شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تازه‌ترین خبرها از سرتاسر جهان

عکس روز:‌ قرنطینه در لندن و پیاده‌روی در یک روز زیبای پاییزی (خبرگزاری رویترز)‌

چهار مجروح در انفجار گورستان غیرمسلمانان در جده 

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولتی یونانی از وقوع انفجاری در یک گورستان غیرمسلمانان در شهر جده در عربستان سعودی خبر داد. او گفت  در این انفجار چهار نفر مجروح شده‌اند که یک نفرشان یونانی است. این انفجار در جریان مراسمی که از سوی سفارت فرانسه و در یادبود جنگ جهانی اول، با حضور دیپلمات‌هایی از اتحادیه اروپا و دیگر  کشورها برگزار می‌شد، به وقوع پیوسته است.

قتل یک زن منتقد نیروهای ارتش ملی لیبی در بنغازی  

 

مردان مسلح یک وکیل و منتقد نیروهای ارتش ملی لیبی را، روز سه‌شنبه در شهر بنغازی در شرق لیبی به‌ قتل رساندند. به گفته گروه‌های مدافع حقوق بشر، حنان برعصی، منتقد خشونت‌هایی چون حملات و تجاوز به زنان و فساد مالی در مناطق تحت کنترل نیروهای «ارتش ملی لیبی» به سرکردگی خلیفه حفتر در شرق کشور بود، که  در ملا عام به ضرب گلوله کشته شد. عفو بین‌الملل گفته که حنان بر‌عصبی قصد داشته، ویدئویی را درباره فساد مالی خانواده حفتر منتشر کند. 

 

بریتانیا استفاده از کالاهای مرتبط با جنگل‌زدایی‌های غیرقانونی را برای کارخانه‌ها متوقف می‌کند  

 

دولت بریتانیا قرار است قانون جدیدی را برای توقف کسب‌وکارهایی معرفی کند که از مواد مرتبط با از بین بردن غیرقانونی جنگل‌ها استفاده می‌کنند. این قانون از شرکت‌های بریتانیایی می‌خواهد تا تنها از مواد اولیه‌ای استفاده کنند که «مطابق قوانین محلی در حفاظت از جنگل‌ها و اکوسیستم‌های دیگر» به دست می‌آیند. این قانون در راستای ارائه شفافیت بیشتر درباره منابع مواد اولیه شرکت‌هاست. منتقدان می‌گویند این قانون به دلیل اینکه فقط دربرگیرنده موارد جنگل‌زدایی‌های غیرقانونی است، نمی‌تواند کامل باشد.

تلاش دولت مجارستان برای ممنوعیت فرزندخواندگی زوج‌های همجنسگرا 

 

دولت دست‌ راستی مجارستان، پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده که فرزندخواندگی را در میان زوج‌های همجنس ممنوع می‌کند. گروه‌های مدافع حقوق بشر این اقدام را حمله به جامعه دگرباشان خوانده و گفته‌اند که این جامعه به دلیل محدودیت‌های مربوط به مهار کووید-۱۹ امکان برگزاری تظاهرات اعتراضی ندارند.

درخواست سازمان ملل از موزامبیک برای تحقیق درباره قتل‌عام روستاییان 

 

دبیر کل سازمان ملل از موزامبیک درخواست کرده تا درباره گزارش‌هایی مبنی بر قتل‌عام غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان در مناطق شمالی این کشور تحقیق کند.

در این گزارش‌ها آمده است که  شبه‌نظامیان مسلح روستاییان را به قتل رسانده و زنان و کودکان را در مناطق ناآرام شمالی سربریده‌اند. رسانه‌های محلی گفته‌اند ‌که در روزهای اخیر حدود ۵۰ نفر در حملات جنگجویان مرتبط با داعش کشته شده‌اند. خشونت‌ها در سال جاری در استان «کابو دلگادو» که محل اجرای یک پروژه چندین میلیارد دلاری گاز طبیعی در مرز تانزانیا است، بالا گرفته است.  

تظاهرات در ارمنستان در اعتراض به پیمان آتش‌بس ناگورنو-قره‌باغ

 

پلیس ارمنستان یک رهبر مخالفان و چندین نفر دیگر را به دلیل سازماندهی تظاهرات و درخواست برای استعفای نیکول پاشینیان از نخست‌وزیری، بازداشت کرد. پاشینیان‌ پیشتر پیمان آتش‌بس با آذربایجان در ناگورنو-قره‌باغ و پایان دادن به درگیری‌ها را امضا کرده بود. به دنبال این پیمان، ۱۷ حزب سیاسی ارمنی، روز سه‌شنبه خواستار استعفای پاشینیان شده و تظاهرات علیه او را برنامه‌ریزی کردند. توافق آتش‌بس در آذربایجان به عنوان یک پیروزی جشن گرفته شد. 

روسیه می‌گوید واکسن تولید این کشور برای کووید، ۹۲ درصد موثر است

 

همزمان با تلاش روسیه برای رقابت با داروسازان غربی در تولید واکسن ویروس کرونا، مسکو گفت که نتایج دوره آزمایشی‌ حاکی است که واکسن «اسپوتنیک وی» تولید این کشور، در حفاظت از افراد در مقابل ابتلا به کووید، تا ۹۲ درصد موثر است.‌ نتایج اولیه بر اساس داده‌های اطلاعاتی به دست آمده از ۱۶ هزار نفری است که دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. تحلیل‌ها حاکی است که تنها ۲۰ نفر از شرکت‌کنندگان پس از دریافت واکسن، به کووید مبتلا شدند که در مقایسه با واکسن شرکت آمریکایی فایزر به مراتب کمتر است. 

استعفای جمعی قانونگذاران دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگی در اعتراض به رد صلاحیت همکارانشان 

 

قانونگذاران دموکراسی‌خواه هنگ‌کنگ گفتند که در واکنش به اقدام دولت در رد صلاحیت چهار همکار قانونگذار خود، به شکل جمعی استعفا می‌کنند. ۱۵ قانونگذار هنگ‌کنگی این تصمیم خود را روز چهارشنبه و در یک نشست خبری اعلام کردند. پیشتر روز سه‌شنبه، پکن با صدور قطعنامه‌ای گفته بود حامیان استقلال هنگ‌کنگ و یا کسانی که حاکمیت چین بر این شهر را به رسمیت نمی‌شناسند و خواستار دخالت نیروهای خارجی هستند، ردصلاحیت می‌شوند. 

سودان می‌گوید ممکن است ۲۰۰ هزار نفر از اتیوپی به سودان پناه ببرند

 

مقام‌های سودانی می‌گویند ممکن است ۲۰۰ هزار پناهجو در فرار از درگیری‌های مرگبار در منطقه تیگرای در شمال اتیوپی، وارد سودان شوند. تاکنون دست‌کم شش هزار نفر از مرز دو کشور عبور کرده و وارد سودان شده‌اند. مدیر عملیات انساندوستانه سازمان ملل در سودان گفته است که مردم تیگرای در مقابل نانوایی‌ها صف‌های طولانی کشیده‌اند و کامیون‌های حاوی کمک‌ پشت مرزها مانده‌اند. او گفت حدود دو میلیون نفر در تیگرای در وضعیت اسفناکی به سر می‌برند و به غذا و خوراک نیاز مبرم دارند.  

 

نیویورکی‌هایی که در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند جریمه می‌شوند 

 

با افزایش سه درصدی نتایج مثبت در تست‌گیری ابتلا به ویروس کرونا در نیویورک نسبت به ماه گذشته، بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک گفت که شهروندان و مسافرانی که از زدن ماسک در اماکن عمومی خودداری می‌کنند، ممکن است تا هزار دلار جریمه شوند. او در یک کنفرانس خبری گفت پلیس و ماموران بهداشت به کسانی که ماسک ندارند تذکر داده و ماسک می‌دهند، و در صورت خودداری افراد، آن‌ها را جریمه خواهند کرد. پیشتر متروی نیویورک اعلام کرده بود کسانی که در مترو ماسک نمی‌زنند ۵۰ دلار جریمه می‌شوند. 

ازسرگیری مذاکرات اسرائیل و لبنان برای حل مناقشه مرز‌های دریایی 

 

مذاکرات اسرائیل و لبنان به میانجیگری آمریکا، برای حل اختلاف مناقشه مرزی در دریای مدیترانه، که گفته می‌شود دارای منابع گاز طبیعی است، روز چهارشنبه از سرگرفته شد. اسرائیل و لبنان، در ماه گذشته سه دور مذاکره به میزبانی سازمان ملل در جنوب لبنان برگزار کردند. اسرائیل پیشتر کار پمپاژ گاز از ذخائر دریایی را آغاز کرده اما لبنان، برای یافتن منابع در آب‌های خود به کمک خارجی نیاز دارد.

درگیری میان پلیس پرو و معترضان عصبانی از استیضاح رییس‌جمهور 

 

نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش پرو، برای به عقب راندن صدها تن از معترضان عصبانی، از گاز اشک‌آور و آب فشار قوی استفاده کردند. معترضان تظاهرات کننده در مقابل ساختمان مجلس پرو در لیما، از استیضاح مارتین ویسکارا، رییس‌جمهوری این کشور عصبانی هستند. روز دوشنبه، مجلس پرو خواستار استیضاح ویسکارا به دلیل اتهام فساد مالی و دریافت رشوه شده بود. ناآرامی‌ها در این کشور پس از سوگند رییس‌ مجلس به عنوان نخست‌وزیر موقت آغاز شد. 

هشدار مقام‌های ژاپنی درباره موج سوم شیوع ویروس کرونا

 

با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن که برخی سرما و ترغیب دولت برای سفرهای داخلی را در آن مقصر می‌دانند، مقام‌های این کشور درباره وقوع موج سوم ویروس کرونا هشدار داده‌اند. یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن پیشتر وعده واکسیناسیون تمامی جمعیت کشور را داده بود. ژاپن تاکنون ۱۱۱ هزار و ۲۲۲ مورد ابتلا، و هزار و ۸۶۴ مورد مرگ در اثر کووید-۱۹ را ثبت کرده است. 

شمار موارد مرگ در اثر کووید در اروپا به بیش از ۳۰۰ هزار نفر رسید 

 

بر اساس آمار ثبت شده در خبرگزاری رویترز، بیش از ۳۰۰ هزار نفر تاکنون در قاره اروپا در اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان‌باخته‌اند و مقامات نگرانند که  با فرارسیدن فصل زمستان، شمار موارد فوت و ابتلا افزایش یابد. ۱۰ درصد از جمعیت جهان در اروپا است و یک چهارم از موارد مرگ در اثر کووید-۱۹ در این قاره صورت گرفته و در سراسر اروپا حدود ۱۲/۸ میلیون مورد ابتلا و حدود ۳۰۰ هزار و ۱۱۴ مورد مرگ ثبت شده است. 

چین آمریکا را به توقف تقویت روابط با تایوان فراخواند

 

وزارت خارجه چین، ایالات متحده آمریکا را به توقف تقویت مناسبات با تایوان ترغیب کرد. پیشتر واشینگتن و تایپه از برگزاری مذاکرات اقتصادی در ماه جاری میلادی خبر داده بودند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، این اظهارات را در کنفرانس خبری روز چهارشنبه در پکن ایراد کرد. چین، تایوان را قلمرو خود می داند و می‌گوید حق ندارد با دیگر کشورها مناسبات رسمی داشته باشد. 

ثبت بالاترین موارد روزانه فوت بر اثر کووید-۱۹ در روسیه

 

روسیه از ثبت ۴۳۲ مورد جدید فوت در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در یک شبانه‌روز خبر داد و گفت که شمار کلی موارد مرگ در اثر این بیماری در کشور روسیه، به ۳۱ هزار و ۵۹۳ نفر رسیده است. مقام‌های روسیه گفته‌اند که تاکنون شمار کلی ثبت موارد ابتلا در این کشور به بیش از یک میلیون و ۸۳۶ هزار نفر رسیده است. روسیه از نظر موارد ابتلا به ویروس کرونا، پس از آمریکا، هند، برزیل و فرانسه، در مقام پنجم جهان است. 

نخست‌وزیر بحرین درگذشت

 

دفتر پادشاهی بحرین از فوت خلیفه بن سلمان آل خلیفه، نخست‌وزیر این کشور در سن ۸۴ سالگی، خبر داد. به گفته خبرگزاری رسمی بحرین، شیخ خلیفه صبح چهارشنبه در بیمارستان مایو کلینیک، در ایالات متحده آمریکا درگذشت. قرار است پس از برگرداندن جسد او به بحرین، مراسم دفن و یادبود، با حضور شمار محدودی از خویشاوندان او برگزار شود. 

دولت دانمارک می‌گوید معدوم‌سازی گسترده سمورها مبنای قانونی ندارد

 

دولت دانمارک اذعان کرده است که معدوم‌سازی گسترده سمورهای پرورشی هیچ مبنای قانونی ندارد. پیشتر این کشور اعلام کرده بود که نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا در تعداد زیادی از این حیوانات  کشف شده است. این کشور هشدار داده بود که تاثیر هرگونه واکسن در آینده می‌تواند تحت تاثیر این جهش قرار گیرد. دانمارک بزرگترین تولیدکننده پوست سمور است، و چین و هنگ‌کنگ، بزرگترین بازارهای صادرات این کالا به شمار می‌روند. 

کره جنوبی خواستار از سرگیری مذاکرات اتمی دولت آینده بایدن با کره شمالی شد

 

وزیر خارجه کره جنوبی گفت در جلساتی که در هفته جاری در آمریکا داشت، بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای خلع‌سلاح کامل شبه‌جزیره کره و فوریت مساله برنامه هسته‌ای کره شمالی تاکید کرده است. او گفت دولت آینده جو بایدن، رییس‌جمهوری منتخب ایالات متحده باید مذاکرات آمریکا-کره شمالی را در «بالاترین سطح» ازسرگیرد. ‌‌کانگ کیونگ وا، که برای ملاقات با مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده به واشینگتن سفر کرده، با شماری از متحدان بایدن، از جمله دو سناتور دموکرات و مدیر اندیشکده بروکینگز دیدار کرد. 

پلیس استرالیا ۴۶ قربانی یک شبکه جهانی سوءاستفاده از کودکان را نجات داد 

 

پلیس استرالیا می‌گوید پس از انجام تحقیقات درباره یک شبکه سوءاستفاده از کودکان،  ۴۶ کودک ۱۶ ماهه تا ۱۵ ساله را نجات داده و ۱۴ مرد را بازداشت کرده است. گفته می‌شود که قربانیان در معرض جرایمی چون سوءاستفاده جنسی و دیگر موارد بهره‌کشی از کودکان بوده‌اند. در این عملیات سه نفر نیز در ایالات متحده آمریکا بازداشت شده و برخی مظنون‌ها در اروپا، آسیا، کانادا و نیوزیلند شناسایی شده‌اند. 

نظرسنجی‌: حدود ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها بایدن را پیروز کاخ سفید می دانند 

 

طبق نظرسنجی مشترک خبرگزاری رویترز و ایپسوس، حدود ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها، از جمله نیمی از جمهوری‌خواهان، بایدن، را رییس‌جمهوری منتخب می‌دانند. بایدن ۲۷۹ رای الکترال را کسب کرد و دونالد ترامپ ۲۱۴ رای الکترال دارد و نتایج آرا در سه ایالت هنوز اعلام نشده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More