شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

هزاران مسلمان در اولین نماز جمعه ایاصوفیه شرکت کردند 

 

هزاران مسلمان ترکیه‌ای، روز جمعه سوم مرداد برای شرکت در اولین نماز جمعه ایاصوفیه، پس از تغییر کاربری‌اش به مسجد، در اطراف این بنای تاریخی گردهم‌ آمدند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز در این نماز شرکت داشت. هزاران مامور پلیس نیز برای برقراری امنیت در خیابان‌ها حضور یافتند. نمازگزاران با ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در میدان سلطان احمد استانبول مستقر شدند. یک دادگاه عالی ترکیه اخیرا به تغییر عنوان کاربری ایاصوفیه رای داد و هفته گذشته عنوان این بنای ۱۵۰۰ ساله و میراث فرهنگی یونیسف، از موزه به مسجد تغییر کرد. 

موج جدید ورود مهاجران با قایق به جنوب ایتالیا

 

حدود ۱۰۰ مهاجر آفریقایی توانستند در سفری شبانه با قایق و از طریق دریای مدیترانه خود را به لامپه‌دوزا، جنوبی‌ترین جزیره ایتالیا برسانند. این تازه‌ترین موج جدید ورود پناهجویان است که در حال حاضر در مراکز پرازدحام در ایتالیا نگهداری می‌شوند. قایق‌های کوچک و بادی، که برخی با هشت سرنشین راهی دریا می‌شوند،  طی سه روز گذشته حدود هزار مهاجر را از لیبی به لامپه‌دوزا منتقل کرده‌اند. مهاجران کشورهای آفریقایی خود را به لیبی رسانده و تلاش می‌کنند که از آنجا توسط قاچاقچیان به اروپا بروند. 

زن آلمانی که در بغداد ربوده شده بود، آزاد شد

 

مقامات عراقی از آزادی  زن آلمانی خبر دادند که در هفته جاری، در بغداد ربوده شده بود. سخنگوی ارتش عراق در بیانیه‌ای گفت، هیلا میوز، توسط نیروهای امنیتی شبانه آزاد شد. این بیانیه‌ جزئیات بیشتری ارائه نمی‌دهد. میوز سال‌هاست که در بغداد زندگی می‌کند و موسسه‌ای را برای حمایت از هنرمندان جوان عراقی تاسیس کرده است. او همچنین مدیر بخش فرهنگی موسسه گوته آلمان در بغداد است. هیلا میوز دوشنبه گذشته سوار بر دوچرخه، محل کارش را ترک کرد و سپس توسط مردان مسلح ناشناس ربوده شد.

نخست‌وزیر بریتانیا: همه باید واکسن آنفلوآنزا بزنند

 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که برای جلوگیری از تحمیل بار اضافه بر دوش سیستم بهداشت و درمان در فصل زمستان، و در صورت افزایش شیوع ویروس کرونا، همه مردم باید واکسن آنفلوآنزا بزنند. جانسون گفت نگران بازگشت موج شیوع ویروس کرونا است و از این رو، کشور باید آمادگی داشته باشد. دولت بریتانیا کمی پیشتر از ارائه برنامه واکسیناسیون رایگان آنفلوآنزا به شهروندان انگلیس خبر داد. 

اولین مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در اوگاندا

 

اوگاندا اولین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور را به ثبت رساند. وزارت بهداشت این کشور آفریقایی در توییتی نوشت که یک زن ۳۴ ساله که مبتلا به نشانه‌های مشابه کووید-۱۹ ، از جمله تب، خشکی گلو، سردرد و تنگی نفس بود، جان باخته است. گزارش‌ها حاکی است که او هفته گذشته به دلیل ابتلا به ذات‌الریه در بیمارستان بستری شده بود. او کارمند یک مرکز بهداشتی بود. وزارت بهداشت اوگاندا گفت حدود ۳۰ نفری که با او در تماس بودند، قرنطینه شده‌اند. اوگاندا تاکنون هزار و ۷۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. 

چین سخنان پمپئو را «غرض‌ورزی‌ ایدئولوژیک» توصیف کرد

 

سخنگوی وزارت خارجه چین، در نشست با رسانه‌ها روز جمعه سوم مرداد اظهارات اخیر مایک پمپئو درباره چین را غیرواقعی و پر از غرض‌ورزی‌های ایدئولوژیک توصیف کرد. او در این سخنان ایالات متحده را به کنار گذاشتن «ذهنیت جنگ‌ سرد» ترغیب کرد. وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه دوم مرداد گفت واشینگتن و متحدانش باید «راه‌های خلاقانه‌تر و قاطع‌تری» برای تحت فشار گذاشتن حزب کمونیست چین و تغییر رفتار آن بیایند. 

مجلس ترکیه مجوز منع اخراج کارمندان توسط رییس‌جمهور را تمدید کرد  

 

مجلس ترکیه روز پنجشنبه دوم مرداد، طی مصوبه‌ای به رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری این کشور، اجازه داد تا ممنوعیت اخراج کارمندان توسط کارفرماها را به مدت یک سال و تا خرداد سال آینده، تمدید کند. این اقدام برای مقابله با تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اتخاذ شده است. قانون منع اخراج کارمندان، اولین بار در ترکیه در ماه فروردین و به مدت سه ماه اعمال شد. طبق قانون جدید، اردوغان می‌تواند این ممنوعیت را هر بار به مدت سه ماه و تا پایان خرداد سال آینده تمدید کند. 

گفت‌وگوی تلفنی پوتین و ترامپ درباره  برنامه هسته‌ای تهران و کنترل تسلیحاتی 

 

کرملین در بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رهبران روسیه و ایالات متحده طی تماس تلفنی، شامگاه پنجشنبه دوم مرداد درباره موضوعاتی چون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و کنترل تسلیحاتی مذاکره کردند. کرملین همچنین گفت که دو رهبر، به گسترش مراودات تجاری و اقتصادی میان آمریکا و روسیه تاکید کردند.  

کشف گور دسته‌جمعی ماموران ارتش سودان که به دستور رییس‌جمهور سابق این کشور اعدام شدند 

 

دفتر دادستانی کل سودان روز پنجشنبه دوم مرداد از کشف یک گور دسته‌جمعی خبر داد که به احتمال زیاد محل دفن ۲۸ ارتشی است که در سال ۱۹۹۰ به اتهام تلاش برای طرح کودتا علیه عمر بشیر، رییس‌جمهوری سابق این کشور اعدام شدند. این نیروهای ارتش در شرایط نامعلوم، پس از یک دادگاه نظامی فوری و یک سال پس از کودتای نظامی عمر بشیر در سال ۱۹۸۹ و به قدرت رسیدن او، اعدام شدند. محل این گور برای دهه‌ها مخفی مانده بود. 

مکالمه تلفنی ترامپ و ولیعهد عربستان درباره مقابله با ویروس کرونا

 

کاخ سفید از تماس تلفنی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنجشنبه دوم مرداد خبر داد و گفت که آن‌‌ها درباره مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا و «احیای دوباره اقتصاد جهانی» گفت‌وگو کردند. یک سخنگوی کاخ سفید گفت که  رهبران دو کشور همچنین درباره مسائل منطقه‌ای و دوجانبه رایزنی کردند و ولیعهد عربستان بر «همکاری‌های نظامی مستحکم میان آمریکا و سعودی، تاکید کرد.» 

شمار موارد روزانه ابتلا به ویروس کرونا در هند به رکورد جدیدی رسید

 

هند روز جمعه سوم مرداد از شناسایی بیش از ۴۹ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و ۷۴۰ مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ خبر داد. این بالاترین آمار موارد ابتلا در هند به شمار می‌رود. در حال حاضر، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در هند به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. مقامات درمانی تجویز نسخه داروی رمد سیویر را افزایش داده‌اند. این دارو در آزمایش‌های بالینی نشان داده که در درمان بیماران بدحال موثر عمل کرده است. تاکنون هند مرگ ۳۰ هزار و ۶۰۱ شهروند این کشور بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ را تایید کرده است. 

دیزنی از تاخیر در زمان انتشار فیلم مولان خبر داد 

 

کمپانی دیزنی از ایجاد برخی تغییرات عمده در تاریخ انتشار محصولات خود خبر داد و گفت فیلم «مولان»  طبق برنامه قبلی در ۳۱ مرداد پخش نمی‌شود و تا اطلاع ثانوی به تاخیر می‌افتد. پخش محصولات دیگری چون جنگ ستارگان و آواتار نیز تا یک سال دیگر به تاخیر می‌افتد. دیزنی گفت تعطیلی سینماها و عملیات تولید در جریان همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، موجب شده که در تاریخ پخش محصولات این کمپانی تغییراتی ایجاد شود. با به تاخیر افتادن زمان پخش مولان، هالیوود هیچ فیلمی برای عرضه در ماه اوت در نیمه تابستان ندارد. 

بازرسی بدنی زنان در یک فستیوال موسیقی، عملکرد پلیس استرالیا را مورد انتقاد قرار داد

 

رفتار پلیس استرالیا برای بازرسی بدنی تعدادی از شهروندان زن در یک فستیوال موسیقی خبرساز شده، و موجی از انتقادها را برانگیخت. در حین بازرسی بدنی، یک  مامور پلیس از زنی خواست تامپون را از بدنش خارج کند. ‌در جریان بازرسی بدنی شرکت‌کنندگان ورودی به یک فستیوال موسیقی، ماموران پلیس در نیو ساوت ولز، از تاکتیک مناقشه‌برانگیزی برای یافتن مواد مخدر، در مورد پنج زن استفاده کردند. بازرسان ناظر برعملکرد پلیس سرگرم تحقیق در این باره هستند که آیا بازرسی بدنی این افراد، که هیچ‌یک مواد مخدر همراه نداشتند، در چارچوب قانون بوده یا خیر. زنانی که مورد بازرسی بدنی قرار گرفتند، گفته‌اند که نحوه بازرسی توهین‌آمیز بوده وآن‌ها احساس تحقیر کرده‌اند.

ارائه رایگان واکسن آنفولانزا برای ۳۰ میلیون شهروند انگلیسی

 

حدود ۳۰ میلیون نفر از شهروندان انگلیسی قرار است که در سال جاری میلادی، واکسن رایگان آنفولانزا دریافت کنند. این اقدام در راستای آمادگی برای زمستان است که مصادف با همزمانی فصل آنفلوآنزا و شیوع ویروس کرونا است. برنامه واکسیناسیون فصلی آنفلولانزا در انگلیس  برای اولین بار شامل تمامی افراد بالای ۵۰ سال و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و خانواده‌های آن‌ها می‌شود. همچنین برای اولین بار به کودکان کلاس اول راهنمایی، واکسن رایگان ارائه می‌شود. برنامه واکسیناسیون اسکاتلند، ویلز و شمال ایرلند هنوز اعلام نشده است.

زدن ماسک در فروشگاه‌ها و اغذیه‌فروشی‌های انگلیس اجباری می‌شود

 

از روز جمعه سوم مرداد، زدن ماسک در اماکن عمومی سر بسته انگلیس از جمله بانک‌ها و اداره‌های پست، مغازه‌ها، سوپرمارکت‌ها، مراکز خرید سربسته، وسائل نقلیه عمومی و ایستگاه‌های قطار اجباری می‌شود. طبق مقررات جدید، افراد باید با ماسک‌های پارچه‌ای یا شال هنگام خرید مواد خوراکی و آشامیدنی و همچنین غذای‌ بیرون‌بر، صورت خود را بپوشانند. اما اگر در جایی مشغول مصرف غذای خریداری شده هستند، می‌توانند ماسک را بردارند. خاطیان ممکن است تا ۱۰۰ پوند جریمه شوند. کودکان زیر ۱۱ سال و کسانی که معلولیت‌های خاص دارند، از این قانون معافند. 

دیپلمات‌های آمریکایی با پرواز چارتر عازم چین شدند

 

همزمان با اجرای برنامه آمریکا برای تغییر در ترکیب کارمندان دیپلماتیک خود در چین، هواپیمای حامل دیپلمات‌های آمریکایی، شامگاه چهارشنبه اول مرداد از واشینگتن، راهی شانگهای شد. یک منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفت، این هواپیمای چارتر، قبل از ساعت برنامه‌ریزی‌شده حرکت کرد. وزارت خارجه گفته است اولویت با خانواده‌هایی بود که به دلیل لغو پروازها، جدا افتاده بودند. ایالات متحده در تلاش است تا ترکیب کارمندان سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دیپلماتیک خود در چین را تغییر دهد.

بیش از یک میلیارد زباله پلاستیکی تا دو دهه آینده تولید خواهد شد

 

گروهی از دانشمندان هشدار دادند که اگر اقدام گسترده‌ای صورت نگیرد، تا دو دهه آینده، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی اقیانوس‌ها و خشکی را در جهان فراخواهد گرفت. طبق یک گزارش جدید، با آن که تلاش‌های جهانی برای کاهش تولید زباله پلاستیکی می‌تواند تا ۸۰ درصد جلوی آن را بگیرد، اما حتی در بهترین حالت، تا سال ۲۰۴۰، حدود ۷۱۰ میلیون تن پلاستیک وارد محیط زیست خواهد شد. شیوع ویروس کرونا نیز چالش جدیدی به مدیریت سیستم‌های دفع زباله در جهان افزوده و موجب کاهش قیمت پلاستیک شده است. چین، اندونزی، فیلیپین، ویتنام و تایلند، بیشترین میزان پلاستیک را وارد اقیانوس‌ها می‌کنند. چین یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های زباله پلاستیکی در جهان است. 

پمپئو خواستار رویکرد قاطع‌تری در مقابل چین شد

 

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، یک بار دیگر تاکید کرد که واشینگتن و متحدانش باید از «راه‌های خلاقانه‌تر و قاطع‌تری» برای فشار بر حزب کمونیست چین و تغییر رفتار آن استفاده کند و خواستار پایان «رابطه کور» با چین شد. پمپئو این سخنان را روز پنجشنبه دوم مرداد و در نشستی که در کتابخانه ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، در کالیفرنیا برگزار شد، ایراد کرد. او نگرانی نیکسون، درباره چین در دهه ۱۹۷۰ را «آینده‌نگرانه» توصیف کرد. پمپئو گفت:‌ «رییس‌جمهور نیکسون گفته بود، نگران است که با گشودن جهان به روی حزب کمونیست چین، یک «فرانکشتاین» خلق کرده باشد.»

چین دستور داد کنسولگری آمریکا در چنگدو تعطیل شود

 

چین به ایالات متحده دستور داد تا کنسولگری خود در شهر چنگدو در جنوب غربی چین را ببندد. این اقدام پکن در واکنش به درخواست اخیر آمریکا به تعطیلی کنسولگری چین در شهر هیوستون تگزاس، صورت گرفت. چین پس از اعلام مهلت ۷۲ ساعته آمریکا برای بستن کنسولگری هیوستون، هشدار داده بود که این اقدام به روابط دو طرف آسیب می‌زند و گفت دست به اقدام تلافی‌جویانه خواهد زد. کنسولگری آمریکا در چنگدو، در سال ۱۹۸۵ افتتاح شده و حدود ۲۰۰ کارمند از جمله ۱۵۰ کارمند محلی دارد. به دنبال کاهش شمار دیپلمات‌های آمریکایی در چین در دوران شیوع ویروس کرونا، مشخص نیست که در حال حاضر، چند کارمند در آنجا مشغول به کارند. 

هشدار سازمان ملل درباره خشونت علیه زنان در دوران قرنطینه 

 

مدیر اجرایی امور زنان در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت که بحران کووید-۱۹ مشکلات فراوانی را از جمله بیکاری و ایجاد یک همه‌گیری نگران‌کننده «سایه خشونت»، پیش پای زنان قرار داده است، زیرا زنان مجبورند در کنار افراد آزارگر خود را در خانه قرنطینه کنند. فومزیلی ملامبو نگوکا که اداره بخش برابری جنسیتی و توانمندی زنان را در سازمان ملل برعهده دارد گفت، هر بیماری همه‌گیری یک بعد جنسیتی دارد و در حال حاضر بسیاری از زنان، به علت تاثیر واکنش جهانی به شیوع ویروس کرونا، دوران سخت‌تری را سپری می‌کنند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More