شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

تصویر روز:‌ بی‌بریج در سن‌فرانسیسکو زیر دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌ها در کالیفرنیا (منبع:‌ خبرگزاری رویترز) 

پلیس ایتالیا چهار مرد جوان را به اتهام تجاوز به دو دختر بریتانیایی بازداشت کرد

پلیس ایتالیا چهار نفر را در ارتباط با تجاوز گروهی به دو دختر بریتانیایی، در جنوب کشور بازداشت کرد. بنا به گزارش‌ها تجاوز شامگاه دوشنبه و در یک مهمانی خانگی در شهری در منطقه ماترا رخ داده است. دادستان ماترا گفت به علت «خشونت، شدت و توحش خشونت که ممکن است در مورد زنان دیگر نیز رخ دهد» دستور بازداشت متهمان را صادر کرده است. مردان بازداشت شده ۱۹ تا ۲۳ ساله‌اند و گفته می‌شود چهار مرد دیگر نیز در این تجاوز گروهی مشارکت داشته‌اند. پیشتر پلیس ماترا، از خشونت جنسی علیه دو دختر خارجی زیر سن قانونی در یک مهمانی خصوصی خبر داده بود. 

وزیر خارجه روسیه اتهام مداخله در مناسبات آمریکا از طریق هک اینترنتی را بی‌اساس خواند  

سرگئی لاوروف روز جمعه، اتهامات مبنی بر استفاده روسیه از هکرها برای مداخله در مناسبات داخلی ایالات متحده را «بی‌اساس» خواند. شرکت فناوری مایکروسافت، پیشتر در روز پنجشنبه گفت که هکرهای مرتبط با روسیه، چین و ایران در تلاش برای جاسوسی افرادی بودند که با کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ و جو بایدن، رقیب دموکرات او از حزب دموکرات مرتبط هستند. وزیر خارجه روسیه این سخنان را در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای چینی خود ایراد کرد.

آلمان: روسیه برای اعزام محقق و مشارکت در پرونده ناوالنی درخواست نکرده است  

یک سخنگوی دولت آلمان گفت که برلین درخواستی از روسیه برای اعزام محققان روسی به آلمان و مشارکت آنان در تحقیقات درباره پرونده الکسی ناوالنی دریافت نکرده است. وزارت کشور روسیه پیشتر در روز جمعه گفته بود که قصد دارد کارشناسانی را برای مشارکت در تحقیق و تفحص در پرونده و همکاری با کارشناسان آلمانی درباره مسمومیت منتقد کرملین، به برلین بفرستد. 

موافقت پارلمان الجزایر با پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی 

 مجلس الجزایر پیش‌نویس اصلاحات قانون اساسی را تصویب کرد. این پیش‌نویس ابتکار عبدالمجید تبون، رییس‌جمهور الجزایر است که با هدف پاسخگویی به مطالبات جنبش اعتراضی سال ۲۰۱۹، موسوم به جنبش «الحراک» تدوین شده است. ۲۵۶ نفر از ۴۶۲ نماینده حاضر در پارلمان الجزایر، متن پیش‌نویس قانون اساسی اصلاح‌شده را تایید کردند. اصلاحات قرار است در اول ماه نوامبر، مصادف با سالگرد آغاز جنگ استقلال الجزایر از فرانسه، به همه‌پرسی گذاشته شود. اصلاحات در راستای حاکمیت مدرن است که از مطالبات معترضان بود. 

ثبت بالاترین شمار ابتلا و مرگ روزانه بر اثر ویروس کرونا در مناطق فلسطینی 

مسئولان فلسطینی هفت مورد مرگ بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ و هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را طی ۲۴ گذشته تایید کرده و گفتند این بالاترین جهش شمار ابتلا و مرگ در یک شبانه‌روز از زمان شروع همه‌گیری است. وزارت بهداشت تشکیلات فلسطینی اعلام کرد که شمار موارد مرگ در سرزمین‌های فلسطینی به ۲۲۴ رسیده و تاکنون ۳۷ هزار و ۲۱۴ مورد ابتلا شناسایی شده‌اند که ۲۵ هزار و ۴۸۳ نفر از آنان بهبود یافته‌اند. 

فرزند رابطه عاشقانه پادشاه سابق بلژیک به دنبال حقوق و عنوان سلطنتی

فرزند رابطه عاشقانه آلبرت دوم، پادشاه سابق بلژیک امیدوار است که دادگاه حقوق و عناوین سلطنتی، مشابه فرزندان مشروع پادشاه به او بدهد. دلفین بویل، هنرمند و ۵۲ ساله است و پرونده خود را به دادگاه استیناف در بروکسل برده است. در ژانویه ۲۰۲۰ بود که پس از دو دهه تلاش حقوقی، آلبرت دوم عاقبت اذعان کرد که پدر دلفین بویل است. مادر او، بارونس سیبیل دسلیس لانگشمپز، ادعا کرده که قبل از رسیدن فیلیپ دوم به پادشاهی، ۱۸ سال با او رابطه داشته است. 

آتش سوزی در شمال غرب آمریکا:‌ نیم میلیون نفر از ساکنان اورگان خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند 

بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان ایالت اورگان در آمریکا بر اثر پیشروی آتش‌سوزی جنگل‌ها در شمال‌غرب ایالات متحده، خانه‌هالشان را ترک کرده‌اند. ده‌ها آتش‌سوزی بر اثر وزش بادهای گرم و خشک غیرمعمول در این منطقه، ایالت اورگان را فراگرفته است. فرماندار اورگان گفت که شمار دقیق موارد احتمالی مرگ بر اثر حریق مشخص نیست، اما مرگ دست‌کم ۱۵ نفر تایید شده است. در حال حاضر بیش از ۱۲ ایالت غربی آمریکا، صحنه صد مورد آتش‌سوزی جنگل‌هاست، و کالیفرنیا، اورگان و واشنگتن، بیشترین آسیب را دیده‌اند.

اتحادیه اروپا به ترکیه:‌ یا مذاکره یا خطر تحریم 

کشورهای حوزه مدیترانه اتحادیه اروپا گفتند که اگر آنکارا به میز مذاکره درباره حل مناقشه مرزی با یونان و قبرس نیاید، اتحادیه اروپا تا ۲۰ روز دیگر- پایان ماه سپتامبر-  فهرستی از تحریم‌های جدید را علیه ترکیه وضع می‌کند. تنش میان ترکیه و اتحادیه اروپا، پس از آن بالا گرفتکه ترکیه یک کشتی تجسسی را برای بررسی امکان حفاری و استخراج نفت و گاز در آبهای شرق مدیترانه اعزام کرد، که مورد ادعای قبرس و یونان است. هفت کشور مدیترانه‌ای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفتند که از قبرس و یونان حمایت کامل می‌کنند. 

تظاهرات مردم بنغازی در شرق لیبی در اعتراض به قطع برق   

ده‌ها نفر در شامگاه پنجشنبه در خیابان‌های بنغازی در لیبی، در اعتراض به قطع مکرر برق و شرایط بد زندگی تظاهرات کردند، و برای نشان دادن نارضایتی خود لاستیک اتومبیل‌ها را سوزاندند و برخی خیابان‌ها را مسدود کردند. بنغازی، پایگاه خلیفه حفتر و ارتش ملی لیبی است که علیه حکومت وفاق ملی، مستقر در طرابلس در غرب کشور، بر سر قدرت مبارزه می‌کند. کمبود و قطع برق ماه گذشته در طرابلس نیز مردم معترض را به خیابان‌ها کشانده بود. دلیل اصلی قطع برق، نبود سخت برای نیروگاه‌هاست. ارتش ملی لیبی، شرکت ملی نفت در طرابلس را به وارد نکردن سخت کافی متهم کرده است. 

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکای لاتین از هشت میلیون نفر گذشت

۷۳۰ با وجود کند شدن روند ابتلا به ویروس کرونا در برخی کشورهای آمریکای لاتین، طبق آخرین آمار شمار موارد ابتلا در این منطقه از هشت میلیون نفر گذشت. برزیل که بدترین وضع از نظر ابتلا در میان کشورهای آمریکای لاتین را دارد، کماکان از نظر شمار ابتلا و موارد مرگ در صدر جدول است. تاکنون برزیل چهار میلیون و ۲۰۰ هزار مورد ابتلا و بیش از ۱۲۸ هزار مورد مرگ بر اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است. 

میانمار نام روستاهای روهینگیا را از نقشه رسمی پاک کرده است

به گفته سازمان ملل متحد، سه سال پس از آن که ارتش میانمار روستای کان‌کیا، متعلق به قوم روهینگیا را سوزاند و با خاک یکسان کرد، دولت این کشور سال گذشته نام آن را از نقشه رسمی کشور پاک کرده و بر زمین آن ده‌ها ساختمان دولتی احداث کرده است. روستای کان‌کیا در پنج کیلومتری مرز استان راخین در میانمار و بنگلادش، خانه صدها اقلیت روهینگیا و یکی از تقریبا ۴۰۰ روستایی است که توسط ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ در آنچه که سازمان ملل «نمونه‌ای از پاکسازی قومی»‌ نامگذاری کرده، تخریب شده و ساکنان آنها کوچانده شدند. 

پیشاپیش تظاهرات استقلال در کاتالونیای اسپانیا، معترضان به چند قطار حمله کردند  

حمله معترضان کاتالان به چندین قطار در شبکه ریلی این منطقه در شمال اسپانیا، موجب لغو حرکت برخی از قطارها شد. این اقدام به منزله پیش‌درآمد مشکلات احتمالی در تظاهرات روز موسوم به «لادیادا» تلقی می‌شود که مصادف است با سالگرد سقوط بارسلونا در مقابل نیروهای اسپانیایی در سال ۱۷۱۴. به همین مناسبت راه‌پیمایی‌هایی قرار است در مناطق مختلف کاتالان در شمال شرق اسپانیا برگزار شود. طی سالهای اخیر، جدایی‌طلبان کاتالان تظاهرات عمده‌ای را برای استقلال از اسپانیا در روز یازدهم سپتامبر برگزار کرده‌اند.

صاحبان باشگاه‌های پرورش اسب در شمال فرانسه:‌ مهاجم اسب‌ها را بازداشت کنید  

پس از کشف اجساد اسب‌هایی با گوش‌ها یا آلت‌های جنسی بریده، و چشم‌های از کاسه‌درآمده، موجی از وحشت صاحبان مراکز پرورش اسب، اسب‌دوانی و باشگاه‌های پونی در شمال فرانسه را فراگرفته است. پلیس می‌گوید معلوم نیست انگیزه مهاجمان چیست اما فرضیه‌هایی مبنی بر وجود آیین‌های شیطانی، رقابت در یک مسابقه وحشت، و یا چالش‌های اینترنتی مطرح شده است. پلیس یک نفر را در این پرونده بازداشت و سپس آزاد کرد.

وزیر کشور:‌ دلیلی برای تغییر سیاست پناهجوپذیری آلمان وجود ندارد 

وزیر کشور آلمان و رییس کمیسیون اتحادیه اروپا درباره رسیدگی به پناهجویان جزیره لسبوس پس از آتش‌سوزی، در یک نشست خبری شرکت کردند. علیرغم ابراز تمایل برخی استان‌های آلمان به پذیرش پناهجویان، هورست سیهوفر، وزیر کشور آلمان گفت دلیلی نمی‌بیند سیاست فعلی پناهجوپذیری کشور را تغییر دهد. پیشتر مسئولان استان نوردراین-وستفالن در آلمان از آمادگی برای پذیرش هزار نفر از پناهجویانی خبر دادند که بر اثر آتش‌سوزی اردوگاه موریا، آواره شده‌اند.

روسیه: حرکت‌ها و نوشیدنی‌های ناوالنی قبل از مسمومیت را بررسی کردیم 

 وزیر کشور روسیه گفت پلیس این کشور حرکت‌های الکسی ناوالنی و نوشیدنی‌های او را قبل از بیمار شدن در سیبری، بررسی و تعقیب کرده و در تلاش برای یافتن شاهدی است که کشور را ترک کرده است.

به گفته وزارت کشور روسیه، این کشور قصد دارد بار دیگر از آلمان تقاضای کمک حقوقی کند و بتواند محققانی را برای همکاری در کنار محققان آلمانی برای بررسی پرونده، به آلمان بفرستد.

ناوالنی، سیاستمدار اپوزیسیون و منتقد کرملین ماه گذشته به دنبال مسمومیت شدید با سم محرک نوویچوک، از روسیه به بیمارستانی در برلین منتقل شد. 

ترامپ: ممکن است یک کشور دیگر هم به توافق عادی‌سازی رابطه با اسرائیل بپیوندد

دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده گفت امکان دارد یک کشور دیگر به زودی به توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل بپیوندد.

ترامپ قرار است سه‌شنبه آینده میزبان مراسم امضای پیمان میان هیات‌های اسرائیل و امارات متحده عربی در کاخ سفید باشد. مذاکره‌کنندگان آمریکا در تلاش برای جلب حمایت دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند بحرین و عمان و پیوستن آنان به پیمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل بوده‌اند. ترامپ گفت در مراسم امضای پیمان، ممکن است کشور دیگری نیز به آن بپیوندد.

سوریه:‌ دفاع هوایی حملات اسرائیل علیه حلب را دفع کرد  

تلویزیون حکومت سوریه روز جمعه گفت دفاع هوایی این کشور یک حمله نیروهای اسرائیلی به شهر حلب را دفع کرده‌ است.

کمی پس از اعلام این خبر، تلویزیون سوریه گفت ارتش این کشور چندین موشک اسرائیلی را قبل از اصابت به اهدافشان، ساقط کرده است.

مسئولان دفاعی اسرائیل در ماه‌های اخیر بر  تشدید کمپین خود علیه مواضع جمهوری اسلامی ایران در سوریه تاکید کرده‌اند.

 منابع اطلاعاتی منطقه‌ای گفته‌اند که اسرائیل همزمان با تمرکز توجه‌ جهانی به ویروس کرونا، حملات خود در سوریه را افزایش داده است. 

سومین روز بلاتکلیفی هزاران پناهجوی کمپ موریا در جزیره لسبوس

هزاران مهاجر برای سومین روز پیاپی به دنبال آتش‌سوزی بزرگ در کمپ پناهجویان، در جاده‌ها و زمین‌های جزیره لسبوس یونان رها شدند. اردوگاه پناهجویان موریا که به دلیل شرایط ناگوارش شناخته شده بود، بیش از ۱۲ هزار پناهجو که چهار برابر ظرفیتش به شمار می‌رفت، را اسکان داده بود.

آتش‌سوزی روز چهارشنبه این کمپ را به تلی از خاکستر و آهن بدل کرده است. دولت یونان می‌گوید هزاران چادر و پناهگاه‌های موقف را برای ساکنان سابق موریا در نظر گرفته است. 

انفجارهای بزرگ در انبار مهمات ارتش در اردن

اردن می‌گوید رشته انفجارهای بزرگی که در بامداد جمعه در شهر زرقاء رخ داد، احتمالا بر اثر اتصال برق در انبار مجاور و محل نگهداری مهمات ارتش بود. دولت و ارتش اردن گفتند که گزارش‌های فوری از تلفات و جراحات احتمالی دریافت نکرده‌اند. شعله‌های آتش در این انبار از شهر امان، و در فاصله ۳۵ کیلومتری محل انفجار قابل مشاهده بود. نیروهای امنیتی شهر صنعتی زرقاء با یک و نیم میلیون نفر جمعیت را بسته و جلوی تردد اتومبیل‌ها را گرفته‌اند. 

پمپئو از مذاکرات «تاریخی» میان دولت افغانستان و طالبان استقبال کرد 

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، پیش از شرکت در مذاکرات موسوم به «بین‌الافغانی»، از مذاکرات صلح «تاریخی‌» میان دولت افغانستان و گروه طالبان استقبال کرد. ایالات متحده آمریکا از ماه بهمن و زمانی که قرارداد خروج سربازان از افغانستان را امضا کرد، در تلاش برای ایجاد مذاکره میان دو طرف درگیر در افغانستان بوده است. ورود پمپئو به قطر مصادف است با نوزدهمین سالروز حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، که سرآغاز مداخله نظامی آمریکا در افغانستان علیه طالبان به شمار می‌رود. 

افزوده شدن کتابی با محتوای همجنس‌گرایانه به برنامه‌های درسی در تایوان

افزوده شدن کتابی با محتوای همجنسگرایانه به برنامه مطالعه کودکان از سوی دولت تایوان، با اعتراض برخی خانواده‌ها روبرو شده است. در این کتاب دو شاهزاده عاشق یکدیگر می‌شوند و ازدواج می‌کنند. کتاب «پادشاه و پادشاه» اولین بار در آلمان منتشر شد. نسخه چینی کتاب به فهرست کتاب‌هایی افزوده شد که دولت این ماه برای دانش‌آموزان شش و هفت ساله در تایوان توزیع کرده است. تایوان سال گذشته، اولین کشور در آسیا بود که ازدواج همجنسگرایان را به طور قانونی به رسمیت شناخت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More