شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ جمع کردن برگ‌های پاییزی از خیابانی در سویس (خبرگزاری رویترز) 

نخست‌وزیر فرانسه: سطح هشدار امنیتی به حداکثر افزایش یافت

به دنبال حمله مرگبار به کلیسای نوتردام نیس در جنوب فرانسه، ژان کستکس، نخست‌وزیر این کشور از افزایش حداکثری سطح هشدار امنیتی سرزمینی خبر داد. کستکس همچنین به مجلس ملی فرانسه گفت که پاسخ دولت به حمله اخیر، قاطع و آشتی‌ناپذیر خواهد بود. 

جانسون: بریتانیا‌ علیه وحشت و تعصب در کنار فرانسه می‌ایستد 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در حساب توییتری خود به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، بر پشتیبانی بریتانیا از فرانسه تاکید کرد و حمله صبح پنجشنبه در کلیسای نوتردام نیس، در جنوب فرانسه را «دهشتناک» توصیف کرد. او نوشت:‌ «به یاد قربانیان و خانواده‌هایشان هستیم . بریتانیا علیه وحشت و تعصب، در کنار فرانسه می‌ایستد.» مهاجم مسلح به چاقو در کلیسای نیس، یک زن را سر برید و دو نفر دیگر را نیز به قتل رساند. 

تحقیق جدید: مصونیت در برابر کووید-۱۹ برای چند ماه در بیماران بهبودیافته دوام می‌یابد

به گفته ‌‌دانشمندان در دانشکده پزشکی ایکان در ماونت سینایی ایالات متحده، ۹۰ درصد از افراد بهبود یافته از بیماری خفیف یا متوسط کووید-۱۹، سطح ترکیب‌های آنتی‌بادی تولیدی در سیستم ایمنی بدن را حفظ می‌کنند. این محققان گفته‌اند که مبتلایان بهبودیافته، برای حدود پنج ماه یا اندکی بیشتر به بیماری مصون هستند. به گفته این پژوهش جدید، سطح آنتی‌بادی تولیدی در بدن این افراد، برای خنثی کردن ویروس به اندازه کافی قوی است و برای چند ماه تداوم دارد. 

کشف چهار گور جمعی و بی‌نشان دیگر در لیبی  

مقام‌های مسئول در لیبی، ۱۲ جسد را در چهار گور بی‌نشان دیگر در شهر ترهونه کشف کردند. ترهونه برای سالها تحت تسلط شبه‌نظامیان موسوم به «کانیات»‌ بود. این گروه توسط خاندان محلی کانی اداره می‌شد و در کنار ارتش ملی لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر فعالیت می‌کرد. پس از عملیات حکومت وفاق ملی برای بازپس‌گیری ترهونه در ماه خرداد، نیروهای حکومت رسمی لیبی، انبوهی از اجساد را در یک بیمارستان، و همچنین گورهای بی‌نشان جمعی را کشف کردند. 

سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن پلاستیک راهی دریای مدیترانه می‌شود

گزارش جدید اتحادیه بین‌المللی حفظ طبیعت، حاکی است که سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن پلاستیک به دریای مدیترانه ریخته می‌شود. میکروپلاستیک‌ها یا ذرات ریز پلاستیک، از ۳۳ کشور، بیشترین سهم را در پلاستیک ورودی به دریاها دارند. به نوشته این گزارش، به طور سالانه، مصر حدود ۷۴ هزار تن، ایتالیا حدود ۳۴ هزار تن، و ترکیه حدود ۲۴ هزار تن پلاستیک به دریای مدیترانه می‌ریزند. 

حمله مرد مسلح به چاقو به کنسولگری فرانسه در جده 

به گزارش تلویزیون عربستان سعودی، پلیس این کشور مرد سعودی مسلح به «شی تیز» را که به کنسولگری فرانسه در جده حمله کرد، بازداشت کرده است. سفارت فرانسه نیز گفت که فرد مهاجم با چاقو به یک محافظ حمله و او را مجروح کرد. سفارت فرانسه گفت که خطر جانی او را تهدید نمی‌کند و به بیمارستان منتقل شده است. سفارت فرانسه در عربستان در بیانیه‌ای، حمله را «قویا» محکوم کرده است.

شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند از هشت میلیون نفر گذشت

موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند، روز پنجشنبه از هشت هزار نفر فراتر رفت. این درحالی است که شمار موارد روزانه ابتلا، این هفته به کمترین سطح رسیده ولی با نزدیک شدن زمستان، فصل فستیوال‌های مهم هندو، نگرانی از اوج‌گیری سرایت ویروس، افزایش یافته است. تاکنون ایالات متحده آمریکا با ۸/۸ میلیون ابتلا، بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را دارد. 

ابراز نگرانی سازمان ملل درباره خشونت‌ها بر سر کاریکاتور پیامبر اسلام

مدیر نهاد ضدتروریسم سازمان ملل متحد، درباره افزایش تنش‌ها بر سر کاریکاتورهای پیامبر اسلام، ابراز «نگرانی عمیق»‌ کرد و خواستار «احترام متقابل»‌ میان پیروان ادیان و باورهای سیاسی مختلف شد. بیانیه میگل آنگل موراتینوس، مدیر اتحاد تمدن‌ها در سازمان ملل می‌گوید: «کاریکاتورها موجب خشونت علیه مردم بی‌گناه  شده ‌است و توهین به ادیان و نمادهای مذهبی موجب تحریک نفرت و افراطی‌گرایی خشن و دوقطبی شدن جوامع می‌شود.»

هشت کشته در شورش زندان هرات 

بر اثر شورش در زندانی در شهر هرات در غرب افغانستان، دست‌کم هشت زندانی جان باختند و ۱۲ نفر دیگر، شامل هشت زندانی و چهار مامور محافظ، مجروح شدند. به گفته سخنگوی اداره بهداشت استان هرات، خشونت‌ چهارشنبه شب در این زندان که حدود دو هزار زندانی را نگهداری می‌کند، آغاز شد. اقدام زندان‌بان‌ها برای جمع‌آوری اشیاء غیرضروری زندانیان از میان راه، دلیل بروز شورش و خشونت اعلام شده است. 

اتحادیه اروپا: افزایش تنش در درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ غیرقابل قبول است

سخنگوی کمیسیون روابط خارجی و امنیت اروپا در بیانیه‌ای گفت که به دنبال سه توافق با میانجیگری روسیه، فرانسه و آمریکا برای آتش‌بس در قره‌باغ، افزایش تنش در این منطقه «غیرقابل‌قبول»‌ است. همزمان با اتهام‌زنی متقابل آذربایجان و ارمنستان به شلیک آتش در روز پنجشنبه، اتحادیه اروپا دو طرف را به بازگشت فوری به مذاکره ترغیب کرد. تازه‌ترین توافق آتش‌بس در چهارم آبان در واشینگتن، حاصل شده بود. 

مرکل مدعیان بی‌ضرری ویروس کرونا را به باد انتقاد گرفت

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در دفاع از اعمال قرنطینه یک ماهه اضطراری در کشور، گفت عوام‌فریب‌هایی که ادعا می‌کنند ویروس کرونا بی‌ضرر است، خطرناک و بی‌مسئولیت هستند. او در پارلمان آلمان گفت: «تنها با همبستگی و شفافیت است که می‌توانیم با همه‌گیری مقابله کنیم.» صدر اعظم آلمان گفت: «دروغ و اخبار جعلی، تئوری‌های توطئه و نفرت، نه تنها برای مباحث دموکراتیک مضر است، بلکه به مبارزه با ویروس کرونا نیز آسیب می‌زند.»‌

انتخابات آمریکا:‌ ترامپ و بایدن در ایالت مهم فلوریدا به میان هوادارانشان می‌روند  

دونالد ترامپ و جو بایدن، دو رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در ایالت مهم فلوریدا، و هر دو در شهر تمپا در میان هوادارانشان حاضر می‌شوند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن در سطح ملی از ترامپ جلوتر است، اما در ایالت‌های تعیین‌کننده فاصله میان دو رقیب، اندک است. نظرسنجی جدید رویترز و ایپسوس حاکی است که در فلوریدا، ۴۹ درصد آرا با بایدن، و ۴۷ درصد حامی ترامپ است. 

آمریکا هشت نفر را به دلیل آزار و اذیت خانواده چینی برای بازگشت به کشورشان، مجرم شناخت 

دادگاهی در آمریکا هشت نفر را به اتهام کار برای دولت چین، و جاسوسی از یک خانواده چینی در آمریکا، ارسال نامه‌های تهدیدآمیز برای بازگشت به چین و محاکمه در آنجا، مجرم شناخت. پنج تن از متهمان از جمله یک کارآگاه آمریکایی، روز چهارشنبه در نیوجرزی، نیویورک، و کالیفرنیا بازداشت شدند. به گفته مسئولان وزارت دادگستری آمریکا، بقیه متهمان در چین هستند. همگی این افراد به شرکت در توطئه غیرقانونی برای یک دولت خارجی متهم شده‌اند. 

ویروس کرونا:‌ روزانه حدود ۱۰۰ هزار ابتلای جدید در انگلیس

یک تحقیق علمی کالج امپریال لندن می‌گوید که روزانه حدود ۱۰۰ هزار انگلیسی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. به گفته این تحقیق، سرعت همه‌گیری در انگلستان در حال افزایش است، شمار مبتلایان هر ۹ روز دو برابر می‌شود و موارد ابتلا در تمامی گروه‌های سنی و در تمام مناطق کشور وجود دارد. مسئولان می‌گویند وضعیت در «حالت بحرانی» است ولی در تلاش هستند تا از قرنطینه سرتاسری کل کشور پرهیز کنند.

رییس کمیسیون اروپا:‌ از فروردین تحویل واکسن احتمالی کووید-۱۹ آغاز می‌شود

اورزولا فون‌‌درلاین، رییس کمیسیون اروپا در یک نشست خبری گفت که تحویل واکسن احتمالی کووید-۱۹ به کشورهای اتحادیه اروپا، ممکن است در بهترین حالت ممکن، در ماه فروردین آینده آغاز شود. فون‌درلاین گفت که در بهترین حالت ممکن، شرکت‌های دارویی می‌توانند تا ماهانه ۵۰ میلیون واکسن را تحویل دهند. 

سه کشته در حمله مهاجم مسلح به چاقو در کلیسای فرانسه، یک زن سر بریده شد

به گزارش رسانه‌ها و پلیس فرانسه، یک مهاجم مسلح به چاقو، روز پنجشنبه در کلیسایی در شهر نیس فرانسه، سه نفر را کشت و از جمله سر یک زن را برید. در این حمله چندین نفر نیز مجروح شدند. شهردار نیس این حمله را تروریستی عنوان کرده و در توییتی نوشته است  که حمله در کلیسای نوتر دام شهر نیس صورت گرفته و پلیس مهاجم را بازداشت کرده است. انگیزه مهاجم و یا ارتباط احتمالی آن با قتل فجیع معلم فرانسوی که کاریکاتور پیامبر اسلام را به شاگردانش نشان داده بود، هنوز روشن نیست. 

 اتحادیه اروپا برای پرهیز از کمبود امکانات دارویی مربوط به کووید-۱۹ مقررات تجاری را تسهیل کرد 

کمیسیون اروپا برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ و پرهیز از کمبود کالا و امکانات پزشکی، مقررات مالیاتی و تجاری جدیدی را پیشنهاد کرد و گفت افزایش موارد ابتلا در قاره اروپا، هشدارآمیز و جدی است. کمیسیون اروپا گفت برای جلوگیری از کمبود تجهیزات پزشکی، یک ستاد تدارکات برای کمک‌هایی چون سرنگ و مواد ضدعفونی برای مردم تدارک دیده شده، و تعلیق موقت مالیات‌های گمرکی و مالیات فروش بر ورود تجهیزات دارویی تا ماه فروردین آینده تمدید شده است. 

کشف ۵۹ جسد در یک گور دسته‌جمعی در مکزیک 

مقام‌ها در مکزیک از کشف بقایای ۵۹ جسد، از جمله جسد ده زن، در یک گور جمعی در مرکز کشور خبر دادند. این منطقه در استان گواناخواتو، در سال‌های اخیر محل وقوع بالاترین سطح خشونت‌ها بوده، و همزمان با افزایش درگیری‌ میان باندهای مواد مخدر، نرخ جنایت نیز در آن افزایش یافته است. به گفته مسئول کمیسیون تحقیق، بیشتر اجساد متعلق به جوانان و نوجوانان هستند. او گفت در شش ماهه اول امسال، نرخ جنایت در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است.

ناگورنو-قره‌باغ:‌ شمار جان‌باختگان درگیری‌ها به ۱۱۱۹ نفر رسیده است

وزارت دفاع ناگورنو-قره‌باغ در روز پنجشنبه از ۵۱ مورد جدید جان‌باختگان خبر داد و گفت از ششم مهر و شروع درگیری‌ با آذربایجان در این منطقه، شمار موارد مرگ بر اثر درگیری‌های نظامی به هزار و ۱۱۹ نفر رسیده است. این بزرگترین درگیری‌ میان آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ از دهه ۱۹۹۰ به این سو به شمار می‌رود که طی آن حدود ۳۰ هزار نفر جان باختند. 

شکایت گروهی از قانونگذاران بریتانیایی علیه بوریس جانسون درباره پاسخ به مداخله روسیه

گروهی از قانونگذاران اپوزیسیون بریتانیا، پس از انتشار گزارشی درباره اتهام‌هایی از مداخله روسیه در رای‌گیری، به دلیل آنچه که شکست نخست‌وزیر در حفاظت از حقوق مردم در برگزاری رای‌گیری آزاد و عادلانه نامیده‌اند، علیه بوریس جانسون شکایت کردند. یک گزارش پارلمانی در ماه مرداد گفت که دولت بریتانیا نتوانست مسئله مداخله روسیه در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ درباره برگزیت را شناسایی کند و خواستار تحقیقات بیشتر دستگاه امنیتی در این امر شده است. 

سربازان ویتنام برای کمک به سیل زدگان اعزام شدند

پس از وقوع طوفان و رانش زمین در مناطق مرکزی ویتنام، به دنبال چند هفته بارش باران‌های سهمگین‌، صدها سرباز با تجهیزات سنگین برای کمک به آسیب دیدگان عازم مناطق آسیب‌دیده شده‌اند. گفته می‌شود بر اثر هفته‌ها طوفان و سیل، تاکنون دست‌کم ۱۶۰ نفر کشته و شمار بیشتری ناپدید شده‌اند. در این طوفان که از حدود سه هفته پیش آغاز شد، بیش از ۶۵ هزار خانه آسیب دیده‌اند و یک میلیون نفر بدون برق به سر می‌برند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More