام درگیری‌های مرگبار به دنبال خواهد داشت. فلسطینی‌ها، متحدان عرب آمریکا و دیگر کشورهای خارجی طرح بنیامین نتانیاهو برای گسترش حق حاکمیت اسرائیل بر اراضی شهرک‌های یهود‌ی‌نشین در این سرزمین‌ها را محکوم کرده‌اند. 

سفیر پاکستان در کابل:‌ مذاکرات صلح احتمالا به‌زودی آغاز می‌شود

 

سفیر پاکستان در افغانستان گفت مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان به‌زودی آغاز می‌شود. او در ادامه افزود آزادی پنج هزار زندانی طالبان و کاهش خشونت‌ها موانع نهایی آغاز مذاکرات‌اند. پاکستان شریک تجاری افغانستان است و نقش عمده‌ای در تسهیل توافق آمریکا و طالبان در مورد خروج سربازان آمریکایی از افغانستان ایفا کرد. سفیر پاکستان در کابل به رویترز گفت به آغاز مذاکرات در ماه آینده خوش‌بین است. 

گارد ساحلی ترکیه ۳۵ مهاجر را از قایق نیمه‌غرق‌شده نجات داد 

 

گارد ساحلی ترکیه روز دوشنبه از نجات ۳۵ مهاجر از دریا خبر داد و گفت تلاش برای یافتن چهار سرنشین دیگر قایقی که در دریای اژه واژگون شد ادامه دارد. گارد ساحلی ترکیه، به نقل از نجات‌یافتگان، گفت گارد ساحلی یونان قایق بادی‌شان را سوراخ کرده و ظرف سوخت آن‌ها را گرفته و قایق را به سوی آب‌های ترکیه هل داده بود. سخنگوی گارد ساحلی یونان این سخنان را رد کرد.  

سازمان بهداشت جهانی:‌ به پایان همه‌گیری کرونا حتی نزدیک هم نشده‌ایم

 

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت رهگیری تماس‌های افراد مبتلا به کرونا مهم‌ترین گام در مقابله با همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ است و هیچ بهانه‌ای از کشورهایی که تماس‌ها را رهگیری نمی‌کنند پذیرفتنی نیست. تدروس آدهانوم گفت با این‌‌که بسیاری از کشورها پیشرفت کرده‌اند، سرعت همه‌گیری در سطح جهانی رو به افزایش است و در ادامه افزود واقعیت این است که حتی به پایان همه‌گیری نزدیک هم نشده‌ایم. 

تجمع ۱۰ هزار نفری کارکنان بخش بهداشت و سلامت اسپانیا  

 

حدود ۱۰ هزار نفر از کارمندان بخش بهداشت و درمان اسپانیا روز دوشنبه ۹ تیر، در حالی که ماسک به صورت زده بودند، در پارکی در مرکز مادرید، پایتخت این کشور، تجمع کردند و خواستار بهبود شرایط کار و امنیت شغلی در سیستم سلامت و بهداشت همگانی شدند که در ماه‌های اخیر، در پی همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹، زیر فشار مضاعف قرار گرفته است. اسپانیا یکی از کانون‌های شیوع کرونا در اروپا بود و بیش از ۲۸ هزار اسپانیایی در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند. 

انتقاد مکرون از نقش «مجرمان» ترکیه در لیبی و «دوگانگی» روسیه   

 

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، روز دوشنبه ۹ تیر، ترکیه را به انتقال گسترده نیروهای جهادی به لیبی متهم کرد و مداخله آنکارا در این کشور را «مجرمانه» خواند. مکرون در عین حال، دوگانگی رویکرد ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در موضوع سربازهای روسی اجیر در لیبی را نکوهش کرد. در هفته‌های اخیر، روابط ترکیه و فرانسه به‌دلیل موضع این دو کشور در مساله لیبی، شمال سوریه و حفاری در شرق مدیترانه دچار تنش شده است. 

پمپئو:‌ عقيم‌سازی اجباری زنان اویغور چینی «شوکه‌کننده» و «ناراحت‌کننده» است

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گزارش‌‌ها از اقدام دولت چین به عقیم‌سازی و سقط جنین اجباری و اعمال سیاست‌های کنترل جمعیت بر اقلیت مسلمان اویغور در چین را «شوکه‌کننده و ناراحت‌کننده» خواند. پمپئو در بیانیه‌ای اعلام کرد یافته‌های جدید درباره این موضوع هم‌راستا با دهه‌ها عملکرد حزب کمونیست چین و نشان‌دهنده نقض ‌آشکار حرمت جان انسان و اصول اولیه کرامت بشر است. 

اعضای بازداشتی گروه کتائب حزب‌الله آزاد شدند 

 

سه منبع آگاه در دولت عراق، به‌شرط فاش نشدن نامشان، به خبرگزاری رویترز گفتند مسئولان دولت عراق روز دوشنبه ۹ تیر، از آزادی شماری از شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله، گروه تحت حمایت ایران، با قرار وثیقه خبر دادند. هفته گذشته در جریان عملیات نیروهای امنیتی، ۱۴ نفر از اعضای این گروه بازداشت شده‌ بودند.  ارتش عراق روز جمعه اعلام کرد که نیروهایش به پایگاهی در شمال بغداد حمله کردند. گفته می‌شود که این پایگاه محل پرتاب راکت به سمت سفارت‌خانه‌های منطقه سبز و فرودگاه بغداد است. 

سازمان بهداشت جهانی:‌ برزیل در مهار کرونا هماهنگ‌تر عمل کند

 

مدیر برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت برزیل برای مهار همه‌گیری کرونا همچنان با «چالش بزرگی» مواجه است و برای ادغام و هماهنگی تلاش‌هایش در سطوح دولتی، منظم‌تر عمل کند. او در ادامه افزود:‌ «برزیل برای مهار پایدار بیماری، باید به رویکردی جامع برسد.» بنا بر آمار رسمی، تاکنون در برزیل  ۵۸ هزار و ۳۱۴ نفر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند. 

مادورو خواستار خروج فرستاده اتحادیه اروپا از ونزوئلا شد  

 

نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، روز دوشنبه ۹ تیر، از فرستاده اتحادیه اروپا خواست ظرف ۷۲ ساعت، این کشور را ترک کند. ساعاتی پیش از صدور این دستور، اتحادیه اروپا تحریم‌های مالی علیه ۱۱ مقام وفادار به مادورو را وضع و اعلام کرده بود که اقدام‌های این افراد در تضاد با عملکرد دموکراتیک مجلس ملی ونزوئلا است. 

ژاپن با ادامه محدودیت‌های مرزی، ۱۸ کشور به فهرست منع ورود افزود

 

بنا بر اعلام دولت ژاپن، محدودیت‌های مرزی فعلی، به‌استثنای موارد بشردوستانه، کماکان برقرار خواهد بود. از اول ژوییه (۱۱ تیر)، ۱۸ کشور را به فهرست کشورهایی که ورود مسافر از آن‌ها مشمول محدودیت است اضافه می‌کند. به این ترتیب، شهروندان ۱۲۹ کشور در فهرست ممنوعیت ورود به ژاپن قرار می‌گیرند. 

شمار موارد ابتلا به کرونا در آلمان به بیش از ۱۹۴ هزار نفر رسید

 

به گزارش موسسه رابرت کخ آلمان، با شناسایی ۴۹۸ مورد جدید ابتلا، شمار موارد تایید‌شده مبتلایان به کرونا در این کشور به  ۱۹۴ هزار و ۲۵۹ نفر رسید و با مرگ ۱۲ نفر در شبانه‌روز گذشته، تاکنون ۸۹۷۳ نفر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ در این کشور جان‌ باخته‌اند. 

مذاکره نمایندگان طالبان با مایک پمپئو و نماینده ایران در امور افغانستان  

 

سخنگوی طالبان از تماس ویدیویی مسئولان دفتر سیاسی این گروه در قطر با وزیر خارجه آمریکا و دیدار حضوری با نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در دوحه خبر داد. به گفته سخنگوی طالبان، ملا برادر، معاون طالبان، و مایک پمپئو روز دوشنبه ۹ تیر، درباره توافقنامه دوحه، خروج نیروهای خارجی، آزادی زندانیان و شروع مذاکرات بین‌‌افغانی گفت‌وگو کردند. سهیل شاهین در ادامه افزود در دیدار با نماینده ایران، دو طرف درباره مشکلات پناهندگان افغانستان در ایران و مسائل مرزی مذاکره کردند. 

کشف ۱۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در چین

 

چین روز سه‌شنبه ۱۰ تیر، اعلام کرد که ۱۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است. هفت مورد از این تعداد در پکن شناسایی شده‌اند، که صحنه بروز موج جدید ابتلاست. بنا بر آمار رسمی چین، در این کشور، شمار مبتلایان به ۸۳ هزار و ۵۳۱ نفر رسیده است و ۴۶۳۴ نفر در اثر ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ جان باخته‌اند. 

کوبا در مواجهه با بحران غذا، از مردم خواست خوراک خود را تولید کنند

 

دولت کوبا از شهروندان این کشور خواست تا در مقابله با بحران غذایی پیش‌رو، با استفاده از هر فضای خانگی ممکن، مانند حیاط و بالکن، سبزیجات بکارند و خوراک خود را تامین کنند. با تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و بحران کووید‌ـ‌۱۹، امنیت غذایی و خودکفایی در تامین خوراک به یکی از اولویت‌های کوبا تبدیل شده است. کوبا دو‌سوم از خوراک مصرفی و مواد اولیه کشاورزی مانند کود، ماشین‌آلات و خوراک دام را وارد می‌کند و وخامت وضعیت اقتصادی ونزوئلا به کاهش واردات این کشور منجر شده است. 

اولین واکسن تولیدی کووید‌ـ‌۱۹ در هند برای آزمایش روی انسان تایید شد

 

سازمان کنترل داروی هند اولین واکسن کووید‌ـ‌۱۹ ساخت هند را برای آزمایش روی انسان، تایید کرد. در تهیه «کواکسین»، شرکت بهارات بیوتک و موسسه ملی ویروس‌شناسی هند همکاری کرده‌اند. بنا بر اعلام سازمان کنترل داروی هند، با تقاضای این شرکت برای فاز اول و دوم آزمایش بالینی کواکسین موافقت شده است. 

با افزایش موارد ابتلا به کرونا، بازگشایی سینماها در لس‌آنجلس به تاخیر افتاد

 

اریک گارسِتی، شهردار لس‌آنجلس، با اشاره به افزایش موارد ابتلا به کرونا، گفت بازگشایی سالن‌های سینما تاخیر خواهد داشت. لس‌آنجلس بزرگ‌ترین بازار فیلم در ایالات متحده آمریکاست. شهردار لس‌انجلس گفت:‌ «در بازگشایی کسب‌وکارهایی مثل سالن‌های سینما، سالن‌های بولینگ، زمین‌های بازی، سالن‌های کنسرت، شهربازی‌ها و دیگر اماکن تفریحی، تاخیر طولانی خواهیم داشت.» 

احتمال انتقال ویروس جدیدی از خوک به انسان و یک همه‌گیری جهانی دیگر 

 

دانشمندان چینی ویروس آنفلوانزای جدیدی در خوک‌ها یافته‌اند که میزان سرایت‌پذیری آن به انسان افزایش یافته است و برای این‌که به «ویروسی همه‌گیر» تبدیل نشود، باید از نزدیک رصد شود. اما به گفته آن‌ها، هیچ خطر قریب‌الوقوعی وجود ندارد. این گروه پژوهشی از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸، ویروس‌های آنفلوانزا را در خوک‌‌ها بررسی کرده‌اند. آزمایش‌ها نشان داده میزان این ویروس در خون کارکنان مزارع پرورش خوک نیز بالا بوده است. 

آژانس پناهجویان سازمان ملل: مجارستان باید مقررات سختگیرانه پناهجویی را تسهیل کند

 

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، خواست سیستم پناهجوپذیری این کشور را که اخیرا سختگیرانه‌تر شده و ممکن است نقض قوانین بین‌المللی باشد، تسهیل کند. ماه گذشته مجارستان نقاط مرزی عبور مهاجران را بست، حدود ۳۰۰ پناهجو را از شرایط شبه‌زندان آزاد کرد و در عین حال، قوانین پناهندگی را برای پناهجویان آتی سخت‌تر کرد. اوربان یکی از مخالفان سرسخت مهاجرت دسته‌جمعی مردم خاورمیانه و آفریقا به اروپا است.

چین قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ را تصویب کرد

 

پارلمان چین قانون مناقشه‌برانگیزی را که تسلط امنیتی و سیاسی پکن بر هنگ‌کنگ را افزایش می‌دهد تصویب کرد. این قانون ماه گذشته در همایش سراسری حزب کمونیست مطرح شد و به پکن اجازه می‌دهد که با شهروندان هنگ‌کنگی متهم به براندازی، جدایی‌طلبی و همکاری با نیروهای خارجی برخورد امنیتی کند. معترضان و حامیان دموکراسی در هنگ‌کنگ این قانون را به معنی نقض استقلال و خودمختاری هنگ‌کنگ می‌دانند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More